Full version: Paradisbuske
PontusE
Hej, jag har läst i boken "Beskära buskar & träd" av David Squire att man på försommaren när blommorna, på Paradisbusken, har vissnat bör klippa bort blomgrenarna helt och hållet så att ny växtlighet gynnas. Stämmer detta och var klipper jag i så fall? Är det någon som kan ge lite mer exakt hjälp kring hur en Paradisbuske bäst klipps. Om jag ser på min buske så ryker i princip hela busken, men det låter lite drastiskt. Vilka grenar sparar man? Låter jag stammarna vara kvar och lipper bara av grenarna som växer ut från en annan gren?
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar räcka med att bara gallra paradisbuske med jämna mellanrum.
Jag föreslår att du läser en beskärningsbok som är skriven för svenska odlingsförhållanden (utländska böcker som översätts till svenska stämmer ofta inte så bra) innan du hugger in i busken.
Nya beskärningsboken av Vollbrecht, Alm och Veltman är nog den boken som är allra bäst, bra text skriven av kunnigt folk med bra erfarenhet av växter i sverige + illustrativa bilder. Brukar finnas på biblioteket + den är ofta ganska billig hos internethandlarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon