Hej alla!
Kan ni hjälpa mig med vad jag kan göra i Stockholm nu? Hjälp mig vart ska jag gå för att se fina trädgårdar eller blommor? Ullriksdal, Bergianska, Rosendal?
kristerh
04-08-2005, 08:30
Ta en tur ut till zetas i huddinge, där kan man lungt fördriva en hel dag

dessutom har de ett café där man kan äta o dricka så man orkar resten av dagen.
krister
Tack för tippset.
Finns det inget mer som har med trädgård att göra?
Ophelia
04-08-2005, 18:28
Finns ju en del fina ställen att besöka och titta på blommor. Exempelvis Rosendal, Hagaparken, Ulriksdal, Bergianska m.m
Förra veckans tidning "Mitt i Söderort" hade en helbra lista på trädgårdsutflykter - men jag kan inte hitta tidningen! Ingen annan här som har sparat?!
Jag kommer ihåg Tungelsta trädgårds park (http://www.haninge.se/templates/Page.asp?id=2535)
som är en nyligen anlagd föreningsddriven trädgård - verkade jättekul att besöka! Jag tror det var lätt att hitta också, man bara åker till Tungelsta med pendeltåg och så är man framme.
Åkeshov nämndes också, där finns någonslags träd-park där man kan titta på olika sorters träd, men det har jag bara sett från tåget - såg inte så mycket ut för världen tyckte jag. (Å andra sidan finns där även handelsträdgård, odlingslottsområde och fin natur, om man har vägarna förbi.)
Sen vet jag att det finns en ideellt driven trädgård vid Vinterviken (http://www.vinterviken.com/index.html). Den skulle jag själv gärna besöka, men det har inte blivit av. Jag vet att miljön där är härlig, men sedan trädgården anlagts har jag inte varit där. Åk till T-Aspudden och ta en promenad dit och titta!
Rosendal är ju annars kul, bra fika och trevlig atmosfär (och man kan handla lite också om man vill).
Hoppas du får se något fint!!
Tungelsta-parken var fin, men väldigt liten. Tar tio minuter att bese allt. Jag var där i veckan. Men om man har bil, kan man beta av de öppna växthusen i Tungelsta. Jag var på tre olika. Inte högsäsong just nu, men jag fyndade lite perenner på några.
Det finns en fin liten Emma Lundberg-trädgård på Millesgården Lidingö, strax efter bron. Hur den ser ut just nu törs jag inte svara på. Men har man Coop-kort kan man både bese den och Millesgården med utställningar gratis.
Annars skulle jag föreslå en båttur ut till Sandhamn, underbar resa genom en vacker skärdgård. Båtarna går ut från Strömkajen 9.30/10.00 och man kan vara därute hela dagen. Många små gränder att beskåda med väldigt fina trädgårdar som man beser över staketet. Sen har man det öppna havet att njuta av... Även gott om matställen och badstränder om vädret är rätt. Kolla mitt album - innehåller några Sandhamnsbilder.
Var en eftermiddag med sonen på Bergianska och vi bara gick runt och njöt. Höjdpunkten är Edvard Andersons växthus och Victoriahuset med jättenäckrosen som sås om varje år.
BergianskaHärliga fika ställen och Plantagen ligger strax intill, som annars brukar vara trist men här fanns ett större sortiment än vanligt. Så det blev lite växter med hem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.