Full version: Bilkunniga
HippieSpellan
Jag har problem. Jag vill köpa en bil, men jag behöver någon som kan kolla på bilarna, för oftast finns de på andra områden i sverige. Ingen som är intresserad av att nästan köpa en bil?=)
Jag vet att det är en jobbig fråga, men jag har bara två veckor kvar tills jag måste ha en bil.
HJÄLP!!
Berit
Vad skall du ha för sorts bil? unsure.gif .Stor, liten, gammal, ny, vad får den kosta?
HippieSpellan
en corsa eller polo, som äldst 96a, femdörrad, högst 30 000, om den är jättebra så kanske 32000 och inte vit.
Kakaduan
Om du inte hittat någon kompis som kan/vill kan du alltid provköra bilen till bilbesiktningen och/eller åka till Motormännen. Jag TROR att de gör besiktningar/genomgångar mot en smärre penning. De hittar säkert det mest akuta om något är fel. Sedan vet man ju aldrig med begagnade bilar - de kan gå som urverk i 25 år och tre dagar efter ägarbyte pajar allt.

Kakaduan
Yin o Yang
CITAT (Kakaduan @ 08-08-2005, 15:48)
Om du inte hittat någon kompis som kan/vill kan du alltid provköra bilen till bilbesiktningen och/eller åka till Motormännen.
Kakaduan

Här gör även OK sådana kontroller. Kostar några hundralappar, men det kan det säkert vara värt, särskilt om det visar sig finnas dolda fel som säljaren inte vill avslöja tongue.gif
Lycka till!
fruberglund
Vad du än gör, köp ingen Renault Mégane kombi i alla fall, hahaha smile.gif

Som tur var hade vi en månads garanti eftersom vi köpte på bilhandlare men vi skulle aldrig köpa en sån begagnad av en privatperson.

Reparationerna de har fått göra hittills (ny kamrem, nytt avgassystem, nytt hjullager, ena elhissmotorn bytt) har nog gått på ca 10.000 så bilfirman som sålde den har knappast gjort nån vinst på den bilen.

Dessutom är färddatorn fortfarande trasig och den skulle kosta 7.000 att fixa men det fick inte han på verkstaden besluta om så vi får väl se hur det blir med det.

Fast nu håller den förhoppningsvis ett tag i alla fall men hade vi köpt den av en privatperson så hade vi fått pröjsa allt själv.

Hur som helst, summa sumarum av det hela är att vilken bil du än köper så blir du blåst! Se bara till att kolla vad ev. service kostar, att det finns billiga reservdelar till den osv. för där kan man hamna i en riktig pengafälla annars.

Lycka till!
HippieSpellan
*ler* har en bekant som alltid säger att man blir blåst på en bilaffär, som säljare och som köpare=)

har en mekaniker som ska kolla på den bil jag köper efteråt, men jag tänkte, om man köper från en privatperson, kan man skriva kontrakt på att om det är ett allvarligare fel om man kan återlämna det då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon