|
snofsan
05-08-2005, 22:10
Så idag har vi hämtat hem en ny liten kattunge. Vi var hos en kattjour och hämtade den. Supersöt, livlig och med gott humör. Men så nu när den varit hemma sådär 6-7 timmar så upptäcker vi att den nyser mycket och ögonen rinner... Hmmm... och så verkar den vara lite svart i öronen. Alltså, öronskabb kan man tydligen bli av med mycket lätt. Men snuvan och nysningarna?! Rinnet från ögonen?! Vad är det som pågår? Frågan är, ska vi lämna den tillbaka till ägaren imorgon? Vi skulle komma förbi med kattburen vi lånade för frakten och pengarna (400 kr)... Man skaffar ju inte katt så ofta, så det här är man ju inte van vid. Är det någon som har några kreativa synpunkter vore jag glad
zaaritha
05-08-2005, 22:11
Verkar misstänkt! Katten måste till veterinär!!
snofsan
05-08-2005, 22:14
jo, enannan har ju insett det. Men det är så långt till måndag... och ska man egentligen ta hand om en kattunge som är sjuk redan från början? Såhär en fredagskväll börjar man fundera...
Skulle dom ha 400 och den inte var undersökt? Öronskabb är för det första inte alltid så lätt att bli av med, om kattungen fått det tidigt av sin mor så sitter det så djupt och det du ser som svart i öronen är inte skabben utan det dom bor i, gamla hudavlagringar och sånt. Ju längre djuret haft det, desto svårare att behandla, d.v.s. dyrare. Nysningarna och rinningarna låter juh deffinitivt inte bra. Om det var jag som hämtat kattungen skulle jag lämna tillbaks den direkt, eller lägga en rejäl slant på att få fason på det lilla livet. Lycka till hur du än gör.
zaaritha
05-08-2005, 22:19
En sjuk katt behöver människor som "bryr sej"--det är ju en levande varelse!!
Vilken Kattjour har du hämtat katten på? De flesta "katthem" brukar lämna ut djuren veterinärbesiktigade och framför allt friska. Om du/ ni inte är väldigt förtjust i kattungen så skulle jag lämna tillbaka den och lägga pengarna på en annan kattunge som kommer från en seriös uppförare/katthem. Det kan ju vara en vanlig förkylning, men det borde inte en väl omhändertagen kattunge ha, eller också den mycket besvärligare kattsnuvan... Mvh Fenja
snofsan
06-08-2005, 00:11
Fenja och Reserv, ni har nog rätt i att det här inte var något lyckat resultat av våra önskningar att få en ny katt efter gamla Tullan som dog. Tre sjukdomar är lite i mesta laget och kattjouren borde väl leverera friska djur. Vi har lite oss själva att skylla för jag undersökte den inte så noga i och med att den verkade vara så pigg och lekfull. Returen av kattungen går i morgon tillsammans med den bur vi lånade. Jag håller med Zaaritha att djuren, särskilt de sjuka, behöver människor som bryr sig. Ägarna hade många fler kattungar och hundar så de vet nog vad och hur man skall göra för att katten skall få det bra. Vi vill däremot börja med en frisk kattunge som man endast behöver avmaska, vaccinera och försäkra. Den här kattungen kan inte vaccineras - den är redan sjuk. Alltihopa mycket tråkigt.
Jag tror att det är klokt att göra så, även om det givetvis är trist... Här får du en länk till Kattkommando Syd om du inte känner till dem. Det är en seriös organisation där du kan hitta en kattunge som är frisk, vaccinerad, avmaskad och i fin form. Lycka till! Fenja
HippieSpellan
06-08-2005, 06:40
är inte helt otroligt att den kan vara allergisk mot något hemma hos er. och om ni nu väljer att lämna tillbaka honom/henne så hoppas jag att de kommer till en ny familj som kommer hjälpa den, och att ni får den katt ni känner är rätt.förhoppningsvis så ska den leva med er länge=)
första gången jag valde katt ville jag ha den som haltade och hade problem, men den fick jag inte ta=)) så då blev det en vildkatta istället=DD
Ophelia
06-08-2005, 07:26
CITAT (snofsan @ 05-08-2005, 23:10) Så idag har vi hämtat hem en ny liten kattunge. Vi var hos en kattjour och hämtade den. Supersöt, livlig och med gott humör. Men så nu när den varit hemma sådär 6-7 timmar så upptäcker vi att den nyser mycket och ögonen rinner... Hmmm... och så verkar den vara lite svart i öronen. Alltså, öronskabb kan man tydligen bli av med mycket lätt. Men snuvan och nysningarna?! Rinnet från ögonen?! Vad är det som pågår? Frågan är, ska vi lämna den tillbaka till ägaren imorgon? Vi skulle komma förbi med kattburen vi lånade för frakten och pengarna (400 kr)... Man skaffar ju inte katt så ofta, så det här är man ju inte van vid. Är det någon som har några kreativa synpunkter vore jag glad  En infektion kan komma snabbt på så unga djur. Ditt ansvar är och kommer alltid att vara att ta den lilla kattungen till en veterinär. Ungar kan bli mycket snabbare sjuka och ha mycket svårare att klara av infektioner. Sitt inte hemma och fundera. Du kommer sannolikt få åka dit fler gånger under kattens liv. Fökylning och snuva kan tyvärr snabbt leda till lunginflammation om man inte ser upp.
blomsterflaggan
06-08-2005, 07:37
Personligen hade jag inte lämnat tillbaka det lilla livet, du har valt den lille och den behöver dig. Tyvärr blev den sjuk men det är säkert inte värre än att en veterinär kan få den frisk. Jag undrar lite, när du hämtar en katt från en kattjour, är det då inte för att hjälpa en hemlös katt i behov av hjälp? Tog själv hand om en tvåårig hankatt från en kattjour för ett antal veckor sedan och det första vi gjorde var att veterinärbesiktiga honom. Kan tillägga att vi varit hos veterinären med hoom ett antal gånger sedan dess.
låter som kattsnuva!!!! den kommer fort på småkatter, som inte hunnit vaccineras hämtade en för sex-sju år sedan som hade det. Den smittade alla mina katter och blev en mycket dyr historia med medicin och vet. besök  behåll du katten, men låt katthemmet betala vårde.
Ja, jag tycker att det låter som kattsnuva. Min katt fick det på djursjukhus (  !). Feber och snorig när han kom hem, men det gick över av sig själv på 2-3 dagar. Läs mer på http://www.agria.se/. Så vitt jag förstår så beror det på hur allvarliga symptomen är om man måste ta dem till veterinär eller ej. Hoppas din kattunge redan kryat på sig!!
snofsan
11-08-2005, 01:03
Uppdatering följer här. Den "trippelsjuka" kattungen lämnade vi tillbaks dagen efter. Ägarna protesterade inte alls, de visste att kattungen var svårt sjuk men låtsades att det var bara tillfälliga småttigheter. Sedan åkte vi hem och var naturligtvis ledsna och snopna. Ett par dagar senare hittade vi på anslagstavlan i mataffären ett lapp om att det fanns en kattunge som skulle skänkas bort. Vi åkte direkt och tittade på den. Den var cirka tio veckor gammal, lätt gråtigrerad. En bondkatt med lite långa ben men med små öron och en kisse som gillar människor. Och katten är helt frisk. Mamman hade dött och syskonen hade enligt ägaren haft en sådan mentalitet att de hade avlivats. Så den lilla var ensam kvar och var väldigt social.  Veterinären har redan vaccinerat mot kattsnuva, nästa vecka blir det mot kattpest. Och hela familjen är jätteglad och katten äter, sover och leker och är hur gullig som helst. Första schamponeringen och duschen klarade hon av och har också accepterat sitt "lopphalsband". Katten har nämligen bott i ett gammalt stall! Så, det blev till slut en sorts Happy End där alla nu mår bra. Vi hoppas också att ägarna till den första kattungen har tagit sitt ansvar. Foto kommer så småningom.....
farbror B
11-08-2005, 08:37
CITAT (snofsan @ 11-08-2005, 02:03) Uppdatering följer här. Den "trippelsjuka" kattungen lämnade vi tillbaks dagen efter. Ägarna protesterade inte alls, de visste att kattungen var svårt sjuk men låtsades att det var bara tillfälliga småttigheter. Sedan åkte vi hem och var naturligtvis ledsna och snopna. Ett par dagar senare hittade vi på anslagstavlan i mataffären ett lapp om att det fanns en kattunge som skulle skänkas bort. Vi åkte direkt och tittade på den. Den var cirka tio veckor gammal, lätt gråtigrerad. En bondkatt med lite långa ben men med små öron och en kisse som gillar människor. Och katten är helt frisk. Mamman hade dött och syskonen hade enligt ägaren haft en sådan mentalitet att de hade avlivats. Så den lilla var ensam kvar och var väldigt social.  Veterinären har redan vaccinerat mot kattsnuva, nästa vecka blir det mot kattpest. Och hela familjen är jätteglad och katten äter, sover och leker och är hur gullig som helst. Första schamponeringen och duschen klarade hon av och har också accepterat sitt "lopphalsband". Katten har nämligen bott i ett gammalt stall! Så, det blev till slut en sorts Happy End där alla nu mår bra. Vi hoppas också att ägarna till den första kattungen har tagit sitt ansvar. Foto kommer så småningom..... 
Hoppas bara en lille sjuke kissen också fick vård dit han kom..
Så roligt för er att ni fått tillökning då till slut!
Heja Snofsan, vad bra att det löste sig! Tycker du gjorde rätt som lämnade tillbaka kattungen. Man kan sällan börja med att ta hand om ett sjukt djur, om det inte är den intentionen man har från början. Det är svåra saker, och dyra och tidskrävande. Visst känns det sorgligt när man inte kan "rädda världen" - men ska man skaffa sig ett nytt husdjur, råkar man nog emellanåt i kontakt med sjuka djur i dålig kondition. Det är ingen bra idé att falla för en sådan för att man tycker synd om den. Tvärtom är det viktigt att man skaffar ett friskt och bra djur! Då är möjligheten störst att alla kan få glädje av varandra i många år framöver. Grattis till nya kissen
Bra Snofsan! Kul att ni fick tag på en ny liten, frisk och kry krabat! Jag håller med Amaira i allt hon skriver här ovan. Väntar med spänning på bilder....*skynda dig* Mvh Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|