Jag har Vinterträdgård sedan ca 2 år, ett underbart rum -Grattis -ni kommer inte att ångra er
Fukt-Hög luftfuktighet är -Jättebra särskilt på vintern då den tenderar att minska
och blir den för låg , får man omedelbart problem med spinn o annat otyg på Vinrankor mm, men bra ventilation är naturligtvis viktig se även fläkt
Golvvärme -och växter
Jag har golvvärme i hela utrymmet -45 kvadratmeter ,och jag krukodlar allt
Fördel-Känns behagligt att sitta där även mitt i vintern och även med luftttemp på bara + 10-+15 grader
nackdel -växter i kruka gillar inte att få för varma rötter
<Lösning
Hyllor för mindre krukor typ långa o breda fönsterhyllor strax ovan golvnivå
Rullbrädor-dvs hemsnickrade trallar med hjul -så växten kommer upp en bit från golvet -kan lättare flyttas runt -svårt med tremetrsbananer annars

och bättre miljö för växterna
Höja och sänka temp .. växterna mår inget vidare av det, speciellt inte från + 5 till + 20 -men visst -vi har +10 i november men vill gärna sitta och dricka glögg till jul i + 18 -går bra, för en kortare period förutsatt ljustillgång -som ska vara god
Fläkt i tak -absolut nödvändigt -går i stort sett året runt -gör både att miljön blir bra-det blir inte för hett -mindre sjukdom eller mögel osv
Belysning -Lysrör vintertid är ett måste särskilt med ett tätt tak .. om ni vill ha gröna växter hela året -särskilt med de temperaturer ni vill ha
Mitt har 16 mm kanaltak .. och jag bor i Västerbotten -väremeförlusten måste vara liten -då snön ligger kvar på taket under vintern ..
vatten -glöm inte det -visstja bastun har väl sånt

Titta gärna i mitt album här nedan Vinterträdgård
Kul med bygget ta bilder !
Hälsar K