Full version: Fjärilarna i går...
amaira
I går var det "nykläckt" på min ära! Minsann!
Citronfjärilar för första gången, stora nässelfjärilar och påfågelögon, alla med lysande "färska" vingar.

Jag visar några av bilderna. Påfågelögat först, sedan nässelfjärilen.

Även en nykläckt vinbärsfuks:

På ängen nere i hagen fanns igår:

¤ Kålfjäril (massor!!!)
¤ Rapsfjäril (massor)
¤ Rovfjäril
¤ Guldvinge, vitfläckig- (många)
¤ Guldvinge, mindre- (några stycken)
¤ Pärlemorfjäril, silverstreckad- (massor!!!)
¤ Pärlemorfjäril, ängs- (många)
¤ Pärlemorfjäril, älggräs- (flera)
¤ Nässelfjäril (några stycken)
¤ Påfågelöga (ganska många)
¤ Vinbärsfuks (en)
¤ Luktgräsfjäril (många!!!)
¤ Pärlgräsfjäril (några)
¤ Mindre tåtelsmygare (massor!!!)
¤ Ängssmygare (fåtal)

Sandgräsfjärilar finns också, och flera andra, men de såg jag inte i går. Blåvingarna har inte kläckt ännu tydligen, för jag brukar ha massor av två sorter.

Gissa om det fladdrar på ängen den här tiden, så fort solen tittar fram!
wub.gif wub.gif wub.gif

Det är en torräng, betad sedan gammal hävd. Under sommarmånaderna går inga djur där.
Växterna är ängs- och betesväxter, t.ex. jungfrulin, kärringtand, daggkåpa, kummin, brudbröd, prästkragar, johannesört, massor med rödklint, lite klöver, och många fler, förutom gräsen, bl.a. det vackra darrgräset som har minskat kraftigt i och med att gamla hagmarker växer igen.

Rödklinten är oerhört poppis bland alla nektarsugna insekter! De räcker åt alla, men ibland kivas de lite. Här tränger en humla bort en motvillig nässelfjäril. Nässelfjärilen fick strax flyga över till nästa blomma.

Lynn
Guuuud vad orättvist!!! unsure.gif unsure.gif Jag har sprungit i mina tistlar i flera dagar nu och jagat en påfågelögonfjäril med kameran. Men den (alltså fjärilen ,inte kameran ) har inte behagat sitta stilla alls. Likt Rödluvan har jag kommit längre och längre in i vegetationen, så ni vet var jag är om jag inte ses häcka här...... laugh.gif laugh.gif
Vackra bilder Amiara!! wub.gif
Gossen Ruda
Silverstreckad pärlemorfjäril tycks vara på frammarsch på bred front. Den var inte vanlig i Västsverige för kanske 10 år sen men nu ser jag den överallt.
zaaritha
Även amiraler o sorgmantlar verkar ha blivit vanligare?
Gossen Ruda
Instämmer. Beträffande amiralen så är den så vanlig och visar sig så tidigt på året ibland så jag börjar nästan tro att den övervintrar här eller i närområdet.
zaaritha
Men --inte var amiralen så vanlig för ca 5--10 år sedan??
Gossen Ruda
Förr var den mera sällsynt. Jag kollade min samling och mitt första exemplar tog jag 1966. Sen fick jag 2 st 69, en 72 och slutligen 2 st 76. Det tog alltså 11 år att få ihop 6 exemplar, vilket jag utan problem skulle klara varje år numera. Hmmm, ser nu att jag glömde ett "numera" i mitt förra inlägg, skulle in efter vanlig. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon