Full version: Hjälp min syster
Irene_L
Jag har varit och hälsat på min syster i sommar. Hon gillar att ha blommor i sin trädgård men hon har TRE stora problem. Det 1:a är mördarsniglar mad.gif som äter hennes blommor. Det 2:a är rådjur mad.gif som äter hennes blommor. Det 3:e är harar mad.gif som äter hennes blommor. Det enda som hon har kommit på som dessa djur inte gillar är Lavendel och Löjtanshjärta. Kan ni hjälpa mig så jag kan tipsa henne om några andra blommor som dessa djur låter bli?
mvh
Irene
Fenja
Rådjurssäkra perenner
Mvh
Fenja
Irene_L
Men är dom säkra för mördarsniglar och harar också? Jag tänkte på några blommor som varken rådjur, mördarsniglar eller harar gillar.
mvh
Irene
Fenja
Nej, länken du fick av mig gäller nog bara rådjur... Men testa att söka här på forumet på mördarsnigel och harar så kanske du hittar något användbart. Jag vill minnas att just snigelsäkert diskuterades för ett tag sedan...
Mvh
Fenja
Irene_L
Jag glömde tacka dig Fenja för länken. Tack. Jag ska söka vidare på forumet så kanske jag hittar något.
mvh
Irene
gammelnalle
snigelbekämpning:

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=7db4...igelfälla&st=60

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...31c02f2303cec88

jag har inte själv testat men jag litar på mina odlarvänner!!!

sleep.gif
mulle
Rådjuren och hararna kan din syster skrämma bort genom att bespruta med Tabasco utspätt i lite vatten.
Jag har absolut inga gnagproblem sedan jag började med den metoden och till och med de röda tulpanerna får jag behålla!
Sniglar har jag inte men om jag hade det skulle jag nog åtminstone testa med tabasco där också....
Mulle
dammkillen
se till att ordna trädgårdslanden så att man kommer åt. kanske sniglarna kan sprutas bort med vatten? när man sprutat ner sniglarna på marken krattar man bort ytan. därför ska man se till att ha utrymme för att kunna lättsamt hålla rent.

skaffa ett provisoriskt stängsel, sätt dit några trästolpar i marken och spika fast stängslet kring det du vill skydda från rådjuren och hararna
AnnammA
CITAT (mulle @ 08-08-2005, 10:24)
Rådjuren och hararna kan din syster skrämma bort genom att bespruta med Tabasco utspätt i lite vatten.
Jag har absolut inga gnagproblem sedan jag började med den metoden och till och med de röda tulpanerna får jag behålla!
Sniglar har jag inte men om jag hade det skulle jag nog åtminstone testa med tabasco där också....
Mulle

Jag testade Tabasco i våras på pensèerna, och det gick ju bra! SEdan hade jag inte så mycket rådjursbesök undeer "Den stora rosenblomningen", men sedan ett par veckor, nu när det är dags för återblomningen av dem som så skall, har det varit fyrbenta här igen och tuggat av rosenknoppar nästan överallt. Så det blir väl dags att ut och krydda!(Fast jag ser en fördel med avtuggningen: buskarna växer till sig och blir kraftigare exemplar, då inte blomningen tar kraft från plantan. Kanske bra för yngre buskar???Fast det är ju blommor ändå man går och väntar på wub.gif )

Hälsn
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon