rdluvan
05-08-2005, 07:41
Jag har ett tvrigt Katja ppeltrd, som i fjol fick ett pple, fint och gott var det.
Stor lycka i r nr jag rknade upp till 12 pplen p gng!
Igr krossades lyckan nr jag sg att alla pplen har besk av mask eller nt annat djur som tit ett hl rakt in. Det sg ut som brun torkad skorv p utsidan och s hade "nt" klckts och tit sig in i pplet. r det mask? Vad kan jag gra nsta r fr att slippa detta elnde? Mste jag slnga alla pplen, ska jag plocka ner dem nu, vad gr jag?
sa, mlardalen zon 2
05-08-2005, 09:39
Ingen fara, det verkar vara mycket pplevecklare ir verhuvudtaget, bde oranie och alice har det hr men jag har gott om frukt p dem s nr jag kartgallrade tog jag bort de flesta pplevecklarpplena vilket r en bra id att gra nr du fr fler n 12 pplen p trdet. Men du mste faktiskt inte ta bort de dr f pplena ifall du vill smaka dem, pplevecklarlarven ter en gng in i pplet och ter upp krnorna och flyttar sedan till nsta pple. Det brukar g utmrkt att ta pplena trots pplevecklaren fr det r bara att skra bort gngen och sedan r resten av pplet OK. Det r vrre med rnnbrsmal fr den gr pyttesm gngar i allt fruktktt.