Full version: Amaryllisen har knopp
lena:-)
Jag har aldrig lyckat få en amaryllis att blomma om, men nu har jag..snart ialla fall.
Har städat på terassen, sopat björkfrön. sopat sniglar, letar fram amarylliskorgen som stått i hörnet bland spindelväv och torra blad. Gröna fina blad på alla, så min första fråga var: när i fridens namn ska man ta in dom och låta dom vissna ner?
Vid närmare översyn så hittar jag dessutom en knopp på den vackra vita som blommade i januari, ett reafynd köpt på torget. Jisses.den måtte fått fnatt......Antagligen bara att ta in i köksfänstret och njuta av fägringe lagom till skolstart och semesterslut....
Vad gör jag av resterande frodigt gröna lökar? Stå ute tills frosten nyper, eller ta in till torka?
Fenja
Jag brukar ta in mina när risken för frost blir överhängande, de tål inte frost. I slutet av september ställer jag dem i ett mörkt skåp och låter dem vissna ner. Sedan tar jag fram dem i början av december och vattnar dem "teskedsvis" tills de vaknat och knopparna börjar titta fram. Du gödslar dem väl nu under sommarvistelsen? Jag har också några knasbollar som blommar mitt i sommaren, det är lite exotiskt!
Mvh
Fenja
zaaritha
Jag vet ju inte--men ska inte amaryllis blomma andra tider--än vid jul???
Tror att jag läst det?
Att de är "behandlade" till att blomma vid jul??
Carex
De flesta amaryllisar är preparerade att blomma till jul, men deras naturliga blomnigsperiod är på våren här hos oss. Egentligen ska man ju ta in dem nu och låta vissa ner och ståmörkt och svalt, men om de har knoppar kan man ju ta in dem och njuta nu. De som är fina och gröna, har du haft deem ute u krukor och skött med vatten ocn näring eller har du just plockat fram dem ur ett mörkt förvaringsställe? Om de just är framtagna så skulle jag råda dig att låta dem bli krukade och omskötta nu så får de gå i vila nästa augusti-september, om de skulle vissa sedan under vintern och trilskas så kan du ju låta dem vila då. Ang. hur lång tid lökarna ska vila har jag lärt mig att de ska sova minst tre månader. Men låt dina lökar göra lite som de vill, alla har inte samma årsrytm, de är lite lynniga av sig;)
De har fått både vatten och näring och har stora fina blad, jag tog nog ut dem när nattfrosten var över, eller när jag ställde ut pelargoner och liknande. Man skall alltså ställa dem mörkt och lite svalt...typ förråd...för att de skall vissna ner ordentligt? Och ta fram i november-december?
Fenja
Jupp!
Mvh
Fenja
pejori
CITAT (lenasch @ 06-08-2005, 22:05)
De har fått både vatten och näring och har stora fina blad, jag tog nog ut dem när nattfrosten var över, eller när jag ställde ut pelargoner och liknande. Man skall alltså ställa dem mörkt och lite svalt...typ förråd...för att de skall vissna ner ordentligt? Och ta fram i november-december?

så gör jag med wub.gif
slänger ut dom på våren och tar in dom på senhösten. dom blommar varje år wink.gif
bor du i son 1 kan du sätta ut dom i rabatt, och täcka med granris på vintern. då blommar dom på våren smile.gif
Bor o zon 2-3.....nä nog vill jag ha amaryllisarna inomhus, men tackar för tipset. Glad för att den amaryllis som blev så snöpligt uppäten av sniglarna förra sommaren är grön och frodig i år. Hoppas att den sätter knopp småningom. wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon