gröna tummen
Hej !
Jag letar efter något bra ställe på internet eller någon bra bok eller växtkatalog där man kan både läsa o se bilder på träd och buskar.
Zeta har ju en bra lista men inga bilder o inga beskrivningar hur växterna blir som vuxna eller vilka behov de har.

Alla tips välkomnas !!!
(Obs, har lite brådis med att få in förslag )

Hälsn Gröna Tummen ! wacko.gif
Big Gardener
Följande använder jag regelbundet:

http://www.hort.uconn.edu/plants/

http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/consume...c_namesa_e.html

Dessa två är amerikanska men innehåller ändå många europeiska växter.

http://skud.ngb.se/index.php?option=com_fr...ntpage&Itemid=1
(inga bilder)

http://linnaeus.nrm.se/flora/

Sen får man inte glömma att Google is your friend
gröna tummen
Tack för alla bra länkar !
Ska försöka att inte glömma att Google är min vän !

Du som är så bus-bra på träd o annat kanske kan ge mig något tips på bra träd eller buskar som :
*klarar att stå relativt torrt,
*klarar konkurensen med jättelönnar,
*som i princip är underhållsfria.
Det är till en kyrkogård där man tröttnat på dåligt skötta stamsyréner. (flerstammiga)Hela kyrkogården omramas av lummiga lönnar, lindar o kastanjer. Växterna ska sitta på vardera sidorna på gångarna där solen kan vara grymt obarmhertig o gräset bränns bort. Ingen gräsbevattning. Pga att personalen växlar mycket och kunnigheten o intresset är lågt så bör växten kunna klara sig själv. Finns det något som klarar detta önskemål eller ?

Ha en bra dag önskar Gröna Tummen !!! Å tack än en gång för länkarna !
biggrin.gif
Johan.S

Hej!
Tänkte slå ett särskilt slag för den länken "Big Gardener" nämnde mot slutet, samtidigt som jag justerat länkadressen något.
Den är otroligt informativ och lättanvänd. Dessutom är den svenskspråkig, vilket är en förutsättning för att man (åtminstone jag) skall förstå vad som menas i krångliga beskrivningar.

Den virituella floran (Naturhistoriska riksmuseet)

// Johan.

Big Gardener
Angående frågan kring träden så beror det lite på vilken växtzon vi talar om samt hur stort utrymme som finns till träden/buskarna.

Dessutom bör man ju betänka att växtval på en kyrkogård är ett kapitel för sig. Inte alla träd passar in rent estetiskt på en kyrkogård.
Men jag och fler kan nog ha några förslag om du kompletterar med ovanstånde information.
gröna tummen
Ursäkta mig , vad tanklös jag var !

Zonen är 3 (kanske 4).
Kronornas bredd bör hålla sig inom ca 2-4 m o höjden max 4 m. träd/buskarna ska tåla ganska god blåst. Kyrkan är vit 1700 tals kyrka på landsbygden med närhet till större herresäten som också är vitkalkade med stora lönnar i trädgårdarna/parkerna. Jag hade inte tänk mig tex björk den verkar för "simpel" i miljön, men gärna någon mindre lönn med vita inslag i bladfärgen. Men jag tror nog att det finns bättre förslag än så. Det har ju kommit mkt nya varianter av växter än vad jag känner till. Så jag är glad för varje förslag som inkommer.

/Gröna Tummen
Big Gardener
Du vill alltså ha en brokigbladig lönn som inte blir större än 4 meter hög och två meter bred i brännande sol på sommaren, låg skötselstandard, stark vind, torrt och zon 3-4.

Behöver jag säga att du behöver göra avkall på en del? rolleyes.gif

Skämt å sido, om du absolut vill ha en lönn kan jag rekommendera Acer ginnala som är en mycket tålig lönn som kan misshandlas ganska grovt och ändå bli ett vackert buskträd. Det kan också stammas upp och får då en lätt hängande krona vilket passar in rent arkitektoniskt på kyrkogårdar. Ginnalalönnen är mycket tålig och blir inte särskilt stor, 4 meter är normalt 5-7 meter på idealisk såndort. Den är visserligen inte brokbladig, men har ett sirligt och vacker ljustgrön bladverk med röda bladskaft. Dessutom är de flesta brokbladiga lönnar är reserverade för lungare platser än du har att erbjuda smile.gif Lycka till!
gröna tummen
Tack Birger för ditt Ginnala tips !

Men blir inte den lite för spretig ? Den jag har i min trädgård växer hejdlöst mycket och kors o tvärs, men det kanske vore något att stamma upp den mera ?
Du tyckte att jag skulle göra avkall på en del av mina önskemål ? Då är det enda att det var en lönn jag önskade , annars så består allt det andra !
Jag medger att det nog inte är så kul att vara träd/buske på just den kyrkogården med den ringa skötsel som tid o pengar tillåter.
Men jag ska försöka att göra ett bra förslag med hjälp av de tips jag fått av dig/er. Skriv gärna fler förslag för än ska inte förslaget vara inlämnat.

Mvh Gröna Tummen !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon