miss piggy
Hej!

Snälla någon hjälp!

Vad är detta som angripit min Bonsai?!

Det är som vita pyttesmå spindelägg, räkrom, mögel eller minisvampar som växer tätt tätt i jorden... Det har börjat sätta sig på stammen oxå.
De sitter i klungor och verkar lätt att skrapa bort...

Är detta mögel? Anar att det inte är räkrom i alla fall... =)
Är det skadligt för Bonsaien?? Vad ska jag göra?

sad.gif

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...&uuid=misspiggy tongue.gif
Fenja
Kolla här på Växtdoktorn om du kanske kan identifiera vad det är.
Mvh
Fenja
wolkenkrabber
känner igen det dära, har samma. kommer med blomjord, inte luckats bli av med det om en plana en gång fått det, inte märkt att ddet skadar dem heller. men de kan lutka illa, om det är en vät som tål torka vatna så lti esom möjligt så står svampen mer stilla i växten, sen tar du bort sdå mtk du kan när du sätter om, det är iaf vad jag gör
kristerh
Carmonan som du verkar ha tål inte torka, så att låta den torka är ingen bra idé, om jag vore som du skulle jag plantera om den, du kan med lätthet ta bort all jord, tycker det ser ut som om jorden "ruttnat" när du planterar om ta inte bara blomjord utan blanda ut den med akvariesand, den finaste, då slipper du dessa problem med jorden, att du har små svampar gör inget, tvärtom, deras rozymer (heter det så) är bra för plantans rötter,
den sista bilden där du skriver spinnkvalster? är just spinnkvalster, dessa kan du utrota genom en ordentlig dusch och sedan provado +.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon