Full version: ätbara blommor
råse-marie
Vilka pelargoner är ätbara och har ni bra recept ?

P. fragrans , ätbar ???
ejjan
Japp, den är ätbar. Verkar som om alla doftpelargoner är ätbara. Har kollat i en bok jag har, Wägner, "Älskade pelargoner".

Ha i ett par msk hackade blad i smeten till sockerkaka. Gör sedan en glasyr med hackade blad att ha på. Det är gott smile.gif

I boken står det ett helt kapitel om detta om du kan få tag på den. Bl a om pelagonsocker, gelé, marinader, båler.

Mina favoriter; Tomentosum (smakar mint-tandkräm) och Attar of Roses (rosor) wub.gif
Annki
Äta upp pelargoner???!!! ohmy.gif Är det inte bättre att avnjuta dem med ögon och näsa? Skulle inte äta ett blad av mina...
Blomstertanten
P. fragrans recept :

Sellerisoppa med "muscotpelargon"

Skala selleri och klipp i små bitar, stek i smör tillsammans med lök.
Tillsätt några stjälkar och koka dem tills de mjuka. Salta och peppra och häll ev. i lite grädde.
Finklipp blad från pelargonen och blanda i soppan. Serveras lite ljummen.

Har ingen aning om hur den smakar, men ska prova vid tillfälle !

Är ju egentligen fel avdelning så därför har jag satt in det i receptavdelningen också.
Anki på Öland
Här har du lite recept på vad man kan göra med pelargoner.
Anki
Anna i Mjölby
Det finns de som är ohälsosamma att äta. Man ska vara försiktigt med rena vildarter om man inte är säker på att de är OK. Fragrans ska väl vara OK, liksom den ljuvligt äppeldoftande odoratissimum.

Men jag tittar och luktar hellre än äter! smile.gif
gammelnalle
CITAT
ALLA blommor går att äta. men vissa bara en gång......

okänd anonym gammelnalle

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon