Monarda
Nån mer än jag som blivit besviken på den 'återanvändbara utomhus getingfällan' som man kan köpa på bl a OK. En gul plasthistoria med medföljande 'superbete' som lovar att dra till sig getingar. Icke en endaste geting har landat i denna fälla! Superior insect traps står det på etiketten. Verkar vara tillverkad i Kanada. Deras getingar är kanske mera lättlurade! mad.gif
AnitaO
Köpte en motsvarande men för flugor.
Det var ingen vidare "fångst" där heller kan jag säga.
Typ 6 flugor på en månad wacko.gif
netaave
Bästa getingfällan är att ha lite extra sötad saft med några droppar (1 tsk tror maken) diskmedel i en burk. Jag sötar på med en tesked honung i vanlig saft.
Getingen dras till det söta och diskmedlet gör att ytspänningen försvinner så dom drunknar helt enkelt.
Man får göra nytt ofta annars kan de använda de omkomna som "brygga" tongue.gif
Jag har gjort så här varenda sommar för där vi varit har det varit extremt mycket getingar. Det funkar kanon.
Jag brukar sätta frystape i ett kors över burköppningen så ingen ska dricka av misstag.
bikiv
Jag har haft getingfällor, typ det ni beskrivit, utan att en endaste geting har "drunknat" i dem i år! Tror att jag bara sett två getingar denna sommar! Förra året däremot "vittjade" jag fällorna varenda dag med minst 10 - 20 stycken. Jätteskönt att ha sluppit odjuren i sommar!

Humlor, däremot är/har det varit gott om! Häromdagen landade en liten humla på bordet, med ett "våtvärmande omslag" av pollen runt benen. (Hade väl "badat" i någon malvablomma!) Humlan försökte stryka av sig överskottet, orkade inte flyga med detta påhäng. Jag tog ett grässtrå och hjälpte till att ta bort överskottspollenen -och humlan satt blixt stilla och lät sig bli hjälpt! Gulligt!
*Felix matte*
Var det kanske en sån här

inte en endaste geting har gått i våran fälla men två gånger har vi räddat skräckslagna humlor ur den och nu finns där diverese små flugor mm.

I år har getingarna verkligen varit i minoritet... vet inte om jag sett mer än några stycken under hela sommaren.
netaave
Nej här hemma finns dom inte heller men hörde av en kompis som varit både på Öland och på västkusten att det var mycket där på båda ställena.
zaaritha
Stod i nå´n tidning i juli att detta skulle bli ett getingår!
Inte här--hittills................. smile.gif
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 06-08-2005, 21:33)
Nej här hemma finns dom inte heller men hörde av en kompis som varit både på Öland och på västkusten att det var mycket där på båda ställena.

Såg inte heller en endaste geting under veckan i Boråstrakten...måste vara Getingfattigt år om man jämför med tidigare... eller wink.gif unsure.gif
Fenja
Oh ja, Felix matte! Jag har förberett mig med en getingfälla i år, för i fjol slog jag ihjäl 21 getingar i köket under en halvtimma och det kom bara flera. De satt på hallonen och bet en när man plockade bär. I år har jag bara sett någon enstaka, tack och lov!!
Mvh
Fenja
kristerh
Getingarna lyser med sin frånvaro hemma hos mig med, som tur är, hade en hel del tidigare, vid maj/juni men nu har de försvunnit.
krister
Anki på Öland
CITAT (netaave @ 06-08-2005, 21:33)

Har inte sett en geting här!
Anki
Pastillen
Eftersom våren / försommaren var relativt kalla kom getingarna igång sent i år.
När sedan högsommarvärmen kom hade relativt få getingar hunnit lägga ägg.
Nä dessutom sommaren kom av sig hann många larver inte utveckla sig, därav den låga getingpopulationen.
Vi la om taket i juli och de årsfärska getingbon som vi tog bort var typ pingisboll i storlek.
SKÖNT!!!
Alpiner i Halmstad
Bästa getingfällan är naturligtvis.
Sarracenia purpurea. Flugtumpeten som växer i strankanten av vår damm.
Plantorna har högt dekorationsvärde även när den inte lever på getingar.

Dagens fångst under tillredning.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon