Full version: Växthuplanering
Fabulus
rolleyes.gif Vi tänker bygga ett växthus, eller mer en vinterträdgård, planeras för att tempraturen aldrig ska under stiga 5+. I direkt anslutning med bastu och tillhörande dusch. Växthusdelen kommer ha tre fönstersidor mot öst,syd och väst, 4 meter var, öppet till nock samt föster på övregaveldelen. Med tanke på värmekostnader och estitik täckt tak.
Planeras med arbetsbänk och avlopp samt golvbrunn.
Min tanke är att i arbetsbänken ( mäter 4 m) ha en mindre del med "värmegolv" för att kunna ge undervärme, är detta en bra idé?
Eftersom tanken är att använda vinterträdgården som relaxrum efter bastubad vill vi gärna ha golvvärme i golvet kan det vara till nackdel för odlingen?
Annat vi bör tänka på?
Planen är att krukodla.
Huset kommer att stå på suterränggrund, uppvärmt till minst 5+ alltid och ibland värmt till 20.

Ni som vet mer och kan mer, hjälp mig....
lyckero
Sörj för en god ventilation så att det inte blir en massa fukt.
mvh
Lyckero
kerstin z5-6
Jag har Vinterträdgård sedan ca 2 år, ett underbart rum -Grattis -ni kommer inte att ångra er

Fukt-Hög luftfuktighet är -Jättebra särskilt på vintern då den tenderar att minska
och blir den för låg , får man omedelbart problem med spinn o annat otyg på Vinrankor mm, men bra ventilation är naturligtvis viktig se även fläkt
Golvvärme -och växter
Jag har golvvärme i hela utrymmet -45 kvadratmeter ,och jag krukodlar allt

Fördel-Känns behagligt att sitta där även mitt i vintern och även med luftttemp på bara + 10-+15 grader
nackdel -växter i kruka gillar inte att få för varma rötter
<Lösning
Hyllor för mindre krukor typ långa o breda fönsterhyllor strax ovan golvnivå
Rullbrädor-dvs hemsnickrade trallar med hjul -så växten kommer upp en bit från golvet -kan lättare flyttas runt -svårt med tremetrsbananer annars smile.gif och bättre miljö för växterna
Höja och sänka temp .. växterna mår inget vidare av det, speciellt inte från + 5 till + 20 -men visst -vi har +10 i november men vill gärna sitta och dricka glögg till jul i + 18 -går bra, för en kortare period förutsatt ljustillgång -som ska vara god
Fläkt i tak -absolut nödvändigt -går i stort sett året runt -gör både att miljön blir bra-det blir inte för hett -mindre sjukdom eller mögel osv

Belysning -Lysrör vintertid är ett måste särskilt med ett tätt tak .. om ni vill ha gröna växter hela året -särskilt med de temperaturer ni vill ha

Mitt har 16 mm kanaltak .. och jag bor i Västerbotten -väremeförlusten måste vara liten -då snön ligger kvar på taket under vintern ..
vatten -glöm inte det -visstja bastun har väl sånt smile.gif
Titta gärna i mitt album här nedan Vinterträdgård
Kul med bygget ta bilder !
Hälsar K smile.gif
Fabulus
biggrin.gif Tack för många goda råd. Jo, bastun har givetvis dusch, men jag kommer ha en arbetsbänk med ho inne i växthuset också. Samt möjlighet till vattendusch för blommorna. Granne som är rörmokare hjälper mig någon form av specialho som jag ska kunna rensa lättare från jord och blad.
Min huvudsakliga tanke är dock att kunna driva växter inför sommaren, i år blev det totalt 1800 plantor, inne i huset i trådkorgar överallt vid fönster....Växthuset blir nog bättre, hoppas jag. Det täckta taket har två orsaker, dels energisparande men också för att hela bygget ska bli så snyggt som möjligt. Vi bor på Ekerö och snön här är lika osäker som sommaren...
Eftersom halva (int riktigt) är bastu,dusch, omklädning samt trapp ner till biljardrummet så blir det snyggare med täckttak.

Jag gillade dina hyllor för småplantor, har du ritning eller skiss på den?

Åretruntblommor i vinterträdgården blir en jättehibskus, ärvd från vännina som fluttade till mindre, lär vara satt som skott 1921 (!), min från mormor ärvda trilligblomma som hon fick 1964 (!) samt ödesträd och doftranka från 1970-talet också arvegods från mormor. kanske någon annan blomma.

Du hade vad jag kan se på bilderna en damm inne, hur stor är din vinterträdgård? Husdjuren kommer få en kattlucka mot snö, regn och kyla för alla de dagar vi är på jobbet och inte kan släppa in dom.

Lägger ut bilder så snart jag fått ritningen inscannad.

Tack och bock.
kerstin z5-6
Jo som sagt smile.gif Snön på tak var bara ett exempel -Ligger snö kvar -innebär det att taket inte har nån värmeförlust laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Men i ert fall , med den typen av bygge blir npg tätt tak snyggare
Mitt är dryga 45 kvadratmeter-dammen inne , av trä - är på hjul -och vi har ibland övervintrande koi i den
Blomhyllan gör en kompis -om du menar den för pelargonerna ?som sitter i fönster?
Eftersom hon har kläckt ideen och ev ska börja tillverka kan jag inte lämna ut nån ritning:(-Den är mycket praktisk lätt att flytta runt )
Eller menar du nån annan hylla ?

Driva växter , javisst ... i januari sår jag de första fröerna -brukar vissa år bli 2-300 sorters perenner -man blir lätt frötok med mer utrymme ... laugh.gif
Fabulus
Har fram till nu alltid sått pelargoner, börjat i januari, strax efter tjugodaknut... Mellan första advent och trettonhelgen gör jag inget med blommor, trädgård för då ska julen firas...

Nästa höst försöker jag nog övervintra pelargonerna.

Hyllan jag tänkte på var den du hade med sålådor och som hade som bildtext att du också hade skivor när det var krukdags.

Blir lätt avis på dina 45kvm, vårt blir ganska exakt 16 kvm.

Dammen ger inte extra fuktproblem? Eller hjälper den att hålla fukten på vintern?

Jag trodde jagvar frögalen, mina grannar påstår det, men det var inget mot dig. Fast mina grannar brukar vara tacksamma för lite plantor i maj-juni. Vi bor på landet men i 08-området, så tre av våra grannar är precis som oss nyblivna trädgårdsägare och i två fall med nybyggda hus. Ingen hade någon budget för trädgård så gissa om de tycker omplantor och gärna perenner.

En är arkitekt och vi la hans gräsmatta mot ritningen på växthuset. En är rörmokare och fixar vatten och avlopp mot gräsmattejobbet. Det blir till våren... Tur med goda grannar. rolleyes.gif
kerstin z5-6
Det är inga som helst problem att övervintra pellisar i den miljön -och inbilla dej inte att du kommer att nöja dej med några få estetiska krukor -haha , man hittar snyggt både här o där -mitt är proppfullt som synes
Välkommen till frösådd o förkultiveringsavd i januari -där brukar det vara en himla fart jan-vår -och vi ska nog dra ner dej i perennsåträsket -
haha laugh.gif laugh.gif
Dammen innebär inga fuktproblem .. jag får upp luftfuktigheten till 40 % max under vintern -men här är det mkt torr luft ute då
Nu vet jag vilken hylla du menade smile.gif DEN är slaktad .. var inte nöjd med reultatet numer har jag lysrör på varje hyllplan
annars är den en enkel hylla -typ billy Ikea
En rullbord för frösådd är bra -se här
Fabulus
biggrin.gif
Tror gubben flyttar om jag inte nöjer mig med växthuset framöber, han är lagom glad varje vår när vardagsrummet fylls av småplantor.... Och fram i april får barnen maka ihopsig i sina rum, köket möbleras om osv.
Jag har under våren haft trådbackar i ställningar i fönstren, ca 4 backar i varje ( totalt 6 ställningar) utan lysrör i söder-västerfönster och det har fungerat bra, trodde jag imte behövde det i växthuset med fönster på tre sidor.
Får väl se hur det blir.
Har inte heller så många platser at sätta fler perenner på om jag ska hinna sköta om dom också. Tre barn (5-8), heltidsarbete, 2 timmars retid varje dag och halvtidsstudier....Och nu och ett år framöver bygge...
rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon