trädgårdsnovis
Hemma har vi en jättestor palm (kring två meter) som snart växer ur huset. Jag vet inte vilken sort det är, men bladen är smala, sträva och ganska ljust gröna och stammen är ljusbrun. Nu är det så att vi hemskt gärna víll kapa palmen lite, om man sågar av grenarna, kommer det nya skott då? Bör man kanske sätta grenarna i egna krukor, slår de rot då? Någon som vet vilken jord palmen ska ha?

Tacksam för hjälp! biggrin.gif
Fenja
Hej och välkommen hit! Har du möjlighet att ta ett foto på palmen så är det lättare att komma med råd om hur ni ska göra?
Mvh
Fenja
pejori
önskar dej också välkommen hit.
ett foto skulle inte skada, då det beror på vilken palm det är. smile.gif smile.gif
en del går att kapa, andra inte wub.gif
Blomstertanten
Gör hål i taket ! tongue.gif
Fenja
CITAT (Blomstertanten @ 04-08-2005, 23:25)
Gör hål i taket !   tongue.gif

Gå och lägg dig och sov nu din gamla skruttant!! laugh.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 04-08-2005, 23:35)
CITAT (Blomstertanten @ 04-08-2005, 23:25)
Gör hål i taket !   tongue.gif

Gå och lägg dig och sov nu din gamla skrutttant!! laugh.gif wub.gif
Mvh
Fenja

Tack det samma ! wub.gif tongue.gif
shiva
Vattna med na-palm! tongue.gif
Nej jag skojade bara. Palmer varierar mycket i växtsätt och önskemål. En bild eller ett namn är nästan ett måste. Välkommen till forummet, här kommer Du få svar på mycket, men bilder är alltid bra i sånna här frågor.
Magnus
GoSatta
palmer går inte att kapa då dör dom. Dock finns det väldigt många palmliknande växter som går utmärkt och kapa och det är nog dom som är vanligast i våra hem. som tex. min "palm" på jobbet http://www.gosatta.org/temp/ny%20palm.jpg

den går utmärkt att kapa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon