|
Jag undrar om det går att frysa in kokt pasta och kokt ris?
Biggan_
03-08-2005, 19:18
CITAT (Credo @ 03-08-2005, 20:14) Jag undrar om det går att frysa in kokt pasta och kokt ris? Klart det går Men om det sen går att äta är en annan sak Jo, ris går iallafall bra att frysa, kan tänka att pasta inte blir ál dénte precis, så det är nog sämre att frysa
det går utmärkt att frysa pasta tänk på alla pastarätter som säljs frysta i affärerna
Jag brukar enportionsförpacka i princip allt. Sen tar man ut det man vill ur frysen, ena grabben kanske vill ha köttfärssås och andra vill ha Bolognese då tar dom ett paket pasta ur frysen och ett annat paket med såsen och in i micron, inget fel på den maten inte.
Åh, tack för svar att det går bra att frysa.
Pulverpotatismos är ingen höjdare att frysa måste jag juh tillägga, det blir en äcklig potatissoppa av det.
CITAT (pejori @ 03-08-2005, 20:58) Vad ska jag säga?  Ibland så har man liksom lite bråttom
visst... är svälten överhängande och paniken nära, så går det ner här med, men under stor protest
Björken
03-08-2005, 20:42
Tänk bara på att hetta upp riset ordentligt när du tar fram det ur frysen, gäller alltid för ris som värms upp.
CITAT (Björken @ 03-08-2005, 21:42) Tänk bara på att hetta upp riset ordentligt när du tar fram det ur frysen, gäller alltid för ris som värms upp. ... och lika viktigt - kyl och frys in snabbt (extra viktigt när det gäller ris!!)
pisanggoreng
03-08-2005, 21:55
CITAT (jendah @ 03-08-2005, 21:46) CITAT (Björken @ 03-08-2005, 21:42) Tänk bara på att hetta upp riset ordentligt när du tar fram det ur frysen, gäller alltid för ris som värms upp. ... och lika viktigt - kyl och frys in snabbt (extra viktigt när det gäller ris!!) Varför..?
*Felix matte*
03-08-2005, 22:11
Sonhustrun är kock och hon säger också att man inte ska spara kokt ris i kylskåp... kyl ner snabbt och frys är hennes råd... tydligen kan det bildas något "ohälsosamt" i det... jag litar på henne
Ris är så torrt redan från början så man bör bevara så mycket vätska i det som möjligt, om man låter det svalna så blir det bara ännu torrare.
HippieSpellan
04-08-2005, 06:48
det är inge fel på pulvermos, bättre än äckliga klumpar i potatismoset
CITAT (pisanggoreng @ 03-08-2005, 22:55) CITAT (jendah @ 03-08-2005, 21:46) CITAT (Björken @ 03-08-2005, 21:42) Tänk bara på att hetta upp riset ordentligt när du tar fram det ur frysen, gäller alltid för ris som värms upp. ... och lika viktigt - kyl och frys in snabbt (extra viktigt när det gäller ris!!) Varför..? Som även Felix Matte sa... Just i ris bildas väldigt snabbt bakterier som avger gifter om man inte kyler ner och fryser snabbt. Gifterna försvinner inte när man värmer upp igen. Med lite otur, kan bli rejält dålig av dessa gifter  Precis vad det är för bakterier kommer jag inte ihåg - men jag kan ta reda på om någon vill  Jag har förresten sparat ris i frysen många gånger och aldrig haft problem, så är man bara lite noga med hur man gör så är ris jätte bra frysmat, tycker jag
pisanggoreng
04-08-2005, 08:14
Jag frågar av den anledningen att jag bodde tre år i Indonesien, och där varken kyls riset ner eller värms upp igen när man ska äta mer... Det står helt enkelt framme hela dagen (tillsammans med all annan mat).
Visst, med jämna mellanrum fick magen nog av denna behandling, men generellt tror jag att det är lite väl mycket "noggranhet" med sådana här saker i Sverige.
kristerh
04-08-2005, 08:17
CITAT (jendah @ 04-08-2005, 07:49) Just i ris bildas väldigt snabbt bakterier som avger gifter om man inte kyler ner och fryser snabbt. Gifterna försvinner inte när man värmer upp igen. Med lite otur, kan bli rejält dålig av dessa gifter  Ops  jag som har ris i kylen sedan en vecka tillb, jag brukar göra ett storkok av ris ibland, som jag sedan har som bas till maten resten av veckan, och jag har aldrig blivit sjuk av det krister
CITAT (pisanggoreng @ 04-08-2005, 09:14) ... men generellt tror jag att det är lite väl mycket "noggranhet" med sådana här saker i Sverige. Det kan jag gärna hålla med om  Fast jag tror nog att jag fortsätter snabbkyla ris ändå. Tror väl att det oftast går bra att slarva lite med det utan att det är någon fara, men det är ju dumt att chansa när man vet att ett visst livsmedel är känsligt. I övrigt är vi nog ganska lagom noggranna här hemma - ingen panik över lite smuts och slarv (är gammal scout och har sett mer än ett löv i grytan och ändå ätit maten  ), men noggranhet där det är lämpligt - som att tvätta frukt och grönt, diska noga efter rå kyckling, inte låta mat stå framme allt för länge i värmen osv. Verkar fungera bra, jag har inte varit magsjuk/matförgiftad på över 10 år och maken bara en gång på lika lång tid
Sommartorparn
04-08-2005, 09:07
CITAT (kristerh @ 04-08-2005, 09:17) CITAT (jendah @ 04-08-2005, 07:49) Just i ris bildas väldigt snabbt bakterier som avger gifter om man inte kyler ner och fryser snabbt. Gifterna försvinner inte när man värmer upp igen. Med lite otur, kan bli rejält dålig av dessa gifter  Ops  jag som har ris i kylen sedan en vecka tillb, jag brukar göra ett storkok av ris ibland, som jag sedan har som bas till maten resten av veckan, och jag har aldrig blivit sjuk av det krister Samma här! ;-) En princip jag lärde mig för att att förvara mat i tropisk värme utan kylskåp att aldrig lägga den i täta kärl. Locket ska vara av eller gläntat. Tätheten gör att mat blir dålig. Följer samma princip när jag låter matresterna stå på köksbordet och svalna innan de ska in i kylen. Av med locken. (Har någon gång gjort misstaget att ställa in mat i kylen medan den ännu var ljummen men då fryser alla färska grönsakerna genast.)
andersen
04-08-2005, 15:47
Är ibland i Asien och det är märkligt att maten klarar sig så bra där utan kylskåp, här hemma blir riset dåligt fort på ett par dagar.
Övrig mat klarar sig bättre tror att det har med hur mycke krydor det är i maten.
förvarar också ris i kylen. det går utmärkt
mmm... åt falukorvsgryta med ris idag... blev inge ris kvar till att testa frysning! får väl bli nästa gång då...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|