Full version: Ros på Gröna rum
Berit
I sista programmet som sändes här i veckan talades det om en speciell ros som fanns i den gamla trädgården från 30-40-talet.
Jag är inte säker på att jag kommer ihåg namnet på den röda rosen, kan det ha varit rödhätta eller något liknande. Känner någon till den? Vad är det för sorts ros? unsure.gif
Går den att få tag i och i så fall var då? unsure.gif
Sylvia
Den heter alldeles riktigt Rosa 'Rödhätte'. Finns åtminstone hos Ulva Trädgård, beläget på Uppsalaslätten alldeles Fyrisån nedanför Ulva kvarn.
Åsa, mälardalen zon 2
Flora Linnea har den i sitt sortiment och de säljer på postorder (fast det är inte alltid de har alla rosor i lager som de visar på sina listor).http://www.floralinnea.com/frameset/indexroses.html
Berit
Tack Sylvia och Åsa, mälardalen zon 2.

Det passade bra med Ulva Trädgård eftersom min man jobbar i Uppsala. rolleyes.gif
Då får han vara springpojke åt mig tongue.gif
Sommartorparn
Jag har den rosen vid mitt hus och i början tyckte jag inte om den. Tyckte den var tråkigt stel med konstig röd färg och ingen doft.

Men sedan har jag börjat uppskatta den mer och mer. Särskilt mycket i november! Dess röda färg bryter igenom den allmänna gråheten. En riktig färgklick i höstmörkret! Blommar ända till det blir frost.

Det är den äldsta floribundarosen (1911) , odlades fram av Poulsen i Danmark. Typisk gammal kyrkogårdsros. Så omodern att den kanske snart blir modern igen. wink.gif
zaaritha
Man kan ju hoppas!
Fast; jag älskar rosor som doftar...........
Berit
Visst, jag älskar också rosor som doftar, kanske man kan tänka sig en annan röd ros med samma betingelser, det är just färgklickar jag är ute efter och som blommar länge.
Det låter ju inte så kul om den är stel, konstig röd färg och dessutom inte doftar.

Fast blommar i november är det nog inte att tänka på här i zon 4-5. Men vad vet man, vintrarna är inte som de har varit. rolleyes.gif
Sommartorparn
CITAT (Berit @ 07-08-2005, 08:28)
Det låter ju inte så kul om den är stel, konstig röd färg och dessutom inte doftar.

Som sagt, det var mitt första intryck. ....

Jag mera att det är en ros vars kvaliteter jag har upptäckt med tiden. Framför allt att den är så vädertålig och blommar länge. Har du ett hus från första hälften av 1900-talet så är den stilenlig. Färgen är något slags karmincerise, inte så märkvärdig på sommaren, men på hösten lyser den upp. Om jag jämför med Peace och Aloha som också blommar länge, så är dom för bleka för att riktigt synas. Gråheten slukar dom liksom. Men Rödhätte syns! Och så klarar hon stark blåst också, vilket är fördel i Skåne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon