Full version: kissemojs?
Kattmatte
Läste just om 'kisseriet' i ett annat inlägg och undrar om djurkiss fungerar lika bra? Är viss urin bättre än annan eller?
Louise i Göteborg
All slags urin kan användas. Kan du dressera katterna att kissa i vattenkannan är du på rätt väg rolleyes.gif
Kattmatte
Aha, dte måste alltså spädas? Ja, då tar vi fram stora dompteringsboken då... laugh.gif
Cilla
Hundurin är definitivt inte bra för träd. Minns inte alla kemiska förklaringar, men har tagit del av dem och förstått en gång i tiden...
Camchaza
Om nu även djururin fungerar bra som näring, hur kommer det då sig att det blir gula fläckar i gräsmattan när hundarna kissat där? Ska jag hälla på vatten efter så det blir "utspätt"?

Jag undrar också om någon kan ge mig förslag på något som tar bort hundurinlukt från jorden? Jag har två hundar som båda kissar på samma ställe och nu har det börjat lukta illa där. Ska jag gräva bort jorden eller finns det någon slags gödsel som tar bort lukten? wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det blir för stark näring när hundarna pinkar på gräsmattan, du får även gula fläckar på gräsmattan ifall du häller koncentrerad köpt gödning på gräsmattan. För stark näring bränner sönder växterna som i detta fall är gräs. När det gäller hund tycker jag att man ska dressera hunden att inte göra ifrån sig på gräsmattan. Det är svårt att hinna med att slänga på en hink vatten på fläcken så snart en hund pinkat + ofta så vill ju hundar pinka där andra hundar pinkat förut så det kan ofta bli ett himla pinkande på samma område. Urin från hanhundar är starkare än urin från tikar, men överlag så måste hundurin späs ganska mycket för att det inte ska bränna sönder växter.

Du kan nog inte få bort hundurinlukt med annan gödsel, kanske en massa vatten kan laka ur näringen i jorden och då också ta bort en del lukt annars så får man nog ta och byta ut jorden.
KURT
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,14-04-2003, 16:48)
När det gäller hund tycker jag att man ska dressera hunden att inte göra ifrån sig på gräsmattan. Det är svårt att hinna med att slänga på en hink vatten på fläcken så snart en hund pinkat + ofta så vill ju hundar pinka där andra hundar pinkat förut så det kan ofta bli ett himla pinkande på samma område.

Det låter som om en vattenslang skulle kunna kombinera både dressyr och utspädning på en gång.
Eva i Norrköping
Hoppas lite kattkiss inte skadar i all fall. Mina katter sätter sig lite varstans i rabatterna, och jag har bara tänkt att det är bra tillskott...? Eller?
Lena N
Kan katternas vana att krafsa jord över fungera lite som utspädning? Jag har iallafall inte märkt att det har skadat någon växt genom att bränna. Däremot är emellanåt själva "spolningen" lite väl hårdhänt för späda växter. ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon