Icapika
Har en kruka med en planta månadssmultron och en större kruka med fyra plantor med vad som ska vara smultron (jag köpte smultronplantor, men kassörskan slog in det som jordgubbsplantor...unsure.gif...) på vår inglasade balkong. Balkongen finns på sjunde våningen och är inte isolerad av något slag, så det blir nog nästan lika kallt där som det är utanför. De står i plastkrukor.

Men jag börjar bli lite orolig för dem nu, värmen verkar ju inte komma tillbaka och det börjar bli allt kallare. Ska jag ta in dem på nätterna?

Sen när hösten och vintern kommer, hur ska jag förvara dem då? Ska de stå inomhus, eller ska man svepa in dem i något eller vad?

Har ni några råd eller tips om vad jag ska göra?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Smultron tål väl frost, ute i trädgården klarar dom sig ju också.

Om krukorna är små så kann du ju vira in dem i bubbelplast eller platerar dom i större krukor och ställa allt i ett hörn ihop, kanske på en styroporskiva.

Jag har en inglasad och en öppen balkon. Den inglasade värmer jag upp lite och och på den öppna ställer jag alla krukor (bara stora) ihop och klä in dom med bubbelplast, gamla trasmattor eller vad som finns.

Elisabeth
Lady Hamilton
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-08-2005, 18:56)
.........Om krukorna är små så kann du ju vira in dem i bubbelplast eller platerar dom i större krukor och ställa allt i ett hörn ihop, kanske på en styroporskiva..........

Elisabeth

Gör som Elisabeth föreslår. Det är jag övertygad om att det går bra. Mina smultron plantor övervintrar ute och en del gräver jag ner i växthuset (den som jag har i skott kärran).
Men vi har ju oftast rejält med snö på vintern som lägger sig som ett täcke och som jag sedan "skottar" in i växthuset. Och smultronplantor tål åtskilliga minusgrader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon