|
andersen
04-08-2005, 15:19
Jag har köpt ett par bilar på blocket och dom har jag haft tur med, hur är det med er handlar ni något där och vad för något?
solkatten
04-08-2005, 15:29
Jag handlar inte på blocket utan säljer. På Tradera handlar lite men säljer mest. Just nu rensar jag ut ordentligt och har närmare 400 auktioner. Jättebra sätt att bli av med prylar.
Ni som säljer: hur gör ni, för att få betalt? Och skcikar ni grejerna innan ni fått pengarna eller vad?? Jag har massor av prylar jag skulle vilja sälja men vågar inte...
Johanna_VDK
04-08-2005, 15:34
nej, har aldrig köpt eller sålt på blocket.....Tradera däremot tycker jag om, och har hittat ett par skatter
Johanna_VDK
04-08-2005, 15:36
sylvia: har aldrig sålt, men däremot köpt en del....säljarna brukar göra så att man i förskott betalar in på deras konto eller giro, har aldrig varit något strul med det.. sen finns ju även payson och paypal, men de är väl inte lika vanliga..
kristerh
04-08-2005, 15:38
Jag har sålt en del saker på blocket, och där hämtar o betalar köparen sakerna, har även köpt några saker på tradera, och där har jag belalt in på säljarens konto och fått sakerna hem på posten, allt har fungerat bra. krister
lilla mamma
04-08-2005, 15:56
Tradera är säkert och bra om man gillar auktioner. Mkt i växtväg
Blocket är bra och där är vi mycket, ni vet husvagnsgrejer och bilar passar oss bra. Dåligt med trädgårdsgrejer.
Odla är bra, men forumet är bäst
AoT är trögt att byta(forumet) och sälja(över annonserna) men funkar bra ändå
pisanggoreng
04-08-2005, 15:58
Blocket har en "betalgaranti" som innebär att köparen betalar till Blocket, som sedan betalar vidare till säljaren när varan är emottagen i överenskommet skick. Jag har använt mig av den servicen några gånger (både som köpare och säljare), med gott resultat.
För musikinstrument och dylikt är annars www.vendolin.se den bästa platsen (gratis också!).
netaave
04-08-2005, 16:07
Vi har köpt en cykel och ett databord på Blocket men har då gjort det i vårt område så vi kan åka dit och göra upp direkt. Jag har sålt en stor kartong barnkläder till skåne och då satte hon in betelning + frakt på mitt konto och sen skickade jag lådan med bussfrakt. (billigast) Vi har även hyrt en stuga förra sommaren, då vi satt in en annons och efterlyste en billig stuga en speciell vecka. Jag tycker blocket.se är perfekt för köp och sälj, just för att man kan vara anonym ända till affären görs upp, du behöver inte ens ge ut ditt telenr.
Har varit inne och kikat på tradera men förstår inte riktigt hur det fungerar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-08-2005, 16:10
Jag skulle vilja sälja en massa saker men har inte vågat än, dummt kanske......
Elisabeth
Fialotta
04-08-2005, 16:13
Hittade min lilla gula cabb på blocket för 3 år sedan och är supernöjd... träffade säljaren som var jätte trevlig och det blev en bra affär
Vi har använt oss av blocket mycket. Både som köpare och säljare. Oftast har det varit inom köravstånd så att man kan se ordentligt på det man ska handla.
stennie
04-08-2005, 18:37
Jag har handlat både på blocket och på Tradera och har varit helnöjd....
pisanggoreng
04-08-2005, 18:54
CITAT (pejori @ 04-08-2005, 19:50) Därför ska man använda den "betalgaranti" jag tjatade om ovan... Har ni redan råkat ut för det ska ni väl anmäla till Blocket och eventuellt polis..?
det hjälpte inte.... polisen bryr sig inte om sådana "brott"
Aldrig handlat på blocket eller tradera, men väl på ebay. Funkar hur bra som helst.
Just nu väntar jag på en handväska (av märket lonsdale) från england för 8 pund (frakt inräknat). Tokbilligt!
Johanna_VDK
04-08-2005, 19:05
ja, det finns många bra internetbutiker utomlands...de flesta tar ju också paypal, så man slipper använda kreditkort.. några bra sidor där man kan hitta skivor som annars är svårfunna är Musicstack.com och gemm.com....för alla skivofiler :-)
CITAT (Johanna_VDK @ 04-08-2005, 20:05) ja, det finns många bra internetbutiker utomlands...de flesta tar ju också paypal, så man slipper använda kreditkort.. några bra sidor där man kan hitta skivor som annars är svårfunna är Musicstack.com och gemm.com....för alla skivofiler :-) Japp, paypal på ebay. Smidigt och säkert för alla.
Jorå, vi har både köpt o sålt på blocket! Men det har varit inom åkavstånd!Så man kan betala direkt för varan! Retar mig lite på att det börjar bli så mycket företag som sätter ut annonser där! Men man kan ju välja bort dom....
CITAT (Sylvia @ 04-08-2005, 16:34) Ni som säljer: hur gör ni, för att få betalt? Och skcikar ni grejerna innan ni fått pengarna eller vad?? Jag har massor av prylar jag skulle vilja sälja men vågar inte... Halaj! Man kan ju begränsa annonsen till Göteborg om man vill. Då blir det bilavstånd. Själv köpte jag en Belos 2-hjulig trädgårdstraktor där för ett par veckor sedan! //T
Helen B
04-08-2005, 19:37
Jag har sålt en hel del på blocket. Bl.a min Clio(trodde faktiskt inte att det skulle funka att sälja en bil där, men det gick hur bra som helst), barnkläder och en herrcykel som min man ville slänga (fick 800:-). Det har funkat toppen. Jag har aldrig använt deras garanti utan vi har träffats och bytt vara mot pengar.
*Felix matte*
04-08-2005, 21:42
Jag har aldrig vare sig köpt eller sålt på Blocket eller tradera... men barnen köper och säljer på Tradera och de har aldrig blivit besvikna. Tänk er att t.ex få köpa en nästan oanvänd rosa jeansjacka till tvååring för bara fem (5) kronor! Den råkade finnas på hemorten... annars är det rätt billigt att skicka i "påsar" eller stora kuvert.
solkatten
05-08-2005, 12:19
Det är ingen skillnad på att sälja på annons som att sälja på blocket eller tradera förutom att man kan få med bild och lång beskrivning.
Vi har aldrig handlat på Blocket men däremot har vi fått sålt både gamla uppslagsverk, vinterdäck och en soffa där.
CITAT (pisanggoreng @ 04-08-2005, 16:58) Blocket har en "betalgaranti" som innebär att köparen betalar till Blocket, som sedan betalar vidare till säljaren när varan är emottagen i överenskommet skick. Jag har använt mig av den servicen några gånger (både som köpare och säljare), med gott resultat. Jag måste bara fråga hur det fungerar i praktiken. Måste man då skicka varan mot postförskott? Annars kan ju köparen säga att han aldrig har fått varan och hur agerar då Blocket med pengarna?
solkatten
05-08-2005, 12:55
om betalgarantin1. Köparen och säljaren kommer överens om ett pris. 2. Köparen eller säljaren fyller i Betalgarantisidan. Internetgirot mailar bägge parter. 3. Köparen betalar in pengarna till Internetgirot istället för till säljaren. Internetgirot meddelar säljaren. 4. Säljaren skickar varan till köparen. 5. Köparen tar emot och godkänner varan. 6. Internetgirot betalar ut pengarna till säljaren
Men om varan inte kommer fram till köparen då? (Eller om den kommer fram men köparen luras och säger att det inte har kommit fram.) Vad händer då med pengarna?
Skickar man mot postförskott är det ju inga problem men det tror jag inte de flesta gör på blocket.
Handlar inte på blocket, men funderar på att sälja på tradera --- vilka priser de kommer upp till!!!
solkatten
08-08-2005, 09:04
Vill man luras kan man göra det, men de är inte många så jag tycker inte man ska oroa sig över det.
Postförskott är inte mycket bättre. Köparen kan låta bli att hämta ut paketet och då får säljaren stå för frakten både fram och tillbaka plus postförskottsavgiften. Sen kan ju säljaren stoppa ner vad som helst i paketet.
Ja, precis så någon "garanti" är ju inte att tala om egentligen.....
Är det inte så också att det kostar att anlita Paypal? Fast det kanske inte är så stora summor?
netaave
08-08-2005, 09:14
CITAT (solkatten @ 08-08-2005, 10:04) Vill man luras kan man göra det, men de är inte många så jag tycker inte man ska oroa sig över det.
Postförskott är inte mycket bättre. Köparen kan låta bli att hämta ut paketet och då får säljaren stå för frakten både fram och tillbaka plus postförskottsavgiften. Sen kan ju säljaren stoppa ner vad som helst i paketet. Ja det säkraste trots allt är nog att man träffas och gör upp direkt.
labarradepan
08-08-2005, 09:36
min gubbe brukar köpa bilar o sälja bilar på blocket. jag har handlat på tradera en gång, det funkade bara bra.
Johanna_VDK
08-08-2005, 10:12
Är det inte så också att det kostar att anlita Paypal? Fast det kanske inte är så stora summor? [I] (ja..ok har inte orkat lära mig citat än...) det kostar ingenting att skaffa sig ett paypal-konto, brukar heller inte kosta någonting att göra överförningar eller att växla pengar.. det som hittills har kostat någonting är att sätta in och ta ut pengar från kontot, vet inte riktigt vilken procent det är, men när jag satte in 500 tog de 30 spänn i en "överföringsavgift".... i vilket fall är det jättesmidigt
Har köpt min båt där, påpekade ett fel på den o säljaren prutade själv 40%.
När det gäller båtar i alla fall, så gäller det att ha ögonen med sig o bevaka annonserna länge. Fynden försvinner omedelbart. Det kan röra sig om nån timme bara.
netaave
08-08-2005, 13:01
Jag har precis slängt ut lite tjejkläder där, eller rättare sagt annons om tjejkläder.
Yin o Yang
08-08-2005, 14:21
CITAT (Johanna_VDK @ 04-08-2005, 16:34) nej, har aldrig köpt eller sålt på blocket.....Tradera däremot tycker jag om, och har hittat ett par skatter :) Tradera har jag gjort flera fynd på  till min Ostindia-service. Fungerar kanonbra och priserna är verkligen låga jämfört med om jag skulle köpt nytt i butiken
Ja, har köpt en kattunge på blocket..
astrid.m.s
08-08-2005, 17:19
Handlar och köper både på Tradera och Blocket. Tradera är bra eftersom man ger omdömmen om varandra. Vann en auktion förra sommaren på en växt som jag aldrig fick. Det var ingen större summa, 20 kr ungefär som jag betalade in. Säljaren lovade hela tiden att skicka växten men gjorde inte det. Tradera stängde av denna försäljare. En köpare vann en auktion jag hade för ett tag sedan som inte svarade på mail. Han redan hade många negativa omdömmen. Den köparen kunde jag då spärra så han inte kan bjuda på mina auktioner hädanefter. Kanske han blir avstängd för man såg ju att det blev många negativa omdömmen då han inte sköter sig. Har använt betalgaranti på Blocket, mycket bra, det är ju dom ärliga som vill använda den. Bra sätt när man inte kan träffas. Sonen ville köpa en digitalkamera och vi hittade en på Blocket. Säljaren mailade att sätt in pengarna så skickar jag kameran. Då föreslog vi betalgaranti och då hörde han inte av sig mer. Då är det misstänkt att det är en oärlig person och då avstår man från affären. Det går säkert fler tåg! Kollar Blocket och Tradera (mest på trädgårdsavd) mest varje dag.
CITAT (cic @ 04-08-2005, 20:01) Aldrig handlat på blocket eller tradera, men väl på ebay. Funkar hur bra som helst.
Just nu väntar jag på en handväska (av märket lonsdale) från england för 8 pund (frakt inräknat). Tokbilligt! Och idag har den kommit! Precis som den beskrevs, jag är helnöjd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|