rödluvan
Jag har ett tvåårigt Katja äppelträd, som i fjol fick ett äpple, fint och gott var det.
Stor lycka i år när jag räknade upp till 12 äpplen på gång!
Igår krossades lyckan när jag såg att alla äpplen har besök av mask eller nåt annat djur som ätit ett hål rakt in. Det såg ut som brun torkad skorv på utsidan och så hade "nåt" kläckts och ätit sig in i äpplet. Är det mask? Vad kan jag göra nästa år för att slippa detta elände? Måste jag slänga alla äpplen, ska jag plocka ner dem nu, vad gör jag?
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen fara, det verkar vara mycket äpplevecklare iår överhuvudtaget, både oranie och alice har det här men jag har gott om frukt på dem så när jag kartgallrade tog jag bort de flesta äpplevecklaräpplena vilket är en bra idé att göra när du får fler än 12 äpplen på trädet. Men du måste faktiskt inte ta bort de där få äpplena ifall du vill smaka dem, äpplevecklarlarven äter en gång in i äpplet och äter upp kärnorna och flyttar sedan till nästa äpple. Det brukar gå utmärkt att äta äpplena trots äpplevecklaren för det är bara att skära bort gången och sedan är resten av äpplet OK. Det är värre med rönnbärsmal för den gör pyttesmå gångar i allt fruktkött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon