Elektra
04-08-2005, 22:57
Överallt kan man ju läsa att man inte ska odla på vad som helst utan köpa kontrollerat utsäde, men var hittar jag vtlök annat än i affären?

Jag har nu frågat på flera plantskolor och de ser ut som om jag bad dem hoppa runt nakna i en gödselstack, inte en enda har hört talas om det! Ska jag vara en "Svensson" och peta ner ICAs vitlök eller fortsätta försöka få tag på kontrollerade klyftor?
Åsa, mälardalen zon 2
04-08-2005, 23:04
Här är 2 ställen där du kan hitta vitlöksutsäde
http://www.tomatklubben.se/http://www.tornvikfro.com/ (är främst en fröfirma för yrkesodlare men de brukar sälja vitlöksutsäde även till hobbyodlare)
Vitlöksutsädet är en engångskostnad du kan ta eget utsäde sedan.
Större trädgårdsvaruhus brukar också sälja vitlöksutsäde. Nu vet jag inte var du bor men här i Skåne har vi rätt gott om välsorterade handelsträdgårdar och där kan man enkelt få tag på utsäde.
CITAT (Rossi @ 05-08-2005, 08:49)
Större trädgårdsvaruhus brukar också sälja vitlöksutsäde. Nu vet jag inte var du bor men här i Skåne har vi rätt gott om välsorterade handelsträdgårdar och där kan man enkelt få tag på utsäde.
Går det att få tag på även inför hösten? På våren vet jag, men hösten.....
CITAT (rosita @ 05-08-2005, 09:10)
CITAT (Rossi @ 05-08-2005, 08:49)
Går det att få tag på även inför hösten? På våren vet jag, men hösten.....

Jo, visst gör det det. Det är ju på hösten (när jorden har en temperatur som inte överstiger 8 grader) som man ska sätta löken.
katinka
05-08-2005, 09:42
Hej!
Man kan även beställa från Solberga Gård i Köpingsvik på Öland.
Jag har aldrig handlat där, men ska övernatta där och såg att
de sålde utsäde till vitlök.
http://www.solberga-gard.com/Klicka på "Vitlök" så kommer du till en länk där du kan beställa vitlök.
De säljer utsäde för höstsättning i september-oktober...
mvh
Celina
anna_rispan
05-08-2005, 11:25
Har kollat på tomatklubbens hemsida och tönviks men ingen av dem talar om vilka sorter eller beställningsnummer för vitlök. bara att de säljer!!!!
Åsa, mälardalen zon 2
05-08-2005, 11:47
När det gäller Åke T så odlar han många olika sorter men hur mycket utsäde han har av varje sort varierar (han odlar på en vanlig villatomt så han är ingen storodlare)så man får nog höra av sig till honom och fråga vilka sorter han har till salu iår.
Törnviks frö har gjort om sin hemsida och de verkar inte ha gjort klart allt så iår får man nog höra av sig även där och fråga, tror de hade en 5-6sorter förra året när man tittade på deras dåvarande hemsida.
solkatten
09-08-2005, 17:21
Jag köpte på Blomsterlandet för ett par år sedan.
"Granngården" hade i alla fall tidigare i sommar, så jag tänkte leta där- dock fanns det nog bara en sort att välja på om jag minns rätt.
Tittiluringen
21-08-2005, 19:53
Hejsan!
Blomsterriket i Falun hade för nån vecka sen....
/ Titti
lioness
11-09-2005, 21:53
Hej!
Kolla inn denna länk
http://www.solbergagard.se/Där kunne man beställa vitlök...
Har kört på den vanligaste sorten i några år, den som heter något i stil med Thermi...nånting. Har dock tröttnat på den nu, tycker inte att den har riktigt sting. Kan ni rekommendera någon annan god sort?
Karamell
15-09-2005, 08:11
Jag var också på jakt efter vitlök (se tråd "vilken vitlöksskörd"). Kontaktade Törnviks Frö och fick ett brev med beskrivning på ett tiotal sorters vitlök - totalt förvirrande för lilla nybörjarkaramell... Dessutom var man tvungen att köpa 850 g som enligt en del är tio, enligt andra tre, vitlökar, dvs bra mycket mer utsäde än jag behöver. Jag har ett grönsaksland på 1½x1½ m liksom och vill ha plats till allt annat också...
Eftersom jag bor i Skåne åkte jag till Petab mellan Landskrona och Helsingborg. Där hade de vitlök i samma sorts påsar som man köper tulpaner och narcisser. Dock utan information om vilken sort.
Fem vitlökar för 26 kr. Räcker fint för mig
Botaniska trädgården här i Göteborg har två olika sorters vitlök, de tar femton kronor löken.
Christer i Falköping
17-09-2005, 14:40
Det borde kunna gå att få tag i vitlök i vilken handelsträdgård som helst, t.o.m. jag har ju.
Christer.
zaaritha
17-09-2005, 19:25
Christer: det finns tyvärr inte i "alla" handelsträdgårdar!!
Här i Hjo har inte Marieborg , i Skövde har ej Blomsterlandet, i Melldala har ej den handelsträdgården..
Har du--förresten-- besökt Lidens trädgård i Lidköping??
Sevärd!!
Christer i Falköping
17-09-2005, 21:12
Visst är där fint på Lidens, men ack så dyrt.
Christer.
zaaritha
17-09-2005, 22:17
Ja! men tycker du inte att det är fint gjort?
Fast: de har ju höga priser för att tjäna in det de gjort för ögonfägnad!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.