Hejsan!Snälla kan någon ge mig ett råd. Jag har två stycken buskar av vad jag tror är finlands vita ros som är gamla.
De är så fina och vackra där de står, synd bara att det alltid känns som att blommningen blir så kort pg a slagregn och blåst som förstör. Efter slagregn är det som en vacker matta av vita små rosenblad runt hela buskarna...Som allt annat i min trädgård är de väldigt vildvuxna. De står utan kant mitt i gräsmattan.
Efter midsommar och frammåt är de en tragisk syn(återkommer med bild i eftermiddag) eftersom högt gräs och kirskål och kvickrot invaderar dom!
Det är konstigt eftersom buskarna är ganska täta.
Gräset växer högt och förstör de enligt mig fina buskarna. Jag begriper inte hur jag ska ta mig till för att rensa ut ogräset när det är så taggiga (aj!) och många rosengrenar. Jag har försökt rycka upp ogräset och det var en hemsk och smärtsam upplevelse. Dessutom är ju ogräset tillbaks så snabbt! Sen har jag försökt elda upp det torra ogräset på våren men väldigt försiktigt för jag vill ju såklart inte skada buskarna. Jag har prövat att lägga ett lager grässklipp och jord för att på så sätt kväva ogräset och ge busken mer näring. Roundup går inte för då skadar jag väl rosen????
Jag har nu fått för mig att det enda som kan göra mina vackra buskar rätt är att gräva upp dom skaka av så mycket jord och ogräs jag kan och sen plantera dom i en ny kulle av jord som jag lagt geotextil under och gjort en kant runt busken så att inte mossa kvickrot och annat så lätt kan ta sig in...
fast detta projekt är en ganska stor procedur buskarna är ju en meter i diameter typ! Har någon tidigare erfarenhet av att flytta finlands vita ros?