Humlan
Hej
Jag har idag ftt en skott av en krukvxt. Den innebr lite nostalgi fr mig. Min mamma hade nmligen sna nr jag var liten.

Jag vill veta vad den heter.

Den har liknande blad som Svrmorstunga fast hela vxten r mycket kortare/knubbigare. Jag har ingen bild men undrar om ngon har ngot namnfrslag iallafall

Hlsningar frn en Humla i Vsterbotten, zon 5
sa, mlardalen zon 2
Kanske svrmors bandrosett som faktiskt hr till samma slkt + art som svrmors tunga fast det r olika namnsorter och svrmors bandrosett r lg och kompakt.

Hr hittar du bild p svrmors bandrosett (sorterna som visas p bild r Hahniioch en variegerad planta som verkar kallas Hahnii var. variegata)
http://www.life.umd.edu/classroom/bsci124/...sanseviera2.jpg
Humlan
Tack sa

Vilket snabbt svar !

Ja, det r den till vnster p bilden. r det den som heter "Hahnii"?
Vad glad jag blir som numera vet namnet p "Mammas gamla krukvxt"

Ha en bra dag

Hlsningar frn en Humla i Vsterbotten, zon 5
Eva i Skne
Jag blir ocks nostalgisk wub.gif . Sdana hade jag ocks fr 25r sedan. Har inte sett sdana p mnga r nu. Det var en tacksam vxt, fick stndigt sm barn som man kunde skra av och stta. Vatten och nring var de inte heller s kitsliga med.

Mste bertta ett minne. En kille jag knde flyttade och hade bland en massa annat stoppat ner en ytterkruka med en sn hr vxt i en svart sopsck. Efter flera mnader tmde han den scken och se, det var liv i den fortfarande.

En typisk ungkarlsvxt laugh.gif Dock inte fr dessa ungkarlar som finns hr p forumet wub.gif
Tyr
Blir ocks lite nostalgisk, 10-15 r sedan jag sg en sn, dom var vl som mest poppis d kanske. Jag tyckte det var s praktiskt att fylla upp vattnet i "gropen" som bildades mellan bladen i mitten vid varje vattning, som ett reservlager tnkte jag, men det var kanske inte s smart, fr minst en av dom ruttnade och dog kort drefter. rolleyes.gif
Jennan
blink.gif
Tack fr "varningen" om att INTE vattna i mitten av vxten... Det brukar jag gra ibland...

Mvh Jennan
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon