Full version: Mördare, jag?
Katti med torpet
Skrev en fråga i Förökningsavdelningen men det var kanske fel plats för jag fick inte ett enda svar. sad.gif

Gör ett nytt försök här:
Jag köpte ett antal perenner på mässan, det var rötter som låg i kartonger med lite torv, förpackade ungefär som man köper lökar och knölar. Nu börjar jag misstänka att jag har gjort bort mig. Jag planterade dem i krukor, vattnade en skvätt och ställde ut på min skyddade altan.
Har jag haft ihjäl dem nu? Av någon idiotisk anledning tänkte jag inte på att även rötter kanske behöver avhärdas, eller??
Skall jag ta in dem igen? Hur skall man egentligen göra, det måste ju vara fler än jag som har köpt rötter på mässan...

Snälla svara, jag blir så ledsen om jag har mördat mina små nykomlignar.
Inger GMT
Jag köpte Liljekonvaljerötter på mässan. Frågade hur jag skulle göra, gräva ner dem var ju för tidigt.
Fick rådet att plantera dem i kruka och ha dem ute svalt. När det började snöa tog jag in krukorna. Nu åker dom ut på dagarna och tillbringar nätterna i kylskåpet/svaldelen. När dom stod i rumstemperatur började det titta upp små spiror och det är för tidigt .
Andra lökar från mässan förvarar jag längst ner i svalskåpet.
Hälsningar Inger
kerstin z5-6
Har du haft väldigt låga temperaturer ? har du skuddat krukorna med ex frost duk?.Tjälen går ju ner i marken -här minst 50 cm så rötter kan frysa..o komma igen ...
Här var det - 16 härom natten -det gillar de inte i kruka...
Min gissing är att de klarar sig biggrin.gif
Katti med torpet
Tack för svaren!
Jag böjrade nästan tro att jag var mobbad där på förökningsavdelningen tongue.gif

Hm, det har varit sisådär en -3 grader ute men på altanen tror jag att det har hållit sig runt 0-an. Att rötter vanligen kan överleva sträng kyla förstår jag men då är de ju planterade och har haft tid att annpassa sig. Sådana här rötter som man köper i affär har ju tillbringat tiden i rumstemp ett bra tag. Det känns som om själva chocken från + 20 till +/-0 skulle kunna vara lite brutal.

Nåväl, så länge det inte blir kallare får de stå kvar men de skall nog få en liten fillt över axlarna i alla fall.

Är det vanligt att perenner säljs på det här viset? Har aldrig sett det förut men jag är ju ny i gemet. Har ni goda erfarenheter av det? Det är ju enklare att bedöma vad man köper när det är en planta "in the green" sas.
ZaraP
Kan bara berätta hur jag gjorde i fjol då jag köpte lite
lökar på mässan.... jag ställde dem i sina påsar i matkällaren,
där det är ca 10 grader och där fick de stå ett par veckor.
Tror att jag grävde ner dem i slutet av april. Bor i zon 3.
De hade börjat att grönska till i påsarna lite då..
Bra eller dåligt? men det funkade för mig, det kom upp blommor
på sommaren! (stäppsalvia och rosenstav)
rolleyes.gif

ZaraP
kerstin z5-6
jag sätter mina i krukor i växthuset direkt -där får de bli hur gröna de vill!
Och ja det är vanligt att de säljs rötter o knölar ....
Jenny E J
Hej

Jag har två år i rad frossat i knölar, rötter och lökar på mässan, har planterat dem, vattnat lite och ställt dem antingen i ouppvärmt växthus eller på rad vid husgrunden. Alla har alltid klarat sig, provar för första gången bitar av pionrötter. Sen planterar jag ut när tjälen har släppt, är lite försiktig med perenner ex riddarsporrar som hunnit komma upp en bit, väntar med dessa i växthus eller tar in dem på natten tills risken för frost är borta.

lycka till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon