Full version: Physsalis beskärning
kaji
Hepp!

Har en physsalis inomhus och den börjar bli lite hög. Tänkte fråga om det är möjligt att beskära den så att den håller sig liten eller om den inte gillar det? Jag tänkte att jag skulle försöka hålla den runt 1m.

MVH
K-J
Fenja
Testa att söka här på forumet och glöm inte att göra det även längre tillbaka än trettio dagar så hittar du tidigare trådar om physalis. Kanske någon som vet ser frågan nu också när den kommer upp...
Mvh
Fenja
Annki
Du kan beskära! Min blev 1,5 m inomhus, jag beskar den till ca 1 m i våras. Skotten är nu meterhöga plantor som blommar. Och moderplantan grenade ut sig och blommar också. Men några bär tror jag inte att jag hinner få på min Stockholms-balkong i zon 3 (blåshål). Tror inte ens tomaterna hinner mogna i år. Kalla nätter nu...
Therese77
Kan man sätta det man beskär som sticklingar???? Jag ahr massor av blommor, men inga klockor än, står på inglasad balkong. Kommer det bli nåt, tror ni?
*Felix matte*
Jag har tre plantor som börjar nå takhöjd. En av dem blommade och fick små, små början till bär som ramlade av.
Kan jag beskära plantorna nu eller ska jag vattna och sköta som krukväxter fram till våren?
Mina plantor har stått inne mesta tiden.... skulle vara så kul om man kunde lyckas få bär nästa år. smile.gif
lisselbo
CITAT (Therese77 @ 15-08-2005, 10:56)
Kan man sätta det man beskär som sticklingar???? Jag ahr massor av blommor, men inga klockor än, står på inglasad balkong. Kommer det bli nåt, tror ni?

Det går alldeles utmärkt att sätta det man klipper av som sticklingar.
åsgård
CITAT (lisselbo @ 12-09-2005, 20:48)
CITAT (Therese77 @ 15-08-2005, 10:56)

Det går alldeles utmärkt att sätta det man klipper av som sticklingar.

Dina blommor bör säkert att resultera i frukter.Har också haft mina phy förra året på min balkong och hade frukter ända fram i december.

Klippte ner dom i januari, man riskerar tyvärr att få gänglig skott pga dåligt ljus, till trots för extra ljus på balkongen. Så jag fick klippa ytterligare en gång. Har nu frukter på dessa plantor.
Kan dock konstatera att de nysatta är kraftigare och har mer frukter så jag kommer nog bara att ta upp alla på balkongen i år fram tills mogna frukter och sätter nya framåt tidig vår igen.

Klipper du ner så kan du sätta skotten i vatten eller jord med plast över.
MVH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon