Humlan
Hej
Jag har idag fått en skott av en krukväxt. Den innebär lite nostalgi för mig. Min mamma hade nämligen såna när jag var liten.

Jag vill veta vad den heter.

Den har liknande blad som Svärmorstunga fast hela växten är mycket kortare/knubbigare. Jag har ingen bild men undrar om någon har något namnförslag iallafall

Hälsningar från en Humla i Västerbotten, zon 5
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske svärmors bandrosett som faktiskt hör till samma släkt + art som svärmors tunga fast det är olika namnsorter och svärmors bandrosett är låg och kompakt.

Här hittar du bild på svärmors bandrosett (sorterna som visas på bild är ´Hahnii´och en variegerad planta som verkar kallas Hahnii var. variegata)
http://www.life.umd.edu/classroom/bsci124/...sanseviera2.jpg
Humlan
Tack Åsa

Vilket snabbt svar !

Ja, det är den till vänster på bilden. Är det den som heter "Hahnii"?
Vad glad jag blir som numera vet namnet på "Mammas gamla krukväxt"

Ha en bra dag

Hälsningar från en Humla i Västerbotten, zon 5
Eva i Skåne
Jag blir också nostalgisk wub.gif . Sådana hade jag också för 25år sedan. Har inte sett sådana på många år nu. Det var en tacksam växt, fick ständigt små barn som man kunde skära av och sätta. Vatten och näring var de inte heller så kitsliga med.

Måste berätta ett minne. En kille jag kände flyttade och hade bland en massa annat stoppat ner en ytterkruka med en sån här växt i en svart sopsäck. Efter flera månader tömde han den säcken och se, det var liv i den fortfarande.

En typisk ungkarlsväxt laugh.gif Dock inte för dessa ungkarlar som finns här på forumet wub.gif
Tyr
Blir också lite nostalgisk, 10-15 år sedan jag såg en sån, dom var väl som mest poppis då kanske. Jag tyckte det var så praktiskt att fylla upp vattnet i "gropen" som bildades mellan bladen i mitten vid varje vattning, som ett reservlager tänkte jag, men det var kanske inte så smart, för minst en av dom ruttnade och dog kort därefter. rolleyes.gif
Jennan
blink.gif
Tack för "varningen" om att INTE vattna i mitten av växten... Det brukar jag göra ibland...

Mvh Jennan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon