Full version: Majs
rosita
Vågar man öppna försiktigt på ytterbladen och kolla eller förstör man då? unsure.gif Kolvarna känns ganska svällda, men jag är osäker. Tror jag läste nånstans att man ska klämma på ett korn, om det är gulvitt inuti så är den mogen. Då måste man ju öppna i ytterbladen. wub.gif
Maria i Helsingborg
Jag kollar in så att "tofsen" på kolven vissnat/mörknat och känner utanpå om den utvecklats hela vägen upp. Är toppen väldigt avsmalnad upptill är det bara att vänta ett tag till.
Elvina
För någon dag sen testade jag att ta en av mina minimajs, fast den smakade inte riktigt som den ska göra. Antingen har jag väntat för länge med att ta den eller för kort tid.. Trådarna som var uppe på kolven var bruna och torra, men dom under bladen var fortfarande ljusa. Skulle jag kanske väntat längre med att ta den? unsure.gif
Tesa
Det bästa är allt att kika in faktiskt...för om kolven är dåligt matad och få majskorn är befruktade så kan den vara mogen utan att kännas "fylld"...om de ser förädiga ut så kläm på ett korn och kkola precis som du beskrev rosita...

minimajs däremot skall väl inte befruktas alls har jag för mig så de skall skördas tidigare...innan "håret" mörknar tror jag...de ska liksom inte hunnit bli träiga...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon