Full version: Perenner i balja?
stina
Jag har fått en kopparbalja, typ gammal tvättbalja med avloppshål i botten. Den är ca 1 meter i diameter och ca 50 cm hög. Går det att ha perenner i den som överlever vintern??? Någon som i så fall har tips på vad jag kan plantera i den??? Jag gillar gammeldags perenner och rosor. Bor i zon 3. Jag kan inte flytta den när jag väl fyllt den så det går inte att flytta in den, men det är väl förståligt - blir för tungt.

Går det eller måste jag välja ettåringar???

/Stina
Fenja
Visst kan du ha perenner eller rosor i den, om du väljer en ros ta en med bra härdighet. Tänk på att höga perenner kan behöva ett stöd för att hålla sig upprätt.
Jordvolymen är så pass stor att det mesta torde klara sig. Om du vill hjälpa till med vintertäckningen kan du kratta torra löv runt och över och linda en gammal matta eller liknande runt.

Doftande rosor (men tänk på att kolla härdigheten):
Bland polyantha- och marktäckande rosor finns svagt doftande sorter, ex Astrid Lindgren, Bella Rose, Drottning Margarete, Friesia, Hampton Palace, Lill Lindfors, Marselisborg, Solliden, Hörsholm byrose.
Bland storblomimga rosor finns sorter med stark doft, ex Blue Parfume, Duftwolke, Ingrid Bergman, Karen Blixen, Lousiana, Peer Gynt, Troika.
Buskrosor: Chinatown, Lucia, Romance, Westerland.
Klängrosor: Coral Dawn, Ilse Krohn Superior, Jazz, Santana, Sympathie.
Historiska-, gammaldagsrosor: De allra flesta är starkt doftande.
Parkrosor ex: Rosa helenae, Fruhlingsduft, Fruhlingsgold, Maigold, Prairie Dawn, Hansa.

Doftande perenner:
Agastache foeniculum anisört
Alyssum saxatile praktstensört
Cimicfuga ramosa 'Brunette' silverax
Clematis recta styvklematis
Convallaria majalis liljekonvalje
Cymbalaria pallida murreva
Dianthus barbatus borstnejlika
-caesius bergnejlika
-plumarius fjädernejlika
Eupatorium maculatum rosenflockel
Galium odoratum myskmadra
Geranium cantabrigiense liten flocknäva
Lavandula i sorter, lavendel
Lilium reglale kungslilja
Monarda i sorter, temynta
Nepeta faassenii i sorter, kantnepeta
Origanum i sorter, kungsmynta
Paeonia lactiflora i sorter, luktpion
Perovskia atriplicifolia perovskia
Phlox maculata i sorter, prickflox
-paniculata i sorter, höstflox
Polemonium caeuleum blågull
Primula florindae sommarviva
Thymus citrodorus i sorter, citrontimjan
Viola cornuta i sorter, viol
Viola odorata luktviol

Mvh
Fenja
stina
Tack snälla Fenja för svaret!!! Oh, vad glad jag blir. Jag gillar perenner bättre än ettåringar. Funderar på en mindre buskros faktiskt!!!

Hälsningar
Stina
stennie
Du menar en sån här...roserna ska få stå kvar men potatisblomman står nedgrävd med kruka, den tänkte jag försöka övervintra på ett frostfritt ställe.......

stina
Ja, precis en sån är det!!! Tänkte plantera en ljusrosa buskros som fyller krukan förutom i kanterna där jag skulle kunna tänka mig att ha någon långblommande hängande kantväxt.

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon