[FONT=Arial][SIZE=1]
Hej
Jag behöver tips på växter som klarar av att leva i lerjord och inte bli vattnade regelbundet. Söker växter som skulle klara av att överleva i vår sommarstuga. Det är tunglerjord som är väldigt blöt på försommaren och sedan blir väldigt torr. Letar främst fleråriga buskar och annat lite större.
Louise i Göteborg
08-04-2003, 13:07
Kolla in den lokala "torp-floran". Det som klarat sig länge under liknande förhållande är värt att satsa på.
Några spontana ideer: syren, vresroser, schersmin, snöbär, fläder
Sen var det detta med värmen, vilken zon odlar du i?
Det är i växtzon 3 eler 4 är inte säker, ligger i norra södermanland.
Kärleksört, lavendel, tremastarblomma, vintergröna, ormöga, daggkåpa, pipranka, rabarber och nävor är några växter som är tåliga och växer fint i lerjord.
Tack för svaret, nu ska jag planera rabatter med lavendel och nävor som är så fina.
Stjärnflocka, dagliljor och rudbeckia trivs fint i min leråker! Där är det översvämmning på våren och blir rätt torrt fram på sommaren. Först blommar dagliljan, sedan kommer stjärnflockan och sist rudbeckiorna. Det blir ögonfröjd från maj-november!
Hannele
12-04-2003, 13:01
Kabbeleka... är faktiskt mer tålig är man kan ana.
I naturen får den massa vårregn, men klarar sej sedan flera månader i upptorkade diken.
Svärd
lilja trivs också i såna förhållanden.
Formodligen gull
viva också,
kattfot.
Fler tåliga perenner:
http://hem.passagen.se/solovetski/angsblom.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.