Full version: Vädertråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
mekare
praktiskt.

Jag har funderat på att skaffa en väderstation för att kolla vad det varit för väder. är väldigt intresserad av att hålla koll på hur många mm regn det kommit och antal soltimmar per dygn osv. högsta och lägsta temp. måste jag kolla minst en gång om dagen. har tänkt länge på att skaffa en väderdagbok, men det har inte hänt ännu.
Rossi
Jag tycker också att det är kul med vädret. I julas fick jag en barometer och en hygrometer och tycker att det är spännande. Vattenmätaren har jag också full koll på men jag orkar/hinner inte föra statistik eller dagbok över det.
stina
Jag tycker det är jättekul med dom här väderleksrapporterna. En liten idé bara: Kan vi inte skriva var vi befinner oss när vi rapporterar????

Hälsningar
Stina i ett molnigt Stockholms innerstad
Rossi
Trodde alla visste att jag var skåning vid det här laget. laugh.gif Har angivit Skåne + zon 1 om man klickar på min signatur men det är ju förstås inte alltid man gör det.

Rossi
SKÅNE ZON 1
pejori
här är det varmt och kvavt, så man nästan önskar lite regn. sad.gif sad.gif
ingen sol så långt ögat når mad.gif
mulle
CITAT (mekare @ 09-08-2005, 14:31)
Jag har funderat på att skaffa en väderstation för att kolla vad det varit för väder. är väldigt intresserad av att hålla koll på hur många mm regn det kommit och antal soltimmar per dygn osv. högsta och lägsta temp. måste jag kolla minst en gång om dagen. har tänkt länge på att skaffa en väderdagbok, men det har inte hänt ännu.

Jag har en termometer så att jag ser den från morgonkaffestolen och en kalender på väggen med en fastknuten penna. Där skriver jag dagligen (nå, nästan i alla fall....) temperaturen och eventuella andra väderkommentarer.
Inte speciellt veteskapligt korrekt men typ "Ääääääntligen REGN!!!!" eller "Premiär för shorts!" eller ""F-N, måste skrapa isen från bilfönstret"...
smile.gif
Det är jätteroligt att bläddra tillbaka och jämföra med tidigare år!

Men jag har faktiskt också dräglat över tanken på en liten väderstation som syns från kaffefönstret.
Jag har tänkt mig en stör med en trevlig vindflöjel, en vindsnurra och en behållare för regnmätaren. Kanske en norsk barometer - ni vet de där träpinnarna som pekar upp eller ner.
SMHI har rätt fina sidor för "amatörmeteorologer" som man kan printa ut!

Det är kul med väder!

Mulle
stina
CITAT (Rossi @ 09-08-2005, 14:50)
Trodde alla visste att jag var skåning vid det här laget. laugh.gif Har angivit Skåne + zon 1 om man klickar på min signatur men det är ju förstås inte alltid man gör det.

Rossi
SKÅNE ZON 1

Just vad det gäller väder tycker jag det är kul att se mer exakt var folk befinner sig - då kan man t ex följa när första snön är på väg genom landet. (Skåne är ju ganska stort ;-)

Men det är alltså bara en liten idé......

Stina i Stockholm där det nu syns små, små blå fläckar i den annars kompakta grå himlen....
Fialotta
Varm o skön dag...lite blåst men inget som stör mig direkt smile.gif
Jag har en pinne uppsatt utanför som när den står rakt upp blir det fint nästa dag och när den bockar sig blir det regn...den stämmer alltid...nån mer som har en sån smile.gif

Sthlms skärgård smile.gif
mekare
kul att fler än jag är så intresserade av väder.
kanske kombinera en väder och odlingsdagbok så kan man se hur stor påverkan vädret har på olika grödor. det vore riktigt skoj att jämnföra år efter år.....

karin - i ett nu molnigt östergötaland.
Anki på Öland
Idag har vi blåst och regn, inget roligt....

Anki
mulle
Ljuvlig sitthörna, Anki - precis i min smak!
Mulle
ninnisky
Götet rapporterar lätt regn, det har börjat blåsa och tempen ligger på 18.6 sleep.gif wink.gif

ska, om det så regnar småspik, till landet i morgon för att "hämta" kantarellerna wub.gif wub.gif
dammkillen
uppklarnande
dammkillen
regn
*Felix matte*
Den täta dimman har lättat nån gång på em, nytaget foto..kl 22.00
dammkillen
Det är lite blåsigt väder här just nu och vad säger man; mulen himmel. Det kraftiga regnet som föll i natt har slutat
Fialotta
CITAT (dammkillen @ 10-08-2005, 07:11)
Det är lite blåsigt väder här just nu och vad säger man; mulen himmel. Det kraftiga regnet som föll i natt har slutat

Samma väder här...mycke blåsigt...men inte kallt i alla fall smile.gif
Berit
Lätt regn, har kommit 14 mm i natt, gråmulet, 19 grader i luften 17 grader i vattnet.
mulle
Efter en underbar varm och solig kväll nåddes vi vid 22-tiden igår kväll av
detta!
Och det bara fortsätter och fortsätter...
wacko.gif
Mulle
mekare
nu mulet, men uppehåll +16 grader.

har regnat och blåst hela natten.
dammkillen
soool! ha ha =)
Betty
Efter en kvav och mulen förmiddag med +25° så fick vi en yttepytte-liten regnskur vid 2-tiden. Nu har molnen blåst bort, solen skiner och tempen har sjunkit till 23°. smile.gif
pejori
behöver jag säga mer smile.gif
Biggan_
Här är grått,grått, grått och tradigt
Fialotta
Ruskväder.....näää...nu får det vända tongue.gif smile.gif
netaave
Grått och spridda skyfall. Däremellan lite sol. 17 gr

Vy över sjön tongue.gif jo den är där bakom träden. E4 i förgrunden.
Reserv
Efter förmiddagsregnet så lyckades solen tränga sig igenom i går.
Tropiskt väder hade väl vart utlovat, jo jag tackar, tropiskt tryckande kvavt. På kvällen öppnade sig himmlen och ett ordentligt monsunregn tog vid, blixtrarna tog ingen paus och man visst till slut inte vilken blixt man skulle räkna på, det blixtrade och small i ett.
Hunden som är skotträdd, låg och skakade, och gammelkatten är inte (som vi trott några gånger) döv. Hon var som bortblåst och hittades inte igen förrän på morronen, inne så klart, hon är lite fisförnäm så ingen väta i den pälsen inte.
Skyfallet fortsatte hela natten och på förmiddan idag så avslutade allt. Solen har nu strålat, om än inte från klarblå himmel, ett par timmar.
Men nu håller det på att dra ihop sig igen, vart tog sommarn vägen? Och jag som har min sista vecka av semestern sad.gif
Fialotta
CITAT (Reserv @ 10-08-2005, 17:47)
Efter förmiddagsregnet så lyckades solen tränga sig igenom i går.
Tropiskt väder hade väl vart utlovat, jo jag tackar, tropiskt tryckande kvavt. På kvällen öppnade sig himmlen och ett ordentligt monsunregn tog vid, blixtrarna tog ingen paus och man visst till slut inte vilken blixt man skulle räkna på, det blixtrade och small i ett.
Hunden som är skotträdd, låg och skakade, och gammelkatten är inte (som vi trott några gånger) döv. Hon var som bortblåst och hittades inte igen förrän på morronen, inne så klart, hon är lite fisförnäm så ingen väta i den pälsen inte.
Skyfallet fortsatte hela natten och på förmiddan idag så avslutade allt. Solen har nu strålat, om än inte från klarblå himmel, ett par timmar.
Men nu håller det på att dra ihop sig igen, vart tog sommarn vägen? Och jag som har min sista vecka av semestern sad.gif

Usch ja...det är väl det vädret du skickat till mig...din bov tongue.gif
Stackars djur när det åskar...jag är lika rädd jag så jag förstår dom mycke väl unsure.gif
*Felix matte*
Startade tidigt i morse... +15...sedan ökade värmen allteftersom resan fortskred och nästan hela dagen vistades vi i 26-28 plusgrader... svettigt tongue.gif wub.gif
När vi kom hem vid tjugosnåret hade vi +19,5 wub.gif En fin sommardag ! blir dagens facit.
Reserv
I morgon och på Fredag är det åter dags för regnet, men uppehåll blir det kanske i helgen. Den enda som kan ståta med vackert väder i morron är Anki på Öland, där såg det ut som det skulle va´sol. Du Anki, njut i din sol och tänk på oss halvdränkta stackare. rolleyes.gif
Anki på Öland
CITAT (Reserv @ 10-08-2005, 23:55)
I morgon och på Fredag är det åter dags för regnet, men uppehåll blir det kanske i helgen. Den enda som kan ståta med vackert väder i morron är Anki på Öland, där såg det ut som det skulle va´sol. Du Anki, njut i din sol och tänk på oss halvdränkta stackare. rolleyes.gif

Vad skönt att höra, missade vädret ikväll!!
Tack för infon
Anki
*Felix matte*
Sol och +14 på skuggsidan biggrin.gif

Ha en riktigt bra dag allihopa wub.gif
Berit
CITAT (Felix matte @ 11-08-2005, 06:28)
Sol och +14 på skuggsidan biggrin.gif

Ha en riktigt bra dag allihopa wub.gif

Duggregn. Igenmulet. 14 grader. 17 i vattnet. Har kommit 3 mm i natt.

Sol i norr, det är bra för alla trevliga norrlänningar, har en väninna som är i Vilhelmina nu.

Önskar dig också en bra dag wub.gif
mulle
Efter drygt ett dygns monsunregn på Åland och den ordentligaste sommarstormen på många, många år ligger allt platt i trädgården.
Absolut allt. Växtstöden är det enda som står upprätt som hånfulla skelett...
mad.gif
Men tidigt i morse bröt solen igenom och då jag fick se hur rik jag var på diamanter förlät jag allt. Jag sprang naken omkring med kameran och försenade mig till jobbet...
rolleyes.gif
Nu är solen borta igen och det kommer mera vått österifrån...
Mulle
stina
Stockholm inatt: Hällregn. Var uppe kl 02.30 och då VRÄKTE regnet ner!!! Nu på morgonen helmulet, kommer nog mer godsaker....
Fialotta
Vädret ja....vad ska man säga unsure.gif mulet och sen är det mulet igen...men nu såg jag på tv att det ska bli lite sol i helgen...
kan det stämma denna gång smile.gif Vore skönt smile.gif
stina
Stockholm just nu: Hällregn!!!!!!!
Fialotta
CITAT (stina @ 11-08-2005, 10:10)
Stockholm just nu: Hällregn!!!!!!!

Jädrans och jag som ska in dit nu...på väg hit ser jag över sjön unsure.gif
stina
Just nu uppehåll!!!
Fialotta
CITAT (stina @ 11-08-2005, 10:25)
Just nu uppehåll!!!

Förstår jag...det är precis här nu...går med en rasande fart...jösses va det regnar ohmy.gif
stina
Vassego!!! wink.gif
Fialotta
CITAT (stina @ 11-08-2005, 10:27)
Vassego!!! wink.gif

En får tacke...tror inte det blir så långvarigt...solen lurar därbakom Stina...ha en bra dag wub.gif
stina
Ha en riktigt bra dag du också!!!! Jag sitter fast på jobbet vid Slussen, tur att det är lugnt så att jag kan operera på Odla!!!!

wub.gif wub.gif wub.gif
netaave
GRÅTT 16.9 GR
Anki på Öland
Reserv hade rätt - solen skiner men molnigt över fastlandet. Hoppas det håller sig där!! Mina pelargoner behöver torka upp ordentligt.
Anki
silos
Jag kom knappt ut idag eftersom regnet stod som spö i backen och inte ville vovvarna ut då inte det vill säga de små:Olle chihuahuan och Linda english toyterriern.
netaave
Sol, en och annan molntuss men bara 18 gr än så länge.
Sulawesii
Ja! Det är solsken ute!! smile.gif
stina
Sol över Stockholm åxå!!!!!!!!!

biggrin.gif biggrin.gif
Yin o Yang
Solen skiner över Degerfors med wub.gif . Hoppas det står sig, för vi ska ha grillfest på vår lilla gata ikväll smile.gif , en tradition sedan några år tillbaka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon