bikiv
... som snart är färdiga?

Själva förbrukar vi kanske som mest 10 kg, resten går till kompost! För något år sedan gav vi bort till en hästägare, som tyvärr har flyttat för långt bort.

Finns det någon annan som vill hämta äpplen , skick ett PM!
pejori
prova med att sätta upp en lapp i affären eller anonsera i lokaltidningen smile.gif smile.gif
det finns säkert flera hästägare i närheten wub.gif
Fialotta
Ja...eller en skylt vid vägen...tror att folk skulle stanna och med glädje ta emot lite...testa smile.gif
Fenja
Bodde jag nära skulle jag hämta dem och göra äppelvin!! laugh.gif Men nu bor jag ju på sveriges framsida så.... tongue.gif
Mvh
Fenja
*Felix matte*
Kan du inte tipsa kommunen så kan de hämta till äldreboenden och barnomsorg... numera sparas på allt så de får nog inte färsk frukt så värst ofta... tror jag.
Sedan finns det ju också sk Dagcenter (kanske de inte heter så längre) där utvecklingsstörda jobbar... där skulle nog också tas emot med glädje.

För mig känns det helt otänkbart att slänga bort frukt i såna mängder.
Hoppas att du hittar glada, tacksamma mottagare. biggrin.gif
Anki på Öland
Önskar jag kunde komma och hämta! Dom är ju sååååå goda!!
Anki
Virgo
Hugg ner träden, så har du inte det problemet nästa år tongue.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag kanske skall skicka min sambo... han är äppleman ( säger man så?)

Vi köper så mycket äpple.

Men äpplevin blir också gott. Gjorde det för många år sedan ( nu åker vi till tyskland och handlar) och det blev som moselvin

Elisabeth
solkatten
Kan du inte skicka äpplena till ett musteri så får du must tillbaka och har dricka hela vintern.
Rossi
CITAT (solkatten @ 05-08-2005, 14:12)
Kan du inte skicka äpplena till ett musteri så får du must tillbaka och har dricka hela vintern.

Precis vad jag tänkte föreslå! Must är jättegott.

Eller pressa dem och gör själv äppeldryck av dem. Fyll frysen med äppelpajer. Smaskigt gott! (Men jag håller med om att 500 kg är lite väl mycket att stoppa i magen i form av pajer, he, he ...)
Ophelia
Passa på och skär ner i bitar och frys in. Perfekt till äppelpaj biggrin.gif
bikiv
CITAT (Virgo @ 05-08-2005, 13:19)
Hugg ner träden, så har du inte det problemet nästa år  :P

Aldrig i livet!!! Läste någonstans att trädgårdens själ finns i gamla träd... Skulle det här trädet försvinna, ja, då skulle min trädgård se själlös ut... dessutom är det jättebra både som regn- och solskydd.

Usch vad jag känner mig otacksam som gnäller över alldeles för stor äppelskörd...

Var och hur förvarar man äppelmust? Låter som om det borde stå svalt? Och hur många flaskor skulle det bli??? Och var får man tag på ett musteri? Låter ganska opraktiskt iaf när man som vi bor i en lägenhet med varmt källarförråd.

Äppelpajer är ju gott, undras hur många pajer jag skulle få... går det åt 1 kg äpplen till en paj?

Har kontaktat "offentliga inrättningar" för några år sedan då det också blev så här mycket frukt. Men man har inte resurser för att hämta frukten och ta reda på den...

Så det blir väl, som vanligt, att, tråkigt nog, göda komposten, bortsett från de finaste äpplena som vi sparar till er som vill komma och plocka för att koka jättegott äppelmos av! biggrin.gif
Ophelia
Du kan ju sälja pajerna!!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Nädå....jag tycker att tipsen om att erbjuda bort äpplena är väl jättebra. Finns så många som aldrig får smaka "riktiga" äpplen och Transparante är ju så goda (ett av mina favvoäpplen) smile.gif
ÅsaF
Gör en massa äppelmos vet ja.
bikiv
CITAT (ÅsaF @ 05-08-2005, 21:12)

Semestern är slut, börjar jobba på måndag! Får ta ledigt en månad till då för att koka äppelmos... 500 kg... men, vem ska äta och var ska burkarna förvaras??? wacko.gif

Så här såg en 15-del av trädet ut i mitten på juli

Ina
Mina föräldrar har ett TB-träd som vartannat år under hela min uppväxt fick "spader" och var helt översållat av äpplen. Dom har gjort alla de saker som du redan har fått tips om. Mamma satt skalade och skar varje dag under sensommaren och tidig höst. Trots detta var det många äpplen som hamnade på komposten även hos oss...

Äpplemos, eller snarare kompott som hamnade i burkar i matkällaren.

Äpplepajer i folieformar med lock - MASSOR med äppleklyftor i varje paj, ett helt berg - bara tunt med pajdeg i botten - som hon sedan frös in och kunde ta fram och värma i ugnen under hela vintern.

Must - bör också frysas in om man inte tillsätter nåt konserveringmedel eller pastöriserar...

Äpplesaft - koka hela äpplen som delats i grova bitar, sila ifrån i silduk, koka upp den avrunna saftern med socker, i med atamon och sen på flaskor!

Frysa in äppleklyftorna lättsockrade för att sedan ta fram till äpplekakor eller annat - bara fantasin sätter stopp!

Hoppas att du orkar ta tillvara såpass mycket att du blir nöjd! smile.gif
Fenja
Låt en kanelstång koka med i äppelgrytan när du gör saft, det är jättesmaskigt! smile.gif
Mvh
Fenja
bikiv
CITAT (Ina @ 05-08-2005, 22:15)
Mina föräldrar har ett TB-träd som vartannat år under hela min uppväxt fick "spader" och var helt översållat av äpplen. Dom har gjort alla de saker som du redan har fått tips om. Mamma satt skalade och skar varje dag under sensommaren och tidig höst. Trots detta var det många äpplen som hamnade på komposten även hos oss..
Hoppas att du orkar ta tillvara såpass mycket att du blir nöjd! smile.gif

Precis så är det! Trädet får "spader" och jag får ångest!

Jag är ju inte nå´t vidare bra på att ta tillvara på vad trädgården ger... men se´n är det ju också fråga om att ha plats i frysen... har fortfarande MASSOR med hallon från 2004 och MASSOR med hallon som plockats i år!
ÅsaF
CITAT (bikiv @ 05-08-2005, 21:33)
CITAT (ÅsaF @ 05-08-2005, 21:12)

Semestern är slut, börjar jobba på måndag! Får ta ledigt en månad till då för att koka äppelmos... 500 kg... men, vem ska äta och var ska burkarna förvaras??? wacko.gif

Så här såg en 15-del av trädet ut i mitten på juli

Ok. Jo det blir ju en hel del äppelmos om man säger så. biggrin.gif Nästa förslag är att du tar hand om så mycket du hinner med och lämnar kvar resten till fåglarna. Alt. kör ut äpplena till skogens konung.
Vicke
Annonsera på hästforum t.ex. Bukefalos om att du ger bort äpplen smile.gif
pejori
du kan också TORKA äpplen smile.gif smile.gif
då kan du förvara mer smile.gif
MEN anonsera ut dom i lokaltidningen eller låt dom gå till skogen. om du tar med dej en ica-kasse varje dag till skogen, är du snart av med dom wub.gif wub.gif
spara är bra, men man kan ju bara äta och dricka en viss mängd smile.gif
inte kul att leva på äpplen wub.gif wub.gif
Smekajsa
Det finns "musterier" som tar emot äpplen.

rolleyes.gif rolleyes.gif
Ralf
Jag har ett TB-träd, prövade att pressa äpplena i min press, fick nästan igne saft ur dem, verkar vara en "torr" sort.
Kattgräs
*antecknar flitigt*

Så det är nog Transparante blanche vi har här hemma ändå - precis så beter sig våra träd, i år har de fått "spader" och det kommer bli mängder av äpplen som inte tål lagring. Frysen är rätt full, men äppelsaft... hm, bra idé!
netaave
Du har inte möjlighet att förvara burkar och flaskor i stugan på vintern? Såg ju på någon påskbild att ni är där även då.
Alternativt är ju att ha en frys där också.
Fallfrukt kan ju hästägare bli glada över kanske och plocka fina äpplen från ett TB-träd har ju väldigt kort säsong då dom ju blir övermogna fort.

Jag skulle gärna komma och plocka vi har inte ett enda äppelträd själva.
bikiv
CITAT (netaave @ 06-08-2005, 13:54)
Du har inte möjlighet att förvara burkar och flaskor i stugan på vintern? Såg ju på någon påskbild att ni är där även då.
Alternativt är ju att ha en frys där också.
Fallfrukt kan ju hästägare bli glada över kanske och plocka fina äpplen från ett TB-träd har ju väldigt kort säsong då dom ju blir övermogna fort.

Jag skulle gärna komma och plocka vi har inte ett enda äppelträd själva.

Vi har ingen värme i stugan på vintern, skulle bli alldeles för dyrt, stugan är inte vinterbonad! Men frys har vi som brukar vara proppfull!

Ta en tur hit, då! Äpplena är inte riktigt mogna ännu, men om någon vecka, eller så! Då bör även Sävstaholm vara mogna, finns en del frukt på det trädet också ohmy.gif

Såg att du ville ha svarta vinbär, tyvärr har vi inte så mycket, men MASSOR med röda!

Vicke: Tack för tipset att annonsera på hästforum t.ex. Bukefalos. Det ska jag verkligen göra!
netaave
Har pm:at dig, röda har jag själv tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon