|
Latmask
04-08-2005, 13:27
Jag undrar hur många av er här som har småbarn. Vad som är småbarn är väl upp till var och ens tolkning, men jag räknar 5 och under. Räknar ni något annat får ni hemskt gärna skriva om era barn trots min definition.
netaave
04-08-2005, 13:31
Bara barnbarn
inga här heller
Summersun
04-08-2005, 13:34
En pojke 2 år och 8 månader och en flicka som nyss fyllt 1 år... full fart är det på från morgon till kväll
Latmask
04-08-2005, 13:35
CITAT (netaave @ 04-08-2005, 14:31) Bara barnbarn  Hur gamla är barnbarnen? Är det dina sombarn eller dotterbarn? Undrar om det är nån skillnad egentligen. Min mamma har bara mig, men hon tror att man står sina döttrars barn närmre än sina söners barn eftersom det är dottern som är gravid och barnen är mer "hennes" tycker hon. Jag tycker det låter konstigt. Ni som har barnbarn kanske vet bättre?
Latmask
04-08-2005, 13:37
CITAT (Summersun @ 04-08-2005, 14:34) En pojke 2 år och 8 månader och en flicka som nyss fyllt 1 år... full fart är det på från morgon till kväll  Oh ja, det kan jag tänka mig. Min son blir ett denna månad och i januari får jag nästa. Lär väl bli en del spring här också. Speciellt eftersom sonen har ärvt min gen av "myror i brallan". Det ska bli roligt, men säkert jobbigt också. Fungerar det bra att ha tätt mellan barnen för er?
CITAT (netaave @ 04-08-2005, 14:31) Bara barnbarn  Och det är inte så bara det! Jag har också barnbarn, de två underbaraste små sockersmulorna i hela världen - faktiskt!!!
Summersun
04-08-2005, 13:48
Det fungerar jättebra! Har aldrig varit nån svartsjuka, eftersom pojken var ganska liten när flickan föddes. Och nu har dom ju redan sällskap av varandra, leker och busar. Speciellt på morgonen när dom vaknar brukar det vara livligt när dom bråkar med varann.
Grattis till graviditeten och en ny liten =) det kommer nog gå bra, och du kommer märka att barnen har sällskap av varandra tidigare än man skulle tro.
Latmask
04-08-2005, 13:51
Det var det jag hoppades på att du skulle svara. Vi bor väldigt lantligt och ville därför ha barn tätt. Alla våra vänner tycker vi är galna, det kommer bli 1 år och 5 månader mellan barnen, men vi hoppas så att de ska ha mycket utbyte av varann. Både sambon och jag är ensambarn och saknade syskon. Alldeles speciellt i vuxen ålder. Därför kändes det viktigt att ha minst två.
*Felix matte*
04-08-2005, 14:00
Fyra egna stooora barn som gett oss fyra underbara barnbarn och ett femte är på väg Som far-/morförälder skulle jag inte ens kunna tänka tanken att den enas barn är närmre än andras... alla är oss lika kära.
Hannele
04-08-2005, 14:01
CITAT (Latmask @ 04-08-2005, 14:37) Fungerar det bra att ha tätt mellan barnen för er? Ja, de har lekt tillsammans hela livet, fortfarande har de massa gemensamma intressen. (Svartsjuka har de inte varit, för vi ser syskon som en stor tillgång.)
Hannele
04-08-2005, 14:47
CITAT (Latmask @ 04-08-2005, 14:51) Vi bor väldigt lantligt och ville därför ha barn tätt. Alla våra vänner tycker vi är galna, det kommer bli 1 år och 5 månader mellan barnen, men vi hoppas så att de ska ha mycket utbyte av varann. Det får dom säkert. Grattis! Dessutom är det faktiskt lättare med två barn än ett.. Det är 14 månader mellan våra två första (eftersom vi inte visste, hur man gör tvillingar  ) Då läste jag bilderböcker ofta för storasystern medan jag ammade, hon fick små uppgifter och fick "hjälpa till". Storasyskon kan hjälpa till med blöjbyten och annat, det finns alltid något de kan göra; tejpa bjöjor eller öppna sopkorgen och sånt. (Nåsta barn kom efter 18 månader och ett till sedan, då började väl släkten tycka att vi var galna.) Mycket svartsjuka skulle undvikas om släkt och vänner hade förstånd att i första hand vända sej till storasyskonen först och låta dem presentera den nya familjemedlemmen, så storasyskon kunde få chansen att få vara lite stolt över att vara störst.
inga barn alls här heller.
Inga barn här heller. Tyvärr...
Ophelia
04-08-2005, 18:01
Inga barn och lär så inte få heller
har ett och ett halvt år mella mina. inga problem med det
stennie
04-08-2005, 18:55
Mina barn är "gamla" nu, 26, 24,23... Jag tyckte det var jätte bra när dom var små, dom hade alltid någon att leka med.....och dom hänger fortfarade ihop....
Inga barn och jag är inte så säker på att det blir några heller. Men jag har en valp på 4 månader!
pisanggoreng
04-08-2005, 19:11
En flicka som är tre år och 3 månader. Inga syskon planerade- än!
Två små juveler som är sex och fyra år....och en bonuskille som är tretton! ...full rulle! Jämt... Så jag har gjort mitt för befolkningsökningen! Nu får någon annan jobba vidare på den!
Blomstertanten
04-08-2005, 19:32
Mina beter sig ibland som småbarn ! Räknas det ? Fast dom är 27 och snart 18 !:D Har två underbara barnbarn på snart 5 och 2 1/2 ! Roligt att bli farmor när man fortfarande är relativt ung , jag var bara 38 år när första barnbarnet kom , man har mer ork även om man känner att man "legat av sig lite."
Jag har en dotter på 4 år och 3 månader.
Björken
04-08-2005, 21:15
Inga småbarn längre, 4 som var ganska tätt vuxna idag de har haft mycket glädje av varandra genom åren och har så än idag. De har gett mig 6 underbara barnbarn som är livets efterrätt som det så vackert heter.
Inga än... men någon gång och ganska snart kan väl tänkas att det blir en kotte eller två  Vi är 30+ båda två och ganska trötta på tjat från släkten... Vi har inga föräldrar eller andra nära som kan passa de små ibland, av olika "giltiga" orsaker, så vi kommer att bli väldigt bundna när vi väljer att skaffa barn. Man önskar att de tänkte på det och lät bli att tjata, även om jag förstår att de vill ha... Vi skaffar barn när vi är redo...
Biggan_
04-08-2005, 21:34
Jag har tre vuxna barn, som tillsammans har skänkt mej 7 barnbarn Underbart
Anki på Öland
05-08-2005, 11:46
Har 2 vuxna döttrar som det är 1,5 år emellan. Idag är dom goda vänner och deras barn (mina 4 barnbarn) har mycket glädje av varandre. Men som små var det rena pinan, dom var ALDRIG goda vänner då. Jag som ensambarn, som alltid ville ha syskon, hade jättesvårt att hantera att dom alltid var ovänner om precis allting. Anki
fruberglund
05-08-2005, 12:00
En på väg...ligger i magen och tumlar runt för tillfället
Jag har en kille på 5 år och en tjej på 2,5 år och en make på 34 år (ibland räknas han också till barnen...). Full rulle hela tiden är det här...
Jag har en tjej som är 10 år och en liten grabb som fyller tre i vinter.Jag tycker att åldersskillnaden är på gott och ont. Ibland blandas trots med prepubertala fasoner  och i bland är hon en riktig lilla mamma. Den lilla ser upp till syrran förstås.....
Vi har en flicka som är 10 månader och nu är jag gravid igen. Så hon kommer att bli storasyster när hon är 1 ½ år. Det kommer nog att periodvis vara jätte tufft, men jag hoppas att dom kommer att ha roligt av varandra också  . // Norpan
Latmask
05-08-2005, 16:11
CITAT (norpan @ 05-08-2005, 17:07) Vi har en flicka som är 10 månader och nu är jag gravid igen. Så hon kommer att bli storasyster när hon är 1 ½ år. Det kommer nog att periodvis vara jätte tufft, men jag hoppas att dom kommer att ha roligt av varandra också  . // Norpan Hur mår maggen Norpan?
Mår väldigt illa, heeela tiden....  . Men nån gång ska det väl också gå över... Hur mår din lilla mage då? Kännt något ännu?
Hannele
05-08-2005, 16:14
CITAT (norpan @ 05-08-2005, 17:07) Vi har en flicka som är 10 månader och nu är jag gravid igen. Så hon kommer att bli storasyster när hon är 1 ½ år. Eftersom din första är flicka så kommer det gå jättebra eftersom tjejer utvecklas snabbare, på alla sätt. Vår dotter var 14 månader när hon blev storasyster. Hon hade precis lärt sej äta själv och snart behövde hon inte bjöja heller.
Latmask
05-08-2005, 16:24
Njäe, kanske nåt men jag avfärdar det som gaser och annat sk*t och fortsätter oroa mig, du vet hur jag är... Tog fram en gammal tarotkortlek i går och spådde hur det skulle gå med bebisen och fick fram en massa hemskheter om sorg och förlust och begravning. Ska sluta med sånt... Längtar efter ultraljudet om 1,5 vecka. Vad mycket fortare det gick den här gången!!
CITAT (netaave @ 04-08-2005, 14:31) Bara barnbarn  Har också bara barnbarn, men de är redan tio och åtta och helt underbara. Barnbarn, det är grädde på moset det
CITAT (netaave @ 04-08-2005, 14:31) Bara barnbarn  Har också bara barnbarn, men de är över 5.Tio respektive 8, men helt underbara. Barnbarn, det är grädde på moset det!
CITAT (Evgeni @ 05-08-2005, 19:04) CITAT (netaave @ 04-08-2005, 14:31) Bara barnbarn :wub: Har också bara barnbarn, men de är över 5.Tio respektive 8, men helt underbara. Barnbarn, det är grädde på moset det!  Vet faktiskt inte vad som hände Först skrev jag och det kom upp felmedelande. Jag skrev igen och,Vips! där var det två inlägg
råse-marie
05-08-2005, 18:09
 5 år  här med sin nyfunna älskling Sigge på ett hotell i Stockholm i veckan .
ninnisky
05-08-2005, 18:27
Jag har tre barn, varav två småbarn. Jag har ett funktionshindrat barn som är måttligt utvecklingsstörd o på en ett o ett halvtårings nivå, samt en tre veckors bebis.
zaaritha
05-08-2005, 20:09
Nej---tack o lov!!!
Har fyra barn...den äldsta är storasyster till 3 bröder...men de är väl stora nu...17, 15, 13 och 11... Men pojkarna har väldigt gott av varann även om det är bråk ibland så har de alltid ju nån "kompis" som är "nästan jämngammal"...annars hade de nog lätt fått tråkigt här ute på bondvischan.. Tösen hade väl gott av de är tätt i början men sen växte hon liksom ifrån väldigt snabb och blev nån standinmamma till gossarnas ofta stora förtret..men hon är tuff nu min tjej ska ni veta...
Fabulus
06-08-2005, 21:40
Tre, tvillingar som just fyllt fem och som går under smeknamnen, Bin och Laden, alltsedan 11 september...... Och en större tjej på snart 8. Det kallar jag full pott och det allra bästa...
evarina
07-08-2005, 17:43
Har en liten son på 11 veckor.
Fabulus
09-08-2005, 13:46
Grattis och lycka till. Blir kanske mindre tid till trädgården nästa sommar. Fast fler promenader med vackra blommor.
netaave
09-08-2005, 13:49
CITAT (evarina @ 07-08-2005, 18:43) Har en liten son på 11 veckor.  Va har det gått 11 veckor sen 19 maj (min son är också född då, fast för 30 år sen  ) Då får du en massa ögonkontakt och härliga leenden nu då!
Inga egna barn men två styvbarn som nu nått tonåren. Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|