Full version: Amaryllisfrön?
Marcus S
Vår Amaryllis här hemma, fick efter att den blommat klart fröställningar, som nu är fulla med frön. Tror det var för att jag var där i blomman och pillade.. rolleyes.gif

Så, är det någon som vet vad man gör med dessa frön, när man ska så dem och hur de ska stå och allt sådant där?
Marcus S
Hm svarar väl på min egen då... tongue.gif

Jag har nu märkt att amaryllisfröna verkar ha grott och tittat upp, men de ser ju inte precis ut som stor bamsiga amaryllislökar inte.

Är det någon som kanske vet hur man sköter om dem på bästa sätt, tills dess de har vuxit till sig (vilket väl inte lär bli på ett bra tag)

/Marcus
yla
jag tror att du ska låta dom stå där o ta hand om dom som vilken krukväxt som helst ,fast jag vet inte
jag tycker att amaryllisar gör lite som dom vill
jag h ar haft en lök ett par år nu o låtit den vila när den ska o låtit den stå ute o få sol o ljus när den ska
o jag tog fram den i okt nov o den har stått där i förnstret o i förrgår kom det ett ensamt blad o e nu 2 dm så nu får den stå framme så får mans e va det blir
jag har ock sått frön o dom får vara tills dom blir stora ,nån gång kommer dom nog blomma men inte i första taget tror jag
lycka till tala om hur det går

Ina hur går det med dina frön har det hänt nåt där
e_sedell
När de blommar första gången kanske man ska vara så fräcka att man klipper av blommen för då blommar de nog finare året efter. Så gör man ju när man driver fram t.ex. tulpanlökar...
Ina
CITAT (oldwolfie @ 15-05-2003, 15:54)
Ina hur går det med dina frön har det hänt nåt där

Om det har hänt nåt? Jajamen! Jag har 6 "Lemon Lime"-groddar och 3 "Blushing Bride"-groddar. "Sorbé"-fröna verkar inte vilja vara med... sad.gif Är det nån' som fick av mina frön som har lyckats med "Sorbé"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon