Vi tänker bygga ett växthus, eller mer en vinterträdgård, planeras för att tempraturen aldrig ska under stiga 5+. I direkt anslutning med bastu och tillhörande dusch. Växthusdelen kommer ha tre fönstersidor mot öst,syd och väst, 4 meter var, öppet till nock samt föster på övregaveldelen. Med tanke på värmekostnader och estitik täckt tak.
 Vi tänker bygga ett växthus, eller mer en vinterträdgård, planeras för att tempraturen aldrig ska under stiga 5+. I direkt anslutning med bastu och tillhörande dusch. Växthusdelen kommer ha tre fönstersidor mot öst,syd och väst, 4 meter var, öppet till nock samt föster på övregaveldelen. Med tanke på värmekostnader och estitik täckt tak. Planeras med arbetsbänk och avlopp samt golvbrunn.
Min tanke är att i arbetsbänken ( mäter 4 m) ha en mindre del med "värmegolv" för att kunna ge undervärme, är detta en bra idé?
Eftersom tanken är att använda vinterträdgården som relaxrum efter bastubad vill vi gärna ha golvvärme i golvet kan det vara till nackdel för odlingen?
Annat vi bör tänka på?
Planen är att krukodla.
Huset kommer att stå på suterränggrund, uppvärmt till minst 5+ alltid och ibland värmt till 20.
Ni som vet mer och kan mer, hjälp mig....

och bättre miljö för växterna
 och bättre miljö för växterna  Tack för många goda råd. Jo, bastun har givetvis dusch, men jag kommer ha en arbetsbänk med ho inne i växthuset också. Samt möjlighet till vattendusch för blommorna. Granne som är rörmokare hjälper mig någon form av specialho som jag ska kunna rensa lättare från jord och blad.
 Tack för många goda råd. Jo, bastun har givetvis dusch, men jag kommer ha en arbetsbänk med ho inne i växthuset också. Samt möjlighet till vattendusch för blommorna. Granne som är rörmokare hjälper mig någon form av specialho som jag ska kunna rensa lättare från jord och blad.