Full version: Björnbär
Östh
Ser att det snart är dags att börja plocka av björnbären igen. Har inte hittat något riktigt bra sätt att ta tillvara dem på. Tacksam för alla förslag på recept.
Susanna
Kör 5 dl björnbär med 0,5-1,0 dl socker i en stavmixer. Frys in till sorbet. Jätttegott!

Eller björnbärsparfait:
1 äggula
2 msk socker
1 dl vispad grädde
4 dl björnbär

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt grädden och bären som först körts till puré. Frys in i portionsformar. Ställ i kylen en kvart innan servering.
Annkina
Är de färdiga snart eller?

Har ganska långt till närmsta plockställe så man vill ju gärna veta när det är dags. rolleyes.gif
suddis
Jag gjorde marmelad av mina björnbär förra året. Har ännu inte testat den på rostat bröd men den funkar finfint till pannkakor!

Förra ägarna till huset la dem i nån slags sprit vet jag.. Antar att de hade i socker så det blev likör? Man kan väl inte ha björnbärs-snaps till sillen..? smile.gif
netaave
Jag brukar mest styckfrysa mina torrsockrade för att använda i fruktsallader, på tårtor m.m. Gör även lite sylt men den är inte så populär här.
Parfait lät ju intressant.
yla
jag styckfryser me socker i små portioner och
sen tar jag fram dom o mickrar lite så dom blir lagom varma till vaniljglas åhhh de e sååå goott
zaaritha
Marmelad!! rolleyes.gif
elleave
Björnbärssylt gjord på syltsocker är enkelt och gott. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon