Yin o Yang
När jag i tisdags anlade min nya fina rabatt, flyttade jag i ivern en jättestor höstanemon i full blom smile.gif . Nu slokar alla blommor och knoppar sad.gif . Tror ni att den bara vilar eller kommer den att tyna bort unsure.gif ?
kristerh
Ge den mycket mycket vatten och skugga så kommer den nog att klara sig wink.gif
krister
Yin o Yang
Jag har vattnat rejält och idag kom det regn på morgonen. Den har sol ett par timmar på förmiddagen men är sedan skuggad av en stor björk smile.gif . Bara att hålla tummarna och hoppas att Du har rätt kristerh unsure.gif . Annars får jag låta de små utlöparna som jag hittade i den gamla rabatten stå kvar och flytta dem till våren
kristerh
Om inte annat så lär ju rötterna leva och komma på nytt till nästa år.
krister
violina
De sägs att man inte ska falla för frestelsen och köpa och plantera höstanemonen när den blommar utan på våren. Jag har gjort just det en gång och den syntes inte till nästa vår men jag håller tummarna hårt för dig. Begriper inte varför den ska vara så känslig annars är det ju idealtiden att flytta det mesta just nu.
Åsa, mälardalen zon 2
I väldränerat läge brukar det gå bra att höstplantera anemoner inga har någonsin strukit med hos mig och mina anemoner har jag planterat under oktober månad. Tyvärr verkar de trivas för bra de har praktiskt taget kvävt sina grannar och en av sorterna har även lyckats ta sig under en plattrad för att fortsätta växa i en annan rabatt.
Yin o Yang
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,04-08-2005, 14:25)
I väldränerat läge brukar det gå bra att höstplantera anemoner inga har någonsin strukit med hos mig och mina anemoner har jag planterat under oktober månad. Tyvärr verkar de trivas för bra de har praktiskt taget kvävt sina grannar och en av sorterna har även lyckats ta sig under en plattrad för att fortsätta växa i en annan rabatt.

Låter hoppfullt Åsa smile.gif . Den är nu placerad i just ett sådant läge tongue.gif . Var tvungen att flytta den för den höll på att helt kväva vinrankan, som i år bär mer druvor än någonsin wub.gif. Och småplantor finns det hur mycket som helst (har lovat bort till höger och vänster).
Carex
Galen idé, skugga den med ett paraply kanske?
Yin o Yang
CITAT (Carex @ 04-08-2005, 22:11)
Galen idé, skugga den med ett paraply kanske?

Inte så galet tror jag tongue.gif . Men den är så placerad att den får ganska mycket skugga av en björk. I morse tyckte jag plantan såg lite piggare ut smile.gif . Bara att fortsätta hålla tummarna.
Allt annat jag flyttat kring med (såväl med som utan blommor) verkar ha klarat sig bättre wub.gif
Yin o Yang
Jag tror den håller på att hämta sig, min höstanemon smile.gif . Igår var stjälkarna klart stabilare, även om knopparna hängde lite wub.gif . En och annan knopp hade t o m börjat slå ut tongue.gif .
Tack för alla goda råd och uppmuntrande ord wub.gif
stina
Kommer med en följdfråga ang höstanemon. Jag har 3 stycken planterade för säkert 3 år sedan. Uppenbarligen står dom där dom inte trivs för dom blir bara 1 dm höga varje år. Blommar inte. Jag vill flytta dom nu i höst, för varje år glömmer jag bort det!!! Ska jag chansa tycker ni (iofs är dom inte mycket att ha där dom står, så det borde väl kvitta, men jag vill inte döda dom med berått mod!!!)
kerstin z5-6
Skriv en lapp till dej själv i stället o påminn om vårflytt! smile.gif
stina
Tack för tipset. Ska försöka komma ihåg att göra det när jag kommer till landet. Antar att jag i alla fall inte kan hjälpa dom stackarna för i år - lider med dom!!!!
Yin o Yang
Jag har haft mina mot en södervägg och det har blivit ca 1,5 meter höga tongue.gif . Läste i någon ny trädgårdsbok att det finns "stor höstanemon" också. Kanske är det jag har fått av mina vänner i Danmark wink.gif .
Den har nu spridit sig med utlöpare och jag har flera småplantor med knopp och blommor på den ursprungliga platsen wub.gif
stina
Suck..... det är så dom ska se ut!!!! Jag bara ÄLSKAR höstanemoner. Måste köpa fler i vår och sätta dom på ett bättre ställe!!!
Yin o Yang
Den klarade vintern, min höstanemon som jag så bryskt flyttade i höstas wub.gif
Ewa L
Tack för rapport. Alltid bra att få en uppföljning, oavsett resultatet. Även ett negativt kan ju vara värdefullt. Men jag är glad för din skull att det blev bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon