minbur
Jag har ev. tänkt att plantera en pelarasp ganska nära ett hus men är rädd för att rötterna breder ut sig och förstör grunden på huset. Vet någon vad pelarasp har för rotsystem?
Big Gardener
Pelarasp, Populus tremula 'Erecta' tillhör Poppelsläktet där alla träd har stor potential att tränga in i avloppsledningar om marken inte kan tillhandahålla trädet tillräckligt med vatten. Att plantera pelarasp nära ett hus intill husgrunder och avloppsledningar innebär alltid en risk.

I mitt arbete har jag aldrig stött på att pelaraspens rötter har orsakat allvarliga problem. Dock är den inte så vanlig i södra Sverige som är mitt verksamhetsområde utan är vanligare norrut och i Finland. Kanske

Problem med träd som tränger in i avloppsledningar är ett problem som ofta inträffar när trädet i fråga är planterad på en alltför torr ståndort. Popplar har starka rötter och kräver mycket vatten. Undviker man torrare ståndorter är risken betydligt mindre att man får problem i framtiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon