Full version: 60 st tomatplantor
Malvia
Räknade tomatplantorna jag har satt ned i pallkragar och de var drygt 60 st. Dem jag satte först har ca 10 st tomater på VARJE kvist.
Oj,Oj, det är bara jag i min familj som äter tomater. Hoppas bara de hinner mogna innan hösten kommer. De sista plantorna satte jag ned häromdan, har inte haft plats men så fick jag tag i några kragar till. Har aldrig odlat tomater förut så nu tycker jag det är kul.
Eva i Skåne
Jag tror det finns en risk att du blir ganska trött på tomater innan du ätit upp alla biggrin.gif rolleyes.gif laugh.gif
Ophelia
Oj vad bra. Du kan ju göra massor av jättegod tomatsås som bara är så god att man svimmar biggrin.gif
ingrid fuxwall
De som inte mognar kan man plocka strax innan frosten och förvara svalt så mognar de så småningom.

Tidigare år har jag svept in dem i typ hushållspapper och sedan lagt dem i plåtburkar (vet inte varför ?) och sedan gått igenom burkarna lite då och då och tagit reda på tomaterna allteftersom de mognat eller tagit bort dem så blivit dåliga.
Men förra året la jag dem i tomma äggkartonger, då slapp jag ju svepa in dem, det var bara att lyfta på locken och se om någon mognat och de som var dåliga smittade inte sina grannnar.

Vi hade tomater fram till jul men jag erkänner att de sista inte var speciellt goda, men gav ju lite färg åt salladen.

ingrid
solkatten
Och jag tyckte jag hade mycket när jag hade 25 stycken i hinkar på min altan och det var samma sort allihop, 110% grobarhet var de nog på de fröna... laugh.gif Gul päronformad tomat...
Malvia
Tack för tipset Ingrid om äggkartongerna. Nu ska jag börja samla såna. Sådde frön i äggkartonger i våras men det gick inget vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon