Full version: Idétorka
Evin
I mitt album finns det 2 bilder under "hjälp"
Det är på gången som leder upp bredvid uppfarten. Rabatten är ca 70 cm bred och 8 m lång. Eftersom vi har hund kommer vi att ha stängslet där som ni ser på bild 3.

Min vilja är att klä in stängslet i något så det inte syns.
Samtidigt som man vill ha något vacker blommande vill man även ha något som är vintergrönt.

Min första idé var att sätta små träd (har en frilandshibiskus stående där nu).
Sen har tankarna varit på rosenhäck, klä in stängslet i murgröna, ha silvriga växter där...
Just nu är jag bara rådvill...

Någon som har ett bra förslag?
Vilken ros är fin att ha till detta ändamål?

Jag bor i zon 1.
Näcken
Lä in staketet med murgröna låter fint, men den kanske även brer ut sig i trädgårdslandet, vet inte hur det beter sig, men på landet är det rätt agressivt.

Annars tror jag inte staketet kommer att synas då det är uppvuxet framför.

Att satsa på vintergrönt kommer att göra att det ser trevligare ut hela vintern. Det finns en del minivarianter av 70-talsväxterna som är helt ok. annars finns det ju bl.a. buxbom, lagerbuskar eller bambu

Jag tycker du ska försöka variera höjden, kanske några uppstammade buxbom eller krusbär som man kan att äta från.
Ett annat förslag är uppstammade rosor med lavendel och några buxbomsklot.

Kolla på rosor för insiration om rosor

Lycka till
Madeleine1
Alpklematis? Visserligen inte vintergrön, men väldigt söt med sina små "frötofsar" efter blomning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon