Full version: Tomat favorit
gröna tummen
Jag är lite nyfikna på vilka tomatsorter som blivit era favoriter, om ni kör samma sorter jämt eller varierar år från år. Och vilken egenskap som gjorde den till er favorit;smak, färg, växtsätt osv.

Hälsn Gröna Tummen ! blink.gif
Lilla Selma
Jag gillar Sungold, den har jag då och då för den söta, goda smakens skull. Dekorativa är de ju också. I år har jag även Tigerella, vackra, friska och rikgivande, men kanske inte de allra godaste jag känt.

/Selma
Iza
Sungold och Green Grape gillar jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Sungold + Gardeners delight
Lena i Torslanda
Min favorit är Gardeners delight, liten, söt och god. Den har jag odlad i många år nu. I år har jag nog hittat en som kan tävla med den - Pomodorina. Den verkar lovande även om inte så många har mognat ännu.
Har 15 olika sorter i år och några ska jag inte så igen - tex Yantarnyi, en gul smaklös sort.
åsgård
Gardeners Delight, Sungold, White Sweet Sherry bland de små söta goda.
I år har jag utökat antalet plantor av dessa då förra årets skörd gick åt redan i växthuset.
I går så åt vi, 4 man, Japanese Trifele Black till middagen, den ger massor med mörka tomater som fick betygen mycket goda, till dessa så hade vi en olivolja med balsilika, Grappolino, inte Zetas.
Mina Golden Queen producerar fina goda tomater i år för att inte tala om Delicious.
Riesentraube som jag haft i flera år, har klasar med 20-30 tomater i varje, kommer litet senare men är jättegod.
Aljaska gav mig mogna tomater två veckor för midsommar.

Bland dvärgbusktomaterna så är min favorit Funcy som ger härliga medelstora tomater.

Har också Arancha, inte F1, från Åke T som ger riktigt många goda.

Har också haft Yantarnyi i flera år, vill ha mycket värme och sol, så blir den riktigt bra.

Mina konkurrenter är flyn och dessa larver som äter upp blad m.m. Har försökt få tag på konsumetförpackningar av biologisk bekämpning men ingen lycka. Är det någon som som vet så hör av er. Eller om det finns tomatodlare i Stockholmstrakten man kan kontakta.
MVH
Kenneth
Lena i Torslanda
Kul att höra att Riesentraube är god. Jag har två stora plantor som precis som dina har rejäla klasar med ännu gröna tomater. Ser fram emot att få smaka på dessa. Även Ildi ska bli spännande att få smaka på. Den är fortfarande under tillväxt och det är inte så himla många tomater på denmen den ska ju enligt alla vara en riktig godistomat.
AnitaJ
Sungold förstås men främst Celebrity som vi har för femte året i rad. Stora som bifftomater och med en underbar smak!
Svante, zon 1
Eftersom det här är första året som jag har ett grönsaksland kan man väl knappast säga att jag har hunnit få någon favorit än. Dessutom har jag inget växthus. Men jag är i alla fall väldigt nöjd med sorten Tidig Röd som jag köpte från www.tomatsidan.se. Jag skördade den första mogna tomaten 15 juli (på friland). De andra sorterna jag kom mer än två veckor senare.
jåj
Godast är nog SUNGOLD men det blir för lite tomater ... tongue.gif .
En annan goding är den "svarta" Southern Nights (tomaklubben)

Jag har ca 50 sorter i växthuset, första året med gott om plats så det är jättekul och spännande!

Tidigare var Tigerella en mycket god tomat men .... nu väljer jag efter det som är godare än den!

Frökattaloger påstår att Golden Cherry F1 och Sungella är godare än Sungold! någon som provat hört ... ?

En höjdare är den söt och krispiga gurkan Painted Serpent tyvärr så verkar plantan redan ha hittat hösten.

JÅJ

P.S.
Meloner är på gång också ....
biggrin.gif
Smekajsa
Tomat favoriter ..... hmmmmmm

Ja, de allra godaste som jag odlar är Golden Cherry och Jaune Flammee.

Sun Cherry och Marizol Gold är oxo goda.

Har testat, för andra året nu, två olika ryska sorter
Black Krim och Black from Tula,
de är väldigt goda men ger liten skörd. Stora frukter men få.
Kan det bero på vädret !!!??
Who nows??

Ny för i år, för mig, en liten italiensk tomat som kallas Sun-Dried.
Meningen att man ska torka hela klasar, he he he,
det ska bli spännande !!!!
gröna tummen
Va´kul att så många ville rapportera om sina "godingar"!

Jag måste säga att jag faktiskt inte har hittat min smakfavorit (jag går även på utseendet) trots att jag har ca 13 olika sorter, . Förra året hade jag Japaneese trifeil black. Ingen "hit", den såg så äcklig ut tyckte de flesta som provade den när den bjöds i skivor. Eftersom jag har barn är ju små tomater en höjdare, tex Gelbe dattelwein som ger abnorma klasa på bortåt ca150 tomater , rekordet hos Åke T lär vara 256 st tror jag! Banana legs mer kul än god, Angora silverluden växt o tomaterna pyttelite ludna smaken så där, Green grape nja där är nog en favorit ! Läbbig färg tycker många men god !

Förra året kom jag i gång så sent med plantorna så antalet gröna tomater var stort på hösten men jag knipsade av hela klasar o lade i 2 backar som blev ganska fulla, ställde dem sedan inne i ett rum där det var ca 15-16 C och där mognade de allt eftersom. Jag plockade bort sådana som var mkt små o som aldrig skulle nå mogen storlek. Den sista egna tomaten åt jag i mitten av december. Så släng därför inte alla som är gröna på komposten när hösten kommer, och man behöver tydligen inte heller hänga upp dem i ett ljust fönster för att få dem att mogna som jag annars har hört o testat.
Jag vet inte om jag hade bara tur när jag gjorde mitt back-test, så därför ska jag göra så i höst igen.
Hur gör ni med era försenade vänner ?

Hälsn Gröna Tummen
jordfräs
Zakopane är en favorit och Green Grape förståss.
jåj
CITAT (gröna tummen @ 06-08-2005, 23:40)
Jag vet inte om jag hade bara tur när jag gjorde mitt back-test, så därför ska jag göra så i höst igen.

Hälsn Gröna Tummen

Jag kastar allt brukarvar trött på tomaterna när de sista kämpar mot mögel och värmefläkten får gå för ofta i växthuset.

JÅJ

P.S.
Det första jag trötnar på är gurka.

smile.gif
Annlo
Sungold är en klar favvo straxt före Supersweet 100... wub.gif
bikiv
Jag förmodar att de sorter som ni räknar upp är frösådda. Själv fick jag mitt växthus så pass sent att det var färdiga plantor som gällde.

Köpte, helt förutsättningslöst uppväxta plantor på Plantagen.

Den sort som har givit mest skörd och dessutom är jättegod heter Druvtomat Pernilla (Solanum lycopersicon). Lågväxande med små vindruvsstora, smakrika tomater. Den måste jag hitta frön till nästa år! Rekommenderas!

Köpte också en gul pärontomat som är mer spektakulös än god! Den är lite "mjölig" har inte så mycket kärnor. Men väldigt speciell i sin form. Och mycket blir det.

Körsbärstomaten "Evita" mognar ojämt men smakar bra. Massor med gröna tomater som förhoppningsvis kommer att rodna!

Tomaten "Dansk Export" får jättestora tomater som alldeles snart är färdiga. Ska bli intressant att smaka!

Den sort jag är mest nyfiken på sådde jag själv från frö från en av ICA´s pärltomater den 1 juni. Just nu finns massor med gröna tomater som jag hoppas kommer att bli röda ganska snart! Jag trodde väl aldrig att det skulle lyckas (hade också en tråd om det här på Odla) men det ser ut som om skörden kommer att bli rekordstor, vad det kommer att smaka det vet man inte! Men det experimentet var riktigt kul!
pollenper
CITAT (gröna tummen @ 06-08-2005, 23:40)
Förra året kom jag i gång så sent med plantorna så antalet gröna tomater var stort på hösten men jag knipsade av hela klasar o lade i 2 backar som blev ganska fulla, ställde dem sedan inne i ett rum där det var ca 15-16 C och där mognade de allt eftersom. Jag plockade bort sådana som var mkt små o som aldrig skulle nå mogen storlek. Den sista egna tomaten åt jag i mitten av december. Så släng därför inte alla som är gröna på komposten när hösten kommer, och man behöver tydligen inte heller hänga upp dem i ett ljust fönster för att få dem att mogna som jag annars har hört o testat.

Hälsn Gröna Tummen

Prova att woka de gröna tillsammans med andra wokbara grejer. Jag odlade tomatillo ett år. Denna mexikanska standardtomat var som en stor grön tomat i en papperspåse och den ska kokas med i det mesta. Och tamejsjutton var inte en grön tomat nästan likadan.
pollenper
Outdoor girl jättegod och tidig, ca nästan normalstora.
Cheerio är en mycket tidig körsbörstomat. Passar bra i en kruka för att få den ännu tidigare.
Sen har vi ju kungen i smak, Brandywine. Amishfolkets egna. Stor bifftomat fula frukter dålig skörd. Men om man skär bort allt dåligt så är resterna det bästa jag smakat i tomatväg
lilla mamma
Ildi. Godis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon