Jag har tänkt utöka köksträdgården och då kommer 3 fruktträd att hamna i landet. Med tanke på fallfrukten: hur blir det att ta hand om jordig, blöt frukt?

Som det är nu faller frukten i gräsmattan, det är bara öppen jord närmast trädet. Vilka grönsaker kan stå i trädskuggan?
Eller är det bättre att låta allt vara som det är i dag och då få snåla med platsen i köksträdgården?
Åsa, mälardalen zon 2
05-08-2005, 09:43
Det brukar gå utmärkt att ha fruktträd i grönsakslandet det hade man ofta förr i tiden. Många bladgrönsaker brukar kunna växa i lite skuggigare läge. Är träden väldigt täta kan du såga ur några hela grenar så det blir mer ljus som silas igenom kronan (gör gärna beskärningen isåfall under JAS)
Men tar inte fruktträden upp allt vatten ur jorden då?
Åsa, mälardalen zon 2
05-08-2005, 09:53
Nej äppelträd brukar inte konkurrera speciellt mycket, det brukar gå bra att plantera div. saker under äppelträd jag har smultron som marktäckare under mina som producerar en massa bär, och vattna brukar jag inte göra speciellt mycket , mina träd är dock ganska glesa så solen kan nå ner till marken smultrona blir godare då.
Aha, men päronträd då? Eller plommon? Hur är det med dom?
Åsa, mälardalen zon 2
05-08-2005, 10:27
Det borde även gå bra att ha päron och plommonträd i grönsakslandet (men plommona bör nog vara av den typen som inte skickar upp rotskott). De träd man ska undvika i närheten av grönsaksland är riktigt törstiga träd som ex. pil, björk, asp, poppel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.