Full version: Mossa...
Berith
Sonen fotade det här som vi tror är nån slags mossa. Nån som vet vad det är? unsure.gif

Den sitter direkt på marken, alltså inte på nån stubbe t.ex. Bild!
yla
Aliens unsure.gif rolleyes.gif tongue.gif

spännade
Gossen Ruda
Ser lite svampigt ut tycker jag. Det finns nåt liknande som heter slungmögel och som växer på färsk spillning av växtätare men det är klubbformat.
Berith
Hmmm! huh.gif Vete sjutton varför jag skrev mossa - såklart att det kan vara nån slags svamp. Tänkte nog inte så långt... blink.gif

Letar vidare. sleep.gif
amaira
Kan inte.
Vill se en bild från sidan också sleep.gif smile.gif
zaaritha
Ja--nå´n sorts svamp--men vilken??
Berith
Sidan? Ok ska försöka fixa det under dagen. sleep.gif
Berith
Här är en bild till - och en till... Visar väl kanske inte så mycket från sidan. unsure.gif

Kanske den här är bättre?
amaira
Ja, det var mycket bättre! Nu ser jag hur den ser ut biggrin.gif och hur den växer!

Nää sleep.gif jag har inget namn på den... Vet faktiskt inte alls...

Den är geléaktig, eller hur?
Det närmaste jag finner är Gullpigg titta här, men någon vit släkting hittar jag inte.

Så, jag vet tyvärr inte.
yla
kolla här lite om liknande
Piccante
Nu väcker jag liv i en antik tråd, men jag upptäckte mina "favoritdjur" när jag ögnade igenom gamla trådar.

Dessa bilder visar inget mindre än slemhorn Ceratiomyxa fruticulosa en av våra allmänaste slemsvampar. Växer vanligvis på stubbar i fuktig skog och brukar uppträda efter regn. Man brukar hitta dem och deras släktingar på bild i svampböcker trots att de enligt senaste rön bör föras till djurriket. Kallas numera för Myxozoer (tidigare slemsvampar/ myxomyceter).
Berith
Wow! Fantastiskt. Sökte bilder och javisst är det en sån - slemhorn låter inte så vackert men jag tycker att den är det iaf. rolleyes.gif

Och du! Väck liv i så många antika trådar du vill. biggrin.gif
amaira
Oj Leocarpus! Hur bar du dig åt för att väcka till liv en tråd somv arit död och försvunnen så lång tid??? Är du kanske släkt med Jesus?? ohmy.gif

Tack för svaret förresten!
Berith
CITAT (amaira @ 28-06-2006, 08:08)
Är du kanske släkt med Jesus?? ohmy.gif

laugh.gif

Såklart tackar jag också för svaret. Tack också från sonen som tog kortet och hela tiden sedan dess undrat vad sjutton det kunde vara. biggrin.gif
Piccante
CITAT (amaira @ 28-06-2006, 08:08)
Oj Leocarpus! Hur bar du dig åt för att väcka till liv en tråd somv arit död och försvunnen så lång tid??? Är du kanske släkt med Jesus?? ohmy.gif

Nja... släktskapet med Jesus brukar jag inte tala om, man vill inte vara skrytsam biggrin.gif
Det var oerhört lärorikt att gå igenom gamla identifieringstrådar på odla. Jag fick svar på vad det var för nattfjäril som jag fotade av en händelse härom dagen när jag skrämde upp den ur gräset. Det fanns en gammal tråd med bild på en likadan. Så nu vet jag att det var ett gammafly.
fandolin
Otroligt vacker bild. Tycker jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon