Rosie05
Hej!

Jag bor i zon4 och har en mycket vacker trädgårdshortensia på min svärmors grav som jag gärna skulle vilja övervintra.

Kan den klara sig en bod klädd med frigolit?
Ska den klippas ned?

Tacksam för alla svar!

Rosie
Fenja
Hej och välkommen hit!
Du bör nog förvara den i ett frostfritt svalt utrymme om den ska överleva vintern.

Här kommer lite information om Trädgårdshortensia som jag saxat från nätet:

Hortensia
Trädgårdshortensia,
Hydrangea macrophylla alternativt serrata.

Släktet härstammar från både Kina, Japan och Korea. Inom macrophylla och serratagruppen förekommer de som är härdigast för odling hos oss. Blomfärgen på trädgårdshortensian varierar beroende av surhetsgraden i jorden. Lågt Ph-värde ger en blåare ton.

Högre Ph-värde ger mer rosa färgtoner. Du kan själv förändra Ph-värdet med ”Färga mig blå” som du hittar i våra butiker. Renast färgton brukar de få vid Ph 4,5-5,5. Buskarna trivs bäst i djup humusrik, ganska torvrik fuktig jord. Buskarna är näringskrävande, men gödsla ej gärna efter Maj månads utgång. Använd rhododendrongödning eller NPK-mikro.

Vid torr väderlek måste de få extra tillskott av vatten. En vindskyddad plats i lätt skugga brukar vara det bästa läget för dessa praktpjäser som kan klara upp till zon III i ett skyddat läge. Buskarna går också att odla i stora urnor som kan flyttas in på vintern i ett svalt utrymme. Buskarna i serrata-gruppen anses ibland vara något härdigare. Inom bägge grupperna förekommer olika blomställningar beroende av sort, där vissa har bollformade blomställningar medan andra har en flat blomställning. Några vanliga sorter i odling är macrophylla Bouqet Rose och Nikko Blue samt serrata Bluebird och Preziosa som blir mörkrosa och har svårt att anta den blå tonen.

Buskarna har oftast kraftiga köttiga årsskott, och bladen blir äggrunda eller brett äggrunda ganska stora mörkgröna och grovt tandade. Serrata-gruppen får något mindre blad än macrophylla. Buskarna kan beskäras hårt på våren för att få fram ny och bredare tillväxt. Macrophyllasorterna ger vid beskärning rikare blomning från yngre skott.

Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon