|
kristerh
05-08-2005, 14:48
ja vad säger man  vet man inte hur ett vildsvin ser ut skall man nog inte jaga krister
Maria&Nicklas
05-08-2005, 14:51
Vilket skämt, var du glad att det finns jägare, annars hade du varken haft trädgård, eller kunnat köra säkert till jobbet. Kvinnan få helt skylla sig själv om hon ej hade uppsikt över djuret. Då svinen kan skilja sig i utseendet, antar jag att de tog upp det i rätten, och som sagt lär han ej har skjutit det på hennes gräsmatta kopplad.
Iof vet jag ej hur ett hängbuksvin ser ut, men jag antar att det skiljer sig mindre än en älg och en häst (Kanske ej för storstadsbor) men kan man utskilja att det är en gris, och det är jagkt på båda könen, finner jag ingen anledning till att han ej skulle skjutit, men ägaren lär ha lärt sig att ej låta sin gris springa fritt:)
mvh/
kristerh
05-08-2005, 14:58
CITAT (Maria&Nicklas @ 05-08-2005, 15:51) Vilket skämt, var du glad att det finns jägare, annars hade du varken haft trädgård, eller kunnat köra säkert till jobbet. kan informera om att vildsvinet är jättestort och med ett helt annat huvud än hängbuksvinet, dessutom rör de sig väldigt snabbt, till skillnad från hängbuksvinet. Det riktiga vore väl om vi hade en rovdjursstam som kunde hålla vildsvin, rådjur o annat på en låg nivå. Då slapp vi ha en massa okunniga "jägare" i skogarna, (det finns en massa bra duktiga jägare men det finns oxså ett stort antal sk jägare som inte borde ha licens.) krister
Zarah P
05-08-2005, 15:38
CITAT (Maria&Nicklas @ 05-08-2005, 15:51) Vilket skämt, var du glad att det finns jägare, annars hade du varken haft trädgård, eller kunnat köra säkert till jobbet. Kvinnan få helt skylla sig själv om hon ej hade uppsikt över djuret. Då svinen kan skilja sig i utseendet, antar jag att de tog upp det i rätten, och som sagt lär han ej har skjutit det på hennes gräsmatta kopplad.
Iof vet jag ej hur ett hängbuksvin ser ut, men jag antar att det skiljer sig mindre än en älg och en häst (Kanske ej för storstadsbor) men kan man utskilja att det är en gris, och det är jagkt på båda könen, finner jag ingen anledning till att han ej skulle skjutit, men ägaren lär ha lärt sig att ej låta sin gris springa fritt:)
mvh/ Men du... Har ni många kopplade grisar i grannskapet? Eller kanske grisar med reflexväst? Där jag kommer ifrån har de flesta grisar en hage att gå i, precis som hästar eller kor. Inte älgar... Man tror ju knappast att man ska behöva spraya "hängbuksvin" i neonorange på sidan av grisen för att slippa se den skjuten av någon som uppenbarligen inte har allför bra koll på det där med djur? Skillnaden mellan de båda är STOR och om än inte gemene man kan anses behöva skilja dem, ska väl en jägare göra det? För att komma med en (en aning långsökt, det medges) liknelse, så är det väl lika dumt att släppa ut outbildade jägare i naturen, som att låta en outbildad kirurg operera? Jag vill i alla fall helst att den som opererar mig ska se skillnad på min njure, och mitt hjärta.  Dessutom är det klart att det ska finnas jägare. Helt klart. Men OKUNNIGA jägare? Nej, det kan jag väl inte direkt säga att jag tycker...
Maria&Nicklas
05-08-2005, 16:03
CITAT (kristerh @ 05-08-2005, 15:58) CITAT (Maria&Nicklas @ 05-08-2005, 15:51) Vilket skämt, var du glad att det finns jägare, annars hade du varken haft trädgård, eller kunnat köra säkert till jobbet. kan informera om att vildsvinet är jättestort och med ett helt annat huvud än hängbuksvinet, dessutom rör de sig väldigt snabbt, till skillnad från hängbuksvinet. Det riktiga vore väl om vi hade en rovdjursstam som kunde hålla vildsvin, rådjur o annat på en låg nivå. Då slapp vi ha en massa okunniga "jägare" i skogarna, (det finns en massa bra duktiga jägare men det finns oxså ett stort antal sk jägare som inte borde ha licens.) krister Kan informera om att jag vet precis hur ett vildsvin ser ut, och har sett flera stycken;) Sen föds de ej fullvuxna heller:D Och för övrigt antog jag i hast och tro på att jag har lite pejl på djurlivet att ett sånt svin inte går i hage, utan är ett sälskaps svin... Där av att de skulle vara kopplade, samt ev ha reflexväst i mörker:D Sen tror jag knappast att vi svenskar ej vill ha en sådan varg/björn stamm att den kan hålla nere antalet älgar som föds på sina ställen i vårt land. MVH/ Nicklas
Maria&Nicklas
05-08-2005, 17:32
CITAT (zeppo @ 05-08-2005, 18:13) Haha, otur:D En bekant satt o passade i sitt jakt torn. Hade bössan mellan benen med pipan uppåt och råkade komma åt avtryckaren, pang sa det och så hade han hål i taket ca 1dm längre ut än sit huvud:O Så kan det oxå gå.. mvh/
fruberglund
05-08-2005, 19:04
Eftersom jag har minigris själv så blev jag mycket upprörd när jag hörde om det här första gången. Har sagt åt grannen (som är jägare) att han ger f-n i att skjuta våra grisar. De går inte lösa men alla djur kan faktiskt rymma (hans hundar rymmer med jämna mellanrum t.ex.) Nu är det väl så också att om man bor granne med nån som har minigrisar/hängbuksvin så borde man väl kolla en gång extra innan man skjuter av sin bössa. Är man jägare ska man kunna se skillnad på ett hängbuksvin och ett vildsvin annars ska man inte ha jaktlicens! Är som sagt väldigt olika och då inte bara i storlek (även om det varit ett ungt vildsvin hade det inte varit likt). Om inte annat så borde "jägaren" upptäckt sitt misstag när han gick fram och tog ut inälvorna och tog hem grisen, då om nån gång borde han sett att det inte var ett vildsvin. Varför finns det jägare? Ja, det kan man fråga sig. Ska inte säga vad jag tycker om det för då blir det väl ett j-la liv här
zaaritha
05-08-2005, 20:43
Det är väl en sabla skillnad på hängbuksvin o vildsvin!!!!!!!!!!!!!!!
Ophelia
06-08-2005, 09:22
CITAT (zeppo @ 05-08-2005, 18:13) Kan nog inte riktigt förstå den där kommentaren. Om du tycker att det är bra att han vådasköt sig själv eller? Är uppväxt i en familj där majoriteten skjuter och är mycket bra skyttar. Det är synd att det ska finnas jägare som inte riktigt hanterar en jaktsituation på ett korrekt sätt. En del av jägarna går inte regelbundet och tränar sin skytteförmåga utan hakar på ut någongång, kanske inte ens varje år. Borde vara obligatoriskt med regelbunden test at skjutförmågan. Min pappa undervisar i jaktskytte och utbildar blivande jägare och är mycket noggrann med att de ska få verkligen skjuta mycket på skjutbanan innan de skjuter proven. Tyvärr ingår detta inte i själva utbildningen utan pappa gör det på frivillig basis. Han är mycket uppskattad.
Maria&Nicklas
06-08-2005, 09:53
CITAT (Ophelia @ 06-08-2005, 10:22) CITAT (zeppo @ 05-08-2005, 18:13) Kan nog inte riktigt förstå den där kommentaren. Om du tycker att det är bra att han vådasköt sig själv eller? Är uppväxt i en familj där majoriteten skjuter och är mycket bra skyttar. Det är synd att det ska finnas jägare som inte riktigt hanterar en jaktsituation på ett korrekt sätt. En del av jägarna går inte regelbundet och tränar sin skytteförmåga utan hakar på ut någongång, kanske inte ens varje år. Borde vara obligatoriskt med regelbunden test at skjutförmågan. Min pappa undervisar i jaktskytte och utbildar blivande jägare och är mycket noggrann med att de ska få verkligen skjuta mycket på skjutbanan innan de skjuter proven. Tyvärr ingår detta inte i själva utbildningen utan pappa gör det på frivillig basis. Han är mycket uppskattad. För er som ej vet hur vildsvin beter sig, kan de vara mycket aggresiva när de är trända, och ev med ungar. Och då skjuter man ibland för sin egen säkerhet. Men om det är en stor minigris, kanske han borde skaffat glasögon, dock klandrar jag honom ej för att han sköt. mvh/
CITAT (Ophelia @ 06-08-2005, 10:22) CITAT (zeppo @ 05-08-2005, 18:13) Kan nog inte riktigt förstå den där kommentaren. Om du tycker att det är bra att han vådasköt sig själv eller? Är uppväxt i en familj där majoriteten skjuter och är mycket bra skyttar. Det är synd att det ska finnas jägare som inte riktigt hanterar en jaktsituation på ett korrekt sätt. En del av jägarna går inte regelbundet och tränar sin skytteförmåga utan hakar på ut någongång, kanske inte ens varje år. Borde vara obligatoriskt med regelbunden test at skjutförmågan. Min pappa undervisar i jaktskytte och utbildar blivande jägare och är mycket noggrann med att de ska få verkligen skjuta mycket på skjutbanan innan de skjuter proven. Tyvärr ingår detta inte i själva utbildningen utan pappa gör det på frivillig basis. Han är mycket uppskattad. Humor Ophelia, det kallas för humor  Nu är det meningen att du ska skratta
lavendel2
06-08-2005, 11:34
CITAT (Zarah P @ 05-08-2005, 16:38) mvh/ Men du... Har ni många kopplade grisar i grannskapet? Eller kanske grisar med reflexväst? Grisar med koppel och reflexväst finns det väl rätt gott om!!! Poliser!!! Förlåt...kunde inte låta bli!! Lavendel
Maria&Nicklas
06-08-2005, 12:27
CITAT (lavendel2 @ 06-08-2005, 12:34) CITAT (Zarah P @ 05-08-2005, 16:38)
mvh/
Men du... Har ni många kopplade grisar i grannskapet? Eller kanske grisar med reflexväst? Grisar med koppel och reflexväst finns det väl rätt gott om!!! Poliser!!! Förlåt...kunde inte låta bli!! Lavendel HaaaahaaA vad roligt, att man inte tänkte på det. Då finns ju iof risken kvar att de råkar illa ut:D mvh/
Zarah P
06-08-2005, 13:20
CITAT (Maria&Nicklas @ 06-08-2005, 13:27) CITAT (lavendel2 @ 06-08-2005, 12:34) CITAT (Zarah P @ 05-08-2005, 16:38)
mvh/
Men du... Har ni många kopplade grisar i grannskapet? Eller kanske grisar med reflexväst? Grisar med koppel och reflexväst finns det väl rätt gott om!!! Poliser!!! Förlåt...kunde inte låta bli!! Lavendel HaaaahaaA vad roligt, att man inte tänkte på det. Då finns ju iof risken kvar att de råkar illa ut:D mvh/ Ja... Jo... Utan poliser och jägare skulle vi säkert ha ett mycket säkrare samhälle...
Ophelia
06-08-2005, 16:18
CITAT (Reserv @ 06-08-2005, 12:12) CITAT (Ophelia @ 06-08-2005, 10:22) CITAT (zeppo @ 05-08-2005, 18:13) Kan nog inte riktigt förstå den där kommentaren. Om du tycker att det är bra att han vådasköt sig själv eller? Är uppväxt i en familj där majoriteten skjuter och är mycket bra skyttar. Det är synd att det ska finnas jägare som inte riktigt hanterar en jaktsituation på ett korrekt sätt. En del av jägarna går inte regelbundet och tränar sin skytteförmåga utan hakar på ut någongång, kanske inte ens varje år. Borde vara obligatoriskt med regelbunden test at skjutförmågan. Min pappa undervisar i jaktskytte och utbildar blivande jägare och är mycket noggrann med att de ska få verkligen skjuta mycket på skjutbanan innan de skjuter proven. Tyvärr ingår detta inte i själva utbildningen utan pappa gör det på frivillig basis. Han är mycket uppskattad. Humor Ophelia, det kallas för humor  Nu är det meningen att du ska skratta  Sorry. Kan inte det. Är humorbefriad när det gäller sådant.
zaaritha
06-08-2005, 22:20
Kan inte förstå varför folk vill skjuta djur!!!! Och; kalla det inte viltvård!! Varför gnälls det så mycket om att rovdjur tar ert vilt???!!! Det är ju naturligt!
CITAT (zaaritha @ 06-08-2005, 23:20) Kan inte förstå varför folk vill skjuta djur!!!! Och; kalla det inte viltvård!! Varför gnälls det så mycket om att rovdjur tar ert vilt???!!! Det är ju naturligt! jag förstår det för många rådjur eller älgar ställer till stor skada och är en trafikfara vi har inte tillräckligt med varg, björn och lodjur, för att hålla ner stammen. därför behövs jägare blir en art för stor utplånas en annan människor är för stora
zaaritha
06-08-2005, 22:28
Men; det är ju det jag menar! Tydligen FINNS det tillräckligt med rovdjur!!?? Och jägarna klagar på rovdjuren.......................
Maria&Nicklas
06-08-2005, 22:44
CITAT (zaaritha @ 06-08-2005, 23:28) Men; det är ju det jag menar! Tydligen FINNS det tillräckligt med rovdjur!!?? Och jägarna klagar på rovdjuren....................... Jagarna klagar inte på rovdjuren, kanske på några enstaka små ställen i sånna fall. Lappar o annat löst folk klagar på rovdjuren däremot. Jägare främjar rovdjuren över lag, dock tycker jag det är lite synd att stammen är så liten. Om vi hade förbjudit jakt, tror jag ej du skulle kunna drömma om följderna. Enorm förstörelse av skördar, otroligt mkt mer vilt olyckor, nya otäcka sjukdomar. Samt fler rovdjur, som skulle kunna gå till över drift. mvh/
CITAT (Maria&Nicklas @ 06-08-2005, 23:44) Lappar o annat löst folk ÄÄÄÄ....varför kallar du samer för löst folk?
zaaritha
06-08-2005, 22:46
"Lappar o annat löst folk"???? Vad i helsicke menas!!?? Och; det har vart ett sabla gnäll i media att björn o varg är för många!!
fattar inte heller samer är våran urbefolknig ju
zaaritha
06-08-2005, 22:52
Pejori; precis!! Blir så upprörd! "Löst folk"!! USCH!
Maria&Nicklas
06-08-2005, 22:55
CITAT (zaaritha @ 06-08-2005, 23:46) "Lappar o annat löst folk"???? Vad i helsicke menas!!?? Och; det har vart ett sabla gnäll i media att björn o varg är för många!! Annat löst folk än samer är ex bönder;) Sånna det är så synd om som alltid klagar även fast de av någon underlig anledning äger en massa skog, kör fina bilar, traktorer etc etc etc. Och Samer som i princip är helt bidrag beroende är knappast bättre, för 2 år sedan var de ett av de enda djurppfödnings sätten som ett land gick minus på. Men men det är ju kultur, sen tycker jag att bönderna som samerna ska ha sina kossor lösgående så de kan springa ut på vägen och mörda bilister, det vore väl fin kultur.. Och ang klagomålen representerar ej en hundradel av sverige hela landet. mvh/ Nicklas OBS. Alla inlägg liknade detta har ej min tjej med att göra:) och skall tas på allvar med en nypa salt..
CITAT (Maria&Nicklas @ 06-08-2005, 23:55) CITAT (zaaritha @ 06-08-2005, 23:46) "Lappar o annat löst folk"???? Vad i helsicke menas!!?? Och; det har vart ett sabla gnäll i media att björn o varg är för många!! Annat löst folk än samer är ex bönder;) Sånna det är så synd om som alltid klagar även fast de av någon underlig anledning äger en massa skog, kör fina bilar, traktorer etc etc etc. Och Samer som i princip är helt bidrag beroende är knappast bättre, för 2 år sedan var de ett av de enda djurppfödnings sätten som ett land gick minus på. Men men det är ju kultur, sen tycker jag att bönderna som samerna ska ha sina kossor lösgående så de kan springa ut på vägen och mörda bilister, det vore väl fin kultur.. Och ang klagomålen representerar ej en hundradel av sverige hela landet. mvh/ Nicklas OBS. Alla inlägg liknade detta har ej min tjej med att göra:) och skall tas på allvar med en nypa salt.. du är ju galen HUR skulle du klara dej utan bönder?
zaaritha
06-08-2005, 22:57
Nej nu j-ar. Du är ju utan hjärnceller, totalt!
Orkar inte läsa hela tråden, men eftersom vi lever i ett samhälle där det inte finns mycket opåverkad natur, utan det mesta är kulturlandskap, så krävs jägare. Vi har en många gånger större viltstam än förr, orsaken är inte främst färre rovdjur (även om de ÄR färre), orsaken är jord- och skogsbruket som skapat rena smörgåsbord för många djur.
Visst, med många fler rovdjur skulle vi behöva färre jägare. Men i stora delar av Sverige så skulle "tama" stora rovdjur vara en fara för sig själva och andra, och ett totalstopp på jakt skulle innebära att långt fler djur strök med av sjukdomar, svält, olyckor med bilar, etc.
Jag skulle gärna ha fler rävar, och kanske nån varg, kring knutarna. Skulle nog minska antalet rådjur, katter, möss och älgar, och andra skadedjur i vår trädgård. Men ska vi ha ett "öppet landskap", ett jord- eller skogsbruk, då måste vi också ha jägare. Alternativet är att avfolka landsbygden och bo i städer med stängsel kring.
Maria&Nicklas
06-08-2005, 23:02
Vadå sade jag att vi skulle avveckla bonderiet? Tycker de gör det bra, de bara klagar lite för mkt.
Men samer, kan vi avskaffa, eller så kan de hitta på ett eget sätt att få sina företag att gå med vinst, jag vill ej föda dem. Kan kanske bero på att jag känner en del, och vet hur bra de har det, och hur synd många tycker de är om dem.
Men som sagt ta detta med en nypa salt, mina åsikter med en twist av vasshet:)
mvh/
det var du som kallade bönder för löst folk eller?
zaaritha
06-08-2005, 23:04
Hur då "har det bra"?? Och--om nu jägare behövs så mycket --varför gnälls det så?? Har ni ej läst tidningar ochsett på TV?
Maria&Nicklas
06-08-2005, 23:11
CITAT (zaaritha @ 07-08-2005, 00:04) Hur då "har det bra"?? Och--om nu jägare behövs så mycket --varför gnälls det så?? Har ni ej läst tidningar ochsett på TV? Varför det gnälls, pga inkompetenta människor, precis som det tyvärr finns inkompetenta jägare, kanske i samma utsträckning. Tro inte att det sitter någon och på känn räknar ut hur många älgar/björnar/rådjur som får skjutas per år. Och på vissa platser förökas de snabbare, o där skjuts det mer o klagas mer, både på rovdjur och jägare. Vad menade du med har det bra föresten? MVH/
zaaritha
06-08-2005, 23:18
Du skrev att samer "har det bra"......... Och --utan bönder, var skulle ni få ert bröd ifrån, t.ex.??
Maria&Nicklas
06-08-2005, 23:21
CITAT (zaaritha @ 07-08-2005, 00:18) Du skrev att samer "har det bra"......... Och --utan bönder, var skulle ni få ert bröd ifrån, t.ex.?? Jo löst folk var lite humor... Samer har det väldigt bra alltså de som arbetar med rennäring, de flesta e mer eller mindre förmögna, och det financieras av staten dvs oss då rennäringen inte betalar sig. Och detta har jag både läst och sett med egna ögon. Och att bönderna e duktiga är det ingen tvekan om, dock klagas det något enormt om hur lite de tjänar, men likt förbannat har det råd med mkt som inte vanligt folk har, men som sagt nog jobbar det för pengarna, vissa iaf. Men om vi skulle ta och hålla oss till ämnet och konstatera det jag just skrivit:P mvh/
Djur och natur Bilder på allt från solnedgång till insekter Låter som en mycket bra avdelning, vad har jägare med solnedgångar och insekter att göra?
zaaritha
06-08-2005, 23:27
I helsicke att bönder i allmänhet har "råd med så´nt inte andra har".........
Maria&Nicklas
06-08-2005, 23:29
CITAT (zaaritha @ 07-08-2005, 00:27) I helsicke att bönder i allmänhet har "råd med så´nt inte andra har"......... Iaf på min gata;) Känner en hel del faktiskt, av både samer o bönder, och du kan ge dig på att väldigt många har det väldigt bra. mvh/ Och som Reserv skriver så är vi OFF topic nu, och sen kan du läsa på din ekonomi och det stora röda under det reserv skrev;) Mina allra ödmjukaste hälsningar/
Zarah P
06-08-2005, 23:41
CITAT (zaaritha @ 06-08-2005, 23:20) Kan inte förstå varför folk vill skjuta djur!!!! Och; kalla det inte viltvård!! Varför gnälls det så mycket om att rovdjur tar ert vilt???!!! Det är ju naturligt! Rävskabb och svält är också fullt naturligt, och en fullt naturlig förljd av att viltstammen ökar, när rovdjuren inte gör det. Inte sjutton är det bra för det! Dödliga sjukdomar är också naturliga - men jag vill helst att de ska bekämpas ändå...!
zaaritha
06-08-2005, 23:50
Men; rovstammen ökar ju!!
Maria&Nicklas
06-08-2005, 23:51
CITAT (zaaritha @ 07-08-2005, 00:50) Men; rovstammen ökar ju!! Rov stammen ska öka...
Jag har MYCKET svårt att förstå renuppfödande samer och deras inställning till sina rättigheter. Hela verksammheten är väl en gigantisk förlust affär, som ska behållas levande av någon anledning. Ett eget styre och egna regler, förutom när helikoptrar, snöskotrar och fyrhjulningar ska köpas, DÅ är Sverige och bidragen bra att ha! Döda alla hot i form av rovdjur, men tåg och bilvägar som dödar massor av renar är OK, det måste ju gå att ta sig till "byn" för att klaga, köpa gift mot vargen, trampminor till björnen och hämta ut EU-bidraget för kulturellt meningslös sysselsättning! Kanske jag har fel, men JAG vill ha en livskraftig vildmark! Inte en massa menlösa renar! Vem faan äter ren förresten! Är det renbajset som säljs som souvenirer till Japaner, eller? Magnus
Maria&Nicklas
07-08-2005, 10:13
CITAT (shiva @ 07-08-2005, 03:30) Jag har MYCKET svårt att förstå renuppfödande samer och deras inställning till sina rättigheter. Hela verksammheten är väl en gigantisk förlust affär, som ska behållas levande av någon anledning. Ett eget styre och egna regler, förutom när helikoptrar, snöskotrar och fyrhjulningar ska köpas, DÅ är Sverige och bidragen bra att ha! Döda alla hot i form av rovdjur, men tåg och bilvägar som dödar massor av renar är OK, det måste ju gå att ta sig till "byn" för att klaga, köpa gift mot vargen, trampminor till björnen och hämta ut EU-bidraget för kulturellt meningslös sysselsättning! :angry: :angry: Kanske jag har fel, men JAG vill ha en livskraftig vildmark! Inte en massa menlösa renar! Vem faan äter ren förresten! Är det renbajset som säljs som souvenirer till Japaner, eller? Magnus NEEEJ! Din vilde, ditt odjur skriv inte så om våra förfäder och kultur;) Håller för övrigt med dig till fullo. Och för övrigt undrar man varför de inte kan hålla sina renar på fjällen eller utan för vägar o bebyggelse iaf... mvh/
Maria&Nicklas
07-08-2005, 10:48
CITAT (Vicke @ 07-08-2005, 11:41) Då måste du tänka på att vildsvin som jag skrev omvan kan vara väldigt aggresiva och farliga, dock att han tog hem djuret va lite lustigt, men han tänkte väll att det var en gris på flykt och att han ej skulle göra dess ägare glad om han kom släpandes på dess lik... Sen 15m i all hast hinner han kanske ej urskillja mer än en gris.. mvh/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|