Hejsan!Snlla kan ngon ge mig ett rd. Jag har tv stycken buskar av vad jag tror r finlands vita ros som r gamla.
De r s fina och vackra dr de str, synd bara att det alltid knns som att blommningen blir s kort pg a slagregn och blst som frstr. Efter slagregn r det som en vacker matta av vita sm rosenblad runt hela buskarna...Som allt annat i min trdgrd r de vldigt vildvuxna. De str utan kant mitt i grsmattan.
Efter midsommar och frammt r de en tragisk syn(terkommer med bild i eftermiddag) eftersom hgt grs och kirskl och kvickrot invaderar dom!
Det r konstigt eftersom buskarna r ganska tta.
Grset vxer hgt och frstr de enligt mig fina buskarna. Jag begriper inte hur jag ska ta mig till fr att rensa ut ogrset nr det r s taggiga (aj!) och mnga rosengrenar. Jag har frskt rycka upp ogrset och det var en hemsk och smrtsam upplevelse. Dessutom r ju ogrset tillbaks s snabbt! Sen har jag frskt elda upp det torra ogrset p vren men vldigt frsiktigt fr jag vill ju sklart inte skada buskarna. Jag har prvat att lgga ett lager grssklipp och jord fr att p s stt kvva ogrset och ge busken mer nring. Roundup gr inte fr d skadar jag vl rosen????
Jag har nu ftt fr mig att det enda som kan gra mina vackra buskar rtt r att grva upp dom skaka av s mycket jord och ogrs jag kan och sen plantera dom i en ny kulle av jord som jag lagt geotextil under och gjort en kant runt busken s att inte mossa kvickrot och annat s ltt kan ta sig in...
fast detta projekt r en ganska stor procedur buskarna r ju en meter i diameter typ! Har ngon tidigare erfarenhet av att flytta finlands vita ros?