miss piggy
06-08-2005, 18:59
Hej!
Snälla någon hjälp!
Vad är detta som angripit min Bonsai?!
Det är som vita pyttesmå spindelägg, räkrom, mögel eller minisvampar som växer tätt tätt i jorden... Det har börjat sätta sig på stammen oxå.
De sitter i klungor och verkar lätt att skrapa bort...
Är detta mögel? Anar att det inte är räkrom i alla fall... =)
Är det skadligt för Bonsaien?? Vad ska jag göra?
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...&uuid=misspiggy
Kolla här på
Växtdoktorn om du kanske kan identifiera vad det är.
Mvh
Fenja
wolkenkrabber
07-08-2005, 12:28
känner igen det dära, har samma. kommer med blomjord, inte luckats bli av med det om en plana en gång fått det, inte märkt att ddet skadar dem heller. men de kan lutka illa, om det är en vät som tål torka vatna så lti esom möjligt så står svampen mer stilla i växten, sen tar du bort sdå mtk du kan när du sätter om, det är iaf vad jag gör
kristerh
08-08-2005, 10:44
Carmonan som du verkar ha tål inte torka, så att låta den torka är ingen bra idé, om jag vore som du skulle jag plantera om den, du kan med lätthet ta bort all jord, tycker det ser ut som om jorden "ruttnat" när du planterar om ta inte bara blomjord utan blanda ut den med akvariesand, den finaste, då slipper du dessa problem med jorden, att du har små svampar gör inget, tvärtom, deras rozymer (heter det så) är bra för plantans rötter,
den sista bilden där du skriver spinnkvalster? är just spinnkvalster, dessa kan du utrota genom en ordentlig dusch och sedan provado +.
krister