amaira

Detta är Ängspärlemorfjäril/ Stor pärlemorfjäril. (Eller hur?)

Men vem är detta? :

...som är samma som denna:

Och den här då? Går det att se? :

Nästa två är samma, (tror jag) och jag tror det är svartringlad pärlemorfjäril. ?

Men den här då?

*Pust* från en förvirrad amaira, med för många pärlemorfjärilar blink.gif
(fast det kan det ju aldrig bli wub.gif )
Gossen Ruda
Återkommer senare. Suck!!! rolleyes.gif

Hälsningar från Hr Någon.
yla
CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2005, 12:17)

hehe amaira håller dej fullt sysselsatt o samtidigt får vi andra lära oss utan att fråga tongue.gif
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2005, 12:17)

Oj Ruda, jag glömmer ju ohmy.gif . Du har ju annat för dig ibland, än att sitta här sleep.gif .

Hoppa över det här!!! Det är dags för mig att börja stå på egna ben, tycker du inte. biggrin.gif Nationalnyckel och allt som jag har.
Det ger sig, om jag bara har lite tålamod.

Kram från amaira wub.gif
Gossen Ruda
Tid har jag väl alltid nån gång per dag. tongue.gif

Den översta är mycket riktigt Stor p.fj., aglaja.

Sen tror jag att alla dom efteråt är Älggräsfjäril. Vissa är det säkert, här kommer varför. Jag har kladdat lite på dina bilder.

Just raden med prickar som framifrån består av 2 stora, en liten och 2 stora med en som sitter lite utanför tycker jag är typiskt för arten. Framför allt den lilla plutten i mitten.

Det här är stensäkert en älggräs. Ingen pärlemorglans och så det här suddiga mörka bandet uppdelat i två fläckar. Svartringlad p.fj har jag ingen egen erfarenhet av men raden med prickar på ovansidan verkar vara av samma storlek på dom bilder jag har.
yla
älggräsfjärilar såna har jag massor vid älgräset
tur att du har tid ibland för
vi vill lära oss mera
rolleyes.gif
amaira
Älggräsfjäril ohmy.gif ?? Hoppsan huh.gif . Tur du finns, det är vingligt med bena!!
biggrin.gif biggrin.gif
amaira
Sådär! Nu har jag pluggat in prickarna! biggrin.gif
Den här sommaren kommer att gå till historien (min historia) som "prickarnas sommar" laugh.gif . Har ju även pluggat in bastardsvärmarnas prickar.

Numera förstår jag inte hur jag någonsin kunnat missa det här med prickarna! Klart som korvspad ju! Tänk att jag inte såg det sleep.gif
amaira
Eftersom jag är ganska bra på prickar numera sleep.gif anser jag att denna nykomling idag, är en storfläckig pärlemorfjäril.

Och så en nykläckt puktörneblåvinge, hona. Också en nykomling för idag. Har inte sett nån blåvinge på flera veckor.
(Undersidan är photoshopad in i bilden)

Gossen Ruda
På pricken. rolleyes.gif wub.gif
amaira
Jaha, nya prickar... På´t igen! Fast inte idag sleep.gif

Har - och kan ganska lätt skilja på - Silverstreckad pärlemorfjäril, ängspärlemorfjäril(stor pärlemorfjäril), älggräspärlemorfjäril, storfläckig pärlemorfjäril. äntligen, till slut.

Då dyker det upp en ny, med helt ANDRA fläckar!!! ohmy.gif
Dessutom rör dom till det för mig!!!
För när jag äntigen kommit nära, så flyger de upp allihopa, blandar sig i luften, och så vner igen. och när jag åter närmar mig "den nya" han har förvandlats till nån av de andra - och jag blir "snurrig" nu igen, av alla brandgulbruna vingar med små pytteskillnader mad.gif
ohmy.gif Men det där (det här alltså: mad.gif ) var dumt, jag blir ju glad ju fler fjärilssorter jag har. Det är ju spänningen.

Ska bli intressant att se vad det är för nykomling som dykt upp på fjärilsängen.

(Jo, det där med prickar, icke att förglömma alla nyckelpigornas Quattro- osv... det hör också till den här prickiga sommaren wub.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon