andersen
04-08-2005, 16:10
Läser i tidningen att man blir tjock av läsk, det har man väll jämt vetat?
Fruktos därimot så kanske man inte tänker på att man blir tjock av djuce.
Ophelia
04-08-2005, 16:13
Tror att man blir fet av det mesta om man bara äter tillräckligt mycket. Tror även att man nog behöver kunna få njuta av lite gott ibland för att förgylla tillvaron.
netaave
04-08-2005, 16:21
Färdig juice innehåller mycket socker, bättre att pressa själv i råsaft- eller citruspress.
I morse körde vi sv.vinbär och hallon i råsaftpressen, så här års är den det bästa jag har. Vi sötar med fruktos eller honung.
Latmask
04-08-2005, 17:16
Jag tror många inbillar sig att man inte blir fet av socker utan
fett - man blir fet
socker - man får dåliga tänder.
Men den här sockerdebatten har varit nyttig i alla fall hos oss. Vi har börjat kolla upp mer vad det egentligen är vi stoppar i oss. Läsk har vi aldrig druckit nästan nåt, men yoghurt går ner en del. Så nu blir det naturell med osockrade bär eller lättsockrade yoghurtar.
äter socket till det som behövs socker till
flingor, fil, the, gröt, bär och annat
tror inte att en normal konsumtion är så farligt om man inte är diabetiker
Latmask
04-08-2005, 17:42
Jag tror inte att det socker man själv ser och lägger på maten är farligt, alla har väl sunt förnuft och inser om det blir för mycket.
Däremot känns det obehagligt med allt socker som är gömt i mat på ett eller annat sätt. Yoghurt innehåller SÅ mycket socker, färdiga matlådor, många flingor, risi frutti etc. Sånt som man inte tänker på, som man kanske tror är nyttigt fast det är en ren sockerbomb! Då tror jag lätt det kan bli för myket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.