Sidor: 1, 2
Latmask
Jag undrar hur många av er här som har småbarn. Vad som är småbarn är väl upp till var och ens tolkning, men jag räknar 5 och under. Räknar ni något annat får ni hemskt gärna skriva om era barn trots min definition. biggrin.gif
netaave
Bara barnbarn wub.gif
Rossi
Inga barn alls här.
pejori
inga här heller smile.gif
Summersun
En pojke 2 år och 8 månader och en flicka som nyss fyllt 1 år... full fart är det på från morgon till kväll smile.gif
Latmask
CITAT (netaave @ 04-08-2005, 14:31)
Bara barnbarn wub.gif

Hur gamla är barnbarnen? Är det dina sombarn eller dotterbarn?

Undrar om det är nån skillnad egentligen. Min mamma har bara mig, men hon tror att man står sina döttrars barn närmre än sina söners barn eftersom det är dottern som är gravid och barnen är mer "hennes" tycker hon. Jag tycker det låter konstigt. Ni som har barnbarn kanske vet bättre?
Latmask
CITAT (Summersun @ 04-08-2005, 14:34)
En pojke 2 år och 8 månader och en flicka som nyss fyllt 1 år... full fart är det på från morgon till kväll smile.gif

Oh ja, det kan jag tänka mig. biggrin.gif

Min son blir ett denna månad och i januari får jag nästa. Lär väl bli en del spring här också. Speciellt eftersom sonen har ärvt min gen av "myror i brallan". Det ska bli roligt, men säkert jobbigt också.

Fungerar det bra att ha tätt mellan barnen för er?
Betty
Bara barnbarn wub.gif

Och det är inte så bara det! biggrin.gif
Jag har också barnbarn, de två underbaraste små sockersmulorna i hela världen - faktiskt!!! laugh.gif wub.gif
Summersun
Det fungerar jättebra! Har aldrig varit nån svartsjuka, eftersom pojken var ganska liten när flickan föddes. Och nu har dom ju redan sällskap av varandra, leker och busar. Speciellt på morgonen när dom vaknar brukar det vara livligt när dom bråkar med varann.

Grattis till graviditeten och en ny liten =) det kommer nog gå bra, och du kommer märka att barnen har sällskap av varandra tidigare än man skulle tro.
Latmask
Det var det jag hoppades på att du skulle svara. biggrin.gif

Vi bor väldigt lantligt och ville därför ha barn tätt. Alla våra vänner tycker vi är galna, det kommer bli 1 år och 5 månader mellan barnen, men vi hoppas så att de ska ha mycket utbyte av varann. Både sambon och jag är ensambarn och saknade syskon. Alldeles speciellt i vuxen ålder. Därför kändes det viktigt att ha minst två.
*Felix matte*
Fyra egna stooora barn som gett oss fyra underbara barnbarn och ett femte är på väg wub.gif

Som far-/morförälder skulle jag inte ens kunna tänka tanken att den enas barn är närmre än andras... alla är oss lika kära. wub.gif wub.gif wub.gif
Hannele
CITAT (Latmask @ 04-08-2005, 14:37)
Fungerar det bra att ha tätt mellan barnen för er?

Ja, de har lekt tillsammans hela livet,
fortfarande har de massa gemensamma intressen.
(Svartsjuka har de inte varit, för vi ser syskon som en stor tillgång.)

Hannele
CITAT (Latmask @ 04-08-2005, 14:51)
Vi bor väldigt lantligt och ville därför ha barn tätt. Alla våra vänner tycker vi är galna, det kommer bli 1 år och 5 månader mellan barnen, men vi hoppas så att de ska ha mycket utbyte av varann.

Det får dom säkert. Grattis! Dessutom är det faktiskt lättare med två barn än ett..
Det är 14 månader mellan våra två första (eftersom vi inte visste, hur man gör tvillingar biggrin.gif)
Då läste jag bilderböcker ofta för storasystern medan jag ammade,
hon fick små uppgifter och fick "hjälpa till". Storasyskon kan hjälpa till med blöjbyten och annat, det finns alltid något de kan göra; tejpa bjöjor eller öppna sopkorgen och sånt. (Nåsta barn kom efter 18 månader och ett till sedan, då började väl släkten tycka att vi var galna.)

Mycket svartsjuka skulle undvikas om släkt och vänner hade förstånd att i första hand vända sej till storasyskonen först och låta dem presentera den nya familjemedlemmen, så storasyskon kunde få chansen att få vara lite stolt över att vara störst.
yenny
inga barn alls här heller.
Anma
Inga barn här heller. Tyvärr...
Ophelia
Inga barn och lär så inte få heller
pejori
har ett och ett halvt år mella mina. inga problem med det wub.gif
stennie
Mina barn är "gamla" nu, 26, 24,23...
Jag tyckte det var jätte bra när dom var små, dom hade alltid någon att leka med.....och dom hänger fortfarade ihop....
cic
Inga barn och jag är inte så säker på att det blir några heller.

Men jag har en valp på 4 månader! biggrin.gif wub.gif
pisanggoreng
En flicka som är tre år och 3 månader. smile.gif

Inga syskon planerade- än!
Annlo
Två små juveler som är sex och fyra år....och en bonuskille som är tretton! sleep.gif
...full rulle! Jämt... laugh.gif

Så jag har gjort mitt för befolkningsökningen! Nu får någon annan jobba vidare på den!
Blomstertanten
Mina beter sig ibland som småbarn ! tongue.gif
Räknas det ? unsure.gif
Fast dom är 27 och snart 18 !:D

Har två underbara barnbarn på snart 5 och 2 1/2 ! wub.gif
Roligt att bli farmor när man fortfarande är relativt ung , jag var bara 38 år när första barnbarnet kom , man har mer ork även om man känner att man "legat av sig lite."
Magdis
Jag har en dotter på 4 år och 3 månader.
Björken
Inga småbarn längre, 4 som var ganska tätt vuxna idag de har haft mycket glädje av varandra genom åren och har så än idag. De har gett mig 6 underbara barnbarn som är livets efterrätt som det så vackert heter.
pejori
vill också ha barnbarn sad.gif sad.gif wink.gif
jendah
Inga än... men någon gång och ganska snart kan väl tänkas att det blir en kotte eller två smile.gif

Vi är 30+ båda två och ganska trötta på tjat från släkten... Vi har inga föräldrar eller andra nära som kan passa de små ibland, av olika "giltiga" orsaker, så vi kommer att bli väldigt bundna när vi väljer att skaffa barn. Man önskar att de tänkte på det och lät bli att tjata, även om jag förstår att de vill ha... Vi skaffar barn när vi är redo... sad.gif
Biggan_
Jag har tre vuxna barn, som tillsammans har skänkt mej 7 barnbarn
Underbart biggrin.gif
Anki på Öland
Har 2 vuxna döttrar som det är 1,5 år emellan. Idag är dom goda vänner och deras barn (mina 4 barnbarn) har mycket glädje av varandre. Men som små var det rena pinan, dom var ALDRIG goda vänner då. Jag som ensambarn, som alltid ville ha syskon, hade jättesvårt att hantera att dom alltid var ovänner om precis allting. mad.gif wink.gif wink.gif
Anki
fruberglund
En på väg...ligger i magen och tumlar runt för tillfället smile.gif
Jejja
Jag har en kille på 5 år och en tjej på 2,5 år och en make på 34 år (ibland räknas han också till barnen...). Full rulle hela tiden är det här... biggrin.gif
Lynn
Jag har en tjej som är 10 år och en liten grabb som fyller tre i vinter.Jag tycker att åldersskillnaden är på gott och ont. Ibland blandas trots med prepubertala fasoner wub.gif wub.gif och i bland är hon en riktig lilla mamma. Den lilla ser upp till syrran förstås..... rolleyes.gif
norpan
Vi har en flicka som är 10 månader och nu är jag gravid igen. Så hon kommer att bli storasyster när hon är 1 ½ år. Det kommer nog att periodvis vara jätte tufft, men jag hoppas att dom kommer att ha roligt av varandra också wub.gif .

// Norpan
Latmask
CITAT (norpan @ 05-08-2005, 17:07)
Vi har en flicka som är 10 månader och nu är jag gravid igen. Så hon kommer att bli storasyster när hon är 1 ½ år. Det kommer nog att periodvis vara jätte tufft, men jag hoppas att dom kommer att ha roligt av varandra också wub.gif .

// Norpan

Hur mår maggen Norpan? smile.gif
norpan
Mår väldigt illa, heeela tiden.... sad.gif . Men nån gång ska det väl också gå över...
Hur mår din lilla mage då? Kännt något ännu?
Hannele
CITAT (norpan @ 05-08-2005, 17:07)
Vi har en flicka som är 10 månader och nu är jag gravid igen.
Så hon kommer att bli storasyster när hon är 1 ½ år.

Eftersom din första är flicka så kommer det gå jättebra
eftersom tjejer utvecklas snabbare, på alla sätt.
Vår dotter var 14 månader när hon blev storasyster.
Hon hade precis lärt sej äta själv och snart behövde hon inte bjöja heller.
Latmask
Njäe, kanske nåt men jag avfärdar det som gaser och annat sk*t och fortsätter oroa mig, du vet hur jag är... wub.gif

Tog fram en gammal tarotkortlek i går och spådde hur det skulle gå med bebisen och fick fram en massa hemskheter om sorg och förlust och begravning. Ska sluta med sånt... wub.gif wub.gif

Längtar efter ultraljudet om 1,5 vecka. Vad mycket fortare det gick den här gången!!
pejori
CITAT (Latmask @ 05-08-2005, 17:24)
Njäe, kanske nåt men jag avfärdar det som gaser och annat sk*t och fortsätter oroa mig, du vet hur jag är... wub.gif

Tog fram en gammal tarotkortlek i går och spådde hur det skulle gå med bebisen och fick fram en massa hemskheter om sorg och förlust och begravning. Ska sluta med sånt... wub.gif wub.gif

Längtar efter ultraljudet om 1,5 vecka. Vad mycket fortare det gick den här gången!!

SNÄLLA VÄN!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
släng genast den kortleken innan du blir ett nervvrak ohmy.gif huh.gif smile.gif wub.gif
Gillan
Bara barnbarn wub.gif

Har också bara barnbarn, men de är redan tio och åtta och helt underbara. wub.gif tongue.gif

Barnbarn, det är grädde på moset det smile.gif smile.gif
Gillan
Bara barnbarn wub.gif

Har också bara barnbarn, men de är över 5.Tio respektive 8, men helt underbara. wub.gif wub.gif

Barnbarn, det är grädde på moset det! rolleyes.gif rolleyes.gif
Gillan
CITAT (Evgeni @ 05-08-2005, 19:04)
Bara barnbarn  :wub:

Har också bara barnbarn, men de är över 5.Tio respektive 8, men helt underbara. wub.gif wub.gif

Barnbarn, det är grädde på moset det! rolleyes.gif rolleyes.gif

Vet faktiskt inte vad som hände ohmy.gif
Först skrev jag och det kom upp felmedelande.
Jag skrev igen och,Vips! där var det två inlägg blink.gif huh.gif
råse-marie

5 år wub.gif här med sin nyfunna älskling Sigge på ett hotell i Stockholm i veckan .
ninnisky
Barn wub.gif wub.gif Ja, det kan vi fortfarande kalla dom-- den äldste fyller 40 nu i månaden och den yngste är "bara 36".
Två underbara barnbarn, en av vardera sorten, flicka 9 och pojke 3, förgyller tillvaron wub.gif wub.gif
Skulle jag inte synas här på odla.nu i nästa vecka - så beror det på att flickebarnbarnet bor hos oss då wub.gif wub.gif Hon ska förresten lära sig sy på symaskin hos mig biggrin.gif .. det ska bli en gympapåse och en kortkort kjol påstår hom biggrin.gif wub.gif biggrin.gif
Ullet
Jag har tre barn, varav två småbarn. Jag har ett funktionshindrat barn som är måttligt utvecklingsstörd o på en ett o ett halvtårings nivå, samt en tre veckors bebis.
zaaritha
Nej---tack o lov!!!
Tesa
Har fyra barn...den äldsta är storasyster till 3 bröder...men de är väl stora nu...17, 15, 13 och 11...
Men pojkarna har väldigt gott av varann även om det är bråk ibland så har de alltid ju nån "kompis" som är "nästan jämngammal"...annars hade de nog lätt fått tråkigt här ute på bondvischan..
Tösen hade väl gott av de är tätt i början men sen växte hon liksom ifrån väldigt snabb och blev nån standinmamma till gossarnas ofta stora förtret..men hon är tuff nu min tjej ska ni veta...
Fabulus
huh.gif
Tre, tvillingar som just fyllt fem och som går under smeknamnen, Bin och Laden, alltsedan 11 september...... Och en större tjej på snart 8. Det kallar jag full pott och det allra bästa...
evarina
Har en liten son på 11 veckor. wub.gif
Fabulus
Grattis och lycka till.
Blir kanske mindre tid till trädgården nästa sommar. Fast fler promenader med vackra blommor.
netaave
CITAT (evarina @ 07-08-2005, 18:43)
Har en liten son på 11 veckor. wub.gif

Va har det gått 11 veckor sen 19 maj (min son är också född då, fast för 30 år sen tongue.gif )
Då får du en massa ögonkontakt och härliga leenden nu då! rolleyes.gif
mulle
Inga egna barn men två styvbarn som nu nått tonåren.
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon