Full version: Bildgåta...
amaira
Jaha, vad är detta?

Det är inte så svårt. För att slippa eventuella missförstånd, bifogar jag denna bild som extra hjälp rolleyes.gif .

Nu går det inte att ta fel!! laugh.gif laugh.gif
Ha en fin helg allisammans! wub.gif
yla
en kompis till den här
amaira
Du har en bild på en tallsvärmare Oldwolfie wub.gif . Fin, men "fel". Fast det är en "kusin" förstås ... rolleyes.gif
Zazu
antagligen helt fel men, ligustersvärmare wink.gif
yla
CITAT (amaira @ 06-08-2005, 11:10)
Du har en bild på en tallsvärmare Oldwolfie wub.gif . Fin, men "fel". Fast det är en "kusin" förstås ... rolleyes.gif

jo precis men dom kan väl va vänner ändå? tongue.gif
*Felix matte*
en sån här kanske smile.gif

zaaritha
Felix matte: vad är det för larv?? blink.gif
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 06-08-2005, 20:09)
Felix matte: vad är det för larv?? blink.gif

Så här står det under bilden som jag hittat på nätet och sparat.
Larva of a geometrid moth, Chlenias sp (Family Geometridae, Subfamily Ennominae).
zaaritha
wacko.gif blink.gif wink.gif
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 06-08-2005, 20:31)
wacko.gif blink.gif wink.gif

Mätarlarv... om jag inte är helt ute och cyklar tongue.gif unsure.gif
amaira
Ja du Felix matte, mätarlarven ser ju lite lik ut, särskilt om man plockar ut "detaljerna".
Men min är en svärmar-larv, och den är till utseendet mycket lik Oldwolfies bild, förutom färgerna då.
Taggen är utskottet längst bak på larven. Den gulvita stora runda fläcken är en av många i en rad ... rolleyes.gif
Gossen Ruda
Ingen som kommit fram till Brunsprötad skymningssvärmare? Fast dom larver jag sett har varit grönare men den kan variera.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2005, 16:36)
Ingen som kommit fram till Brunsprötad skymningssvärmare?

Nää ohmy.gif Ingen huh.gif

Brunsprötad skymningssvärmarlarv, ja, det är precis vad det är, och ser ut såhär i helbild:

Stor som mitt lillfinger, nästan. Söt wub.gif , fast det tycker ju jag om allt larvigt sleep.gif .

En enda gång har jag sett den fullvuxna fjärilen, och hann med att ta ett foto:

Så här har Karl Jilg målat den. Han målar till Artdatabankens fjärilsböcker, och jag har fått ett par tavlor från honom wub.gif wub.gif wub.gif *mycket stolt*
*Felix matte*
Då kanske jag också ska börja leta i Artdatabankens arkiv... jag har ju inte hittat så många bilder på larver sad.gif
Söt... javisst... så här på bild laugh.gif vet inte om jag skulle vilja ha en sån i min hand... fast jag vet att de inte är farliga tongue.gif
Gossen Ruda
Kan väl bidra med en bild IRL då. tongue.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon