miss piggy
Hej igen!

Lika bra att be om hjälp när det gäller mina andra sjuklingar också...
Jag har länge haft problem med något som jag anar är Spinkvalster, något jag inte är säker på... Jag hatar dem i volket fall då de tagit kål på ett antal krukväxter hemma. äckliga är de med!!

Nu har jag äntligen skaffat kamera så jag lättare kan få hjälp av er...
Så vad säger ni??? Är detta spin?

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...piggy&pid=33289

När jag kom hem från semestern såg det ut så här på vissa växter.... vanligtvis sitter de annars bara under bladen men om jag låter dem hållas spinner de väv....

En annan fråga..

När jag kom hem efter tre veckor hade en av mina krukväxter två stolta svampar i krukan. Efter en dag började de dock nicka.... Vad är detta???
Är det farligt för min växt? Det växer en massa småsvamp eller liknande lite varstans i krukan. Nu har jag kastat det översta lagret av blomjorden....

Jag använder vanligt blomjord köpt på plantskola...
Kan tänkas att min blomvakt varit lite väl flitig med vattnandet?..

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...piggy&pid=33288

Tack på förhand!
*Felix matte*
Den första bilden tror jag absolut det är spinn... gillar jag inte... men jag har faktiskt klarat livhanken på bl.a Garderobsblomma som var hårt angripen.
Jag tog upp den ur krukan, spolade absolut rent från all jord... hade tandpetare och tops till att peta i alla små skrymslen... "badade" hela växten i såpavatten och planterade sedan om den i ny kruka... den växer och trivs. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Enklaste sättet att bli av med spinn ifall det är en icke ätlig växt är att spruta den med Provado Plus som har en tillsats som tar död på spindeldjur.

Är det en ätlig växt ställ ut den, spinn gillar inte blåst och regn och det är ju sånt väder vi verkar få den närmsta tiden.
miss piggy
Tack för era svar!

Jag har ställt ut de växter jag vet är angripna på balkongen för vidare åtgärder så fort som möjligt.... Risken är ju att de sprider sig till blommorna på balkongen.... mad.gif

De sprider sig som attan.... Blir så less när jag ser att ytterligare en växt är angripen.... Vad gör man? Sanera lägenheten?...

Ingen som känner igen svamparna på bilden? sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon