Full version: Pallkragar i slänt
Ingrid på Västkusten

Kul ide va?

Hälsar Ingrid
Exotic
Hej Ingrid,
'
Kanon fin ide laugh.gif smile.gif
Konstigt ser inte bilden nu wink.gif jag såg den förut ??

Bra var det ,bara att få någon att sätta dit dem tongue.gif biggrin.gif
Hej Exotic

hhahahah där var ju bilden n rolleyes.gif
Hannele
Måste man öppna ny rubrik vid varje inlägg...??
Man kan få musarm av mindre klickande.
sad.gif
Ingrid på Västkusten
Närman vill skriva ett svar på ett inlägg och itne är inloggad och loggar in så tar programvaran en till ett nytt inlägg....inte till den tråd man vill svara på.

Hälsar Ingrid
Almdalen
NU börjar det bli intressant med pallkragar, jag har mest sluttning så detta kan vara ett sätt att anlägga köksland.
Problemet nu är:
1. Vad skall jag odla som inte rådjuren äter upp, för man kan väl inte täcka dem helt med glas!!!
2. Hur skall jag få maken att nappa på detta??

wacko.gif wacko.gif
Ingegerd
Gunvor Nilsson
Svar 1. Lägg över fiberväv så ser inte rådjuren dina köksväxter. Allt växer
bra ändå under väven.

Svar 2. Säj att du gått med i pallkrageklubben och måste bara ha!
(Han har väl någon älsklingsrätt du kan laga!) wink.gif
Louise i Göteborg
alternativt svar 2: Gräv själv och låt karln laga maten. Odla sen' sånt som han använder i matlagningen....alla nöjda
Almdalen
Tack för förslagen, tyvärr är grävning inget för min slitna rygg och skulle maken stå för maten blir det Hamburgare varje dag. Denna gång får jag nog försöka med Gunvors linje.
wub.gif
Ingegerd
Cilla
Jag har använt natursten för att anlägga pallkragar i slänt. Har funkat bra, och ser kul ut när man schaktgräver i ovankant av slänten och låter pallkragen titta ut i nedankant. Formmässigt kan det bli kul om man romb-formar pallkragarna också så att inte alla är rektangulära.

...och när jag gräver och står i i trädgården lagar jag en hel del snabbmat. Frusen wok i stekpannan eller soppa på spik (en morot i buljong) tar inte alltför lång tid från det väsentliga trädgårdsarbetet!
Kristina zon 3
Yippie! Tusen tack Ingrid

Precis så ska jag göra. Har en slänt, har en massa storgatsten, och nu en toppenidé hur jag ska göra med mitt grönsaksland. Fast jag har en korkad fundering också. Gissar att ni odlar i pallkragar för att jorden ska bli varmare fortare än annars och för att det är snyggt också. Men unsure.gif är det något speciellt med pallkragar, håller de längre än om jag gör själv av trä eller är det någon annan finess som jag totalt missat.

Kristina i ett snöigt zon 3
digitalkarin
Finessen är väl just att man slipper snickra själv! tongue.gif
Och så går de att stuva undan lätt på vintern, för de har gångjärn!
Och så är de stapelbara. Och billiga... Och alldeles... Alldeles underbara...! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon