Full version: En liten bildgåta?
Gossen Ruda
Vad är det här för något? Den och flera andra satt på mina fönster i helgen. Den är fotograferad innifrån, dvs underifrån. Längd mindre än en cm.

Berith
Ingen som vågar gissa? unsure.gif

Ah! jag är modig wink.gif och eftersom det inte kan vara brakved så gissar jag på trollsländelarv.
Gossen Ruda
Mod skall premieras så du får ett trösteetappris, för inget av alternativet var rätt. Men det sista var på rätt väg sas. Ingen stress dock, ni har dagen på er. tongue.gif
yla
fjädermygga kanske hm hm unsure.gif

neej men en nattslända då rolleyes.gif

eller dagslända kanske rolleyes.gif
*Felix matte*
Ser ut som någon sorts slända... men jag hittade ingen liknande på min "sländasida" smile.gif
Reserv
Satt den på fönstret? blink.gif Okay, man ser juh inte vingarna, men det ser ut som en dagsländelarv med dom långa bakspröten. Hmm, knepigt wink.gif

Okay, då säger jag att det är en nykläckt liten dagslända tongue.gif
amaira
Japp, dagslända av något slag måste det vara, tror amaira.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2005, 12:50)
Mod skall premieras så du får ett trösteetappris, för inget av alternativet var rätt. Men det sista var på rätt väg sas. Ingen stress dock, ni har dagen på er.  :P

Tackar för priset! biggrin.gif wub.gif

Shit! *ursäkta* Sååå nära var jag alltså. wink.gif tongue.gif
Gossen Ruda
Jaha, då kommer svaret. Några har rätt på ordningen för visst är det en dagslända, Ephemeroptera. Det intressantaste har dock alla missat, det är en subimagohud. Att det är en dagslända kan man se på dom 3 cerci, trådlika utskott på bakkroppsspetsen. Det är bara dagsländor och vissa andra primitiva, ursprungliga, insekter som har 3 sådana, silverfisken t.ex.

Larven är undervattenslevande och har ofullständig förvandling, alltså ingen puppa. När larven skall kläckas simmar den upp till ytan där rygghuden spricker upp och den halvfärdiga imagon, subimagon, kommer fram. Imagon har nämligen en olämplig egenskap för ett djur som kläcks på vattenytan, den tål inte vatten.

Det gör däremot subimagon som är täckt av ett vattenavstötande fettlager. Denna kan redan efter ett par sekunder flyga och den flyger till något lämpligt ställe den den omedelbart eller efter något dygn kränger av sig torrdräkten och kläcks igen och den riktiga imagon kommer fram. Detta att även det näst sista utvecklingsstadiet kan flyga är dom ensamma om bland insekterna.

Därför hittar man såna här subimagohudar lite varstans utefter stränderna, mina satt som sagt var på fönstren som vetter ut mot sjön. Egentligen borde man även se vinghuden på subimagohuden men förmodligen har dom krympt till nästan ingenting. Så stänger vi läroboken för ikväll.
yla
fantastiskt fast jag visste inte ens att det fanns subimagohud
men nu vet jag det
dom har verkligen spännade sätt att utvecklas på o antagligen lite farligt
amaira
Reserv var väl närmast rätta svaret den här gången.
Det var en knepig fråga, den satt ju liksom på ditt fönster också. Miljön är ju också viktig för bestämningen rolleyes.gif
Häftigt!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon