Full version: Dvärgmajs?
Roy
Kan någon förklara vad det beror på att min sockermajs bara blir ca. en meter hög?
Den är förodlad inomhus och sedan utflyttad till växthus. Plantorna var jättefina och ca. 40 - 50 cm höga då jag planterade ut dom i landet i början på maj. Landet var grundgödslat med NPK och plantorna har fått både värme och vatten fram till mitten av juli.
i slutet av juni gick plantorna i blom ca en meter höga. Sedan har dom nästan inte växt något alls. Det är en till två kolvar per planta. Förra året var det nästan lika dant men då blev dom högre.
En majsplanta skall väl bli nästan 2 meter hög och ge mer än en till två kolvar?
Andra saker i landet växer så det knakar, alla sorters lök, potatis och squasch. sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är olika för olika majssorter vilken är det du odlar?
Roy
Majsen heter Zea och är en extrasöt sockermajs.
Jag har odlat den i en annan trädgård tidigare och då har den blivit mycket större.
Åsa, mälardalen zon 2
Det måste stå något mer på fröpåsen all majs heter Zea, Zea är det vetenskapliga namnet för majs och extrasöt sockermajs finns det flera sorter som kallas. Ofta står det F1 efter namnsorten.
Roy
Häpp!!! Jag är inte så bra på latin biggrin.gif
Den heter Lumidor (F1) Weibulls nr 3844.
Åsa, mälardalen zon 2
Då är det normalt med runt 1m höjd på den den sorten, ca 1.20 blir den som högst.
Roy
Tack Åsa för ditt svar
Att höjden inte skall bli mer än 120 cm får jag väl acceptera men jag tycker fortfarande att plantorna ser små och framför allt taniga ut.
Men vad kan det då vara för majs som odlas för självplock? Den är ju manshög och rejält kraftig till växten. Mina spetiga plantor ser ut som om dom kommer från mars! wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns nog fler än en sort som yrkesodlarna använder.

En yrkesodlarfirma Lindbloms frö som faktiskt även säljer till privatpersoner har dessa sorter som kanske passar

http://www.lindbloms.se/Lindbloms/20000/23250.html
http://www.lindbloms.se/Lindbloms/20000/23310.html

Fast man ska inte bara titta på höjden många av de här höga sorterna har lång utvecklingstid vilket innebär att det tar längre tid innan man kan skörda den första kolven. (den sorten du odlar i år är en tidig sort, jag kan inte hitta någon upplysning om exakt hur många dagars utvecklingstid den har, men många tidiga sorter ligger på runt 65-70dagar)

Om plantorna är klena kanske det behövs mer näring, NPK(=konstgödning) är inte så långvarigt i marken regnar det så brukar det rinna ner mot grundvattnet. Ofta behöver man gödsla grönsakslandet flera gånger under säsongen, speciellt när man använder konstgödning är det oftast bättre att dela upp gödningen i flera doser över säsongen än en enda. (+det är bra att åtminstone blanda i något som förbättrar strukturen på jorden på våren ex. kompost).
Roy
Åsa, jag är oerhört imponerad av vilken kunskap det finns i forumet och vad snabba svaren är!
En sista fråga bara....
Har du någon aning om hur stor en normal skörd är? Två, tre, fyra eller fler kolvar per planta?
Synd bara att man måste vänta till nästa säsong för att pröva igen.
Mvh Roy
Åsa, mälardalen zon 2
Det är lite olika för olika sorter hur många kolvar man kan skörda men en 3-4 st tycker jag man borde få på lite mer svagväxande sorter (förutom om man odlar tom thumb för den sätter bara 1-2 kolvar). på lite mer starkväxande sorter kan det nog bli ytterligare någon kolv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon