srcarina
03-08-2005, 19:58
Hej!
Jag är ny, både på Odla.nu och som trädgårdsentusiast... hoppas dock få lära mig massor här, som jag sedan kan göra min trädgård glad med!
Har i dagarna anlagt en minidamm i en stor kruka och där "planterat" en näckros. Hur gör jag med den när det börjar bli kallt? Hur länge kan den stå kvar i trädgården, och hur vinterförvarar jag den sedan?
Innerligt tacksam för svar, för affären där jag köpte näckrosen kunde inte mycket om sådana här saker...
MVH Carina.
kerstin z5-6
03-08-2005, 21:14
I en hink med vatten på ett ställe där det bara blir några minusgrader nån gång är bäst
CallEva på Öland
04-08-2005, 05:46
Hej Carina!
Var befinner du dig i vårt land rent zon-mässigt.
Här på Ön, zon 1, låter jag "rosen" stå i sin damm...
Det har funkat bra så här långt.
Calle på Ön under morgonljus
Är det en vild näckros från en sjö så behöver du inte ta upp den. Odlade däremot är nog lite känsligare.
srcarina
04-08-2005, 21:36
Hej igen!
Tack för tipsen! Jag bor vid Vänerns östra sida, norra Skaraborg. Just nu har jag näckrosen (som förmodligen är odlad, eftersom jag har köpt den i en affär) i en stor utomhuskruka i plast (c:a 40 cm djup).
Har jag förstått er rätt att jag skall ta in näckrosen innan frosten slår till, förvara den i en plasthink t.ex. i källaren över vintern och låta den stå där tills frosten är borta nästa vår?
MVH Carina.
dammkillen
05-08-2005, 08:36
man lär kunna gräva ner den också fast jag vet inte om den fryser sönder, man skulle kunna testa
näckrosstocken innehåller mycket vatten därför kan risk föreligga att vattnet spränger sönder stocken av isexpansionen när det är minusgrader men kan stocken ligga isfritt under vatten i en djupare grop som man fyller i vatten kanske den kan överleva, kanske en meter djup. det kan vara ett alternativ, en sorts förvaringsgrop som du köper en billig pvc-duk bara för att hålla vattnet, sidorna kan sluttas en hel del så att isen kan krypa upp ur konformen så när den expanderar. på sommaren får man se till att lägga en sten över förvaringsgropen så att man inte ramlar i med foten och gör sig illa. eller ett tungt järngaller.
Maggan H
07-08-2005, 20:02
kristerh
10-08-2005, 08:44
Jag har mina näckrosor i dammen året runt, det är någon slags minivariant,
bottenfruset blir det på vintern, men den verkar inte bry sig, i år är den större än någonsin, kan man dela den tro

nån som vet?
jag bor i zon 2-3, södra stockholm
krister
kerstin z5-6
10-08-2005, 11:24
Ja de går att dela rotstockarna
Mitt förra svar baserade sig på "dammen s storlek= plastkruka -I en litet utrymme o ovan jord är det ju bottenfruset tidigt, minst sagt ... Själv tar jag aldrig in mina näckrosor.
kristerh
10-08-2005, 11:55
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-08-2005, 12:24)
Ja de går att dela rotstockarna
Bra, då ska min få dela på sig
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.