Full version: Rosdike
Sommartorparn
Ska beställa en grävare för att rumstera lite på tomten. Tänkte låta honom gräva ett litet dike som det sedan ska planteras rosenbuskar i.

Undrar just hur brett diket ska vara?

Åt ena sidan är en hårdgjord yta/grusplan (som i framtiden kanske kommer att plattsättas), åt andra sidan en fältväg. Jorden är i grunden lätt lera, men under grusplanen har man nog lagt ett fastare material som fyllning, och under fältvägen är den nog hårt packad.

Ur mitt perspektiv bör diket vara så smalt som möjligt så att man slipper öppna ytor som det blir ogräs i. Sedan kan rosorna gärna luta sig ut över den hårdgjorda ytan. Men, hur brett vill rosorna ha det för att trivas. Räcker 1/2 meter?
Fenja
Det blir snyggast om du gör det så brett att du kan plantera rosorna sicksack, rosor alldeles bredvid varandra i en långrad, ser lite trist ut. Jag skulle satsa på ca 1 meter bred rabatt i alla fall.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Håller med sjäv skulle jag ta 1,5 m och inte samma ros hela vägen smile.gif
Sommartorparn
CITAT (Fenja @ 05-08-2005, 11:39)
rosor alldeles bredvid varandra i en långrad, ser lite trist ut.

Risken finns att det måste bli så. smile.gif

Gör jag rosplanteringen för bred så blir det knappt inget kvar att stensätta och ingen sittplats åt mig.... Tänker mig skapa variation i höjd i stället. Kanske någon klättergrej på ställning blandat med buskar i olika höjder o breder. Tänker på hur rosor växer i städerna. Ibland har dom ju bara ett pyttelitet hål i stenläggningen att växa i. Nåt i den stilen föreställde jag mig.

Tack för era råd. Jag tror det får bli ett 1 meter brett dike till att börja med. Och att jag blandar ut den befintliga jorden med några säckar köpejord.
kerstin z5-6
Okido -det blir säkert fint -o du fotar väl .. o vilken ros ???or ?
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-08-2005, 21:28)
Okido -det blir säkert fint -o du fotar väl .. o vilken ros ???or ?

Å ena sidan har jag ett antal favoriter som jag grunnar över om dom passar ihop och hur det skulle se ut. Å andra sidan har jag ett antal krukor med anonyma gratis- och billighetsrosor som måste i jorden innan vintern. Så jag börjar med att göra ett hål och plantera dom rosor jag har å sen får vi se..... smile.gif

(En therese bugnet och så ett par skott från blush damask, ingen av dom egentligen lämpliga för den här platsen, och så ett par andra som först måste blomma innan man ser hur dom ser ut.... .......) unsure.gif
Sommartorparn
En sak till som jag undrar:

Nu kommer det att bli vattenavrinning från grusplanen (bort från huset) ner i mitt rosdike: OK, det rör sig inte om någon jättelik yta men när det regnar mycket så blir det ofta stillastående vatten, och nu vill jag göra lutning så att det rinner ner i rosdiket. Bör man lägga någon slags dränering i botten av diket. Tegelrör som slutar i en stenkista? Eller är det överkurs?
kerstin z5-6
Överkurs -om du inte har floder som passerar vintertid laugh.gif
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-08-2005, 20:07)
Överkurs -om du inte har floder som passerar vintertid laugh.gif

Singel i botten då?
rolleyes.gif
Cilla
Dräneringebehovet kan jag inte yttra mig om, men även om du gräver brett så kan du ju lägga på det du behöver sedan för sittplatser od. Att man grävt brett från början har rosorna nytta av i många år även om du stensätter ända intill dem.

Grävd jord blir syresatt och lucker många år framöver.
kerstin z5-6
instämmer smile.gif
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 07-08-2005, 15:45)
Att man grävt brett från början har rosorna nytta av i många år även om du stensätter ända intill dem.

Nu förstår jag inte riktigt.......
Inte kan man väl ha rabattjord som underlag till plattsättning?
Alltså som det är nu är det förberett för plattor, dvs det har grävts ut och lagts på en fyllnadsmassa som har packats med maskiner för att plattorna ska ligga stilla och i t.om. klara tyngden av en bil. Anledningen till att jag inte har satt några plattor är att lutningen blev åt fel håll, och därför tänkte jag beställa en grävare som skalar av en del så lutningen blir från huset, och samtidigt gräva ett dike för rosorna. Om jag nu låter honom gräva ett bredare dike än vad jag hade tänkt, då kommer ju den hårdgjorda fyllnadsmassan delvis att ersätts av mjuk plantjord, och om man då sätter plattor ovanpå den plantjorden så kommer dom ju att sjunka ner eftersom underlaget är mjukare där än på resten av ytan..... wacko.gif
Eller har jag missförstått något?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon